Hej!
Vi har precis byggt nytt hus med en av Sveriges största husleverantörer. Nu vid målning har vi dock upptäckt diverse fula fogningar/sprickor utomhus.
Vad anser ni vara ok? Är det verkligen ok att laga exempelvis spruckna brädor med feta fogningar? Gerningen bägge vindskivor glipar exempelvis ca 7 mm och detta har lämnats utan åtgärd. Är detta ok? I min värld borde skivorna skjutas ihop! Fotbrädor har spruckit i kanten pga att man spikat för nära kanten osv. Dessa lagningar (fog) har redan spruckit upp. Finns det nån " branchstandard/regelverk" gällande fogning/sprucket trä som man kan ta hjälp av? Vad är ok? Husleverantör och entreprenör vill givetvis foga allt igen men är det verkligen ok? I min värld så byter man en sprucken bräda. Sen kan det givetvis vara ok att foga ett par mm vid skruvskalle eller avslut men här har vi betydligt mer än så. Dessutom har ju försöken till fogningen redan spruckit upp efter några månader. Har ni något bra förslag vad man ska kontra med till entreprenör och husleverantör.? Det verkar inte hjälpa med att vi anser att det inte är fackmannamässigt utfört.

• insida vindskivor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takfot.jpg
    Skapa konto
  • fotbräda 3.jpg
    Skapa konto
  • underslagsbrädor 2.jpg
    Skapa konto
  • fogade underslagsbrädor.jpg
    Skapa konto
  • Wow
  • Ledsen
EvertL och 5 till
  • Laddar…
surris
Fruktansvärt amatörmässigt tyvärr...bild 1 kan väl inte vara en synlig detalj?

• Gilla
Christoffer SZ och 10 till
  • Laddar…
Kempa_swe
D danne_81 skrev:
Ser inte bra ut men man får räkna med att trä är levande material och expanderar när det blir fuktigt och drar ihop sig när det torkar.

• Gilla
Ronny Larsson1
  • Laddar…
surris
Inte i fiberriktningen

Bild ett ser illa ut fel skruv är det en talstol

• Gilla
Tsarpeter thegreat
  • Laddar…
Takstol

Bo arnold Bo arnold skrev:
Takstol
Hej ! Nej, det är insidan på vindskivorna.

Ser väldigt konstigt ut ingen snickare

• Gilla
sh99fkkn
  • Laddar…
Bild 1 kan väl inte vara insida vindskivor? är både panel och lockstöt. Undrar dock vad plattjärnet fyller för funktion där ??
Bild 2 och 3 ser mer ut som otur i tanken men går att åtgärda bättre.
Bild 4 vad är det på ??

D danne_81 skrev:
Hej!
Vi har precis byggt nytt hus med en av Sveriges största husleverantörer. Nu vid målning har vi dock upptäckt diverse fula fogningar/sprickor utomhus.
Vad anser ni vara ok? Är det verkligen ok att laga exempelvis spruckna brädor med feta fogningar? Gerningen bägge vindskivor glipar exempelvis ca 7 mm och detta har lämnats utan åtgärd. Är detta ok? I min värld borde skivorna skjutas ihop! Fotbrädor har spruckit i kanten pga att man spikat för nära kanten osv. Dessa lagningar (fog) har redan spruckit upp. Finns det nån " branchstandard/regelverk" gällande fogning/sprucket trä som man kan ta hjälp av? Vad är ok? Husleverantör och entreprenör vill givetvis foga allt igen men är det verkligen ok? I min värld så byter man en sprucken bräda. Sen kan det givetvis vara ok att foga ett par mm vid skruvskalle eller avslut men här har vi betydligt mer än så. Dessutom har ju försöken till fogningen redan spruckit upp efter några månader. Har ni något bra förslag vad man ska kontra med till entreprenör och husleverantör.? Det verkar inte hjälpa med att vi anser att det inte är fackmannamässigt utfört.
Det finns många dyngfirmor som är underentreprenörer åt diverse husbyggare och du har fått en av dom så klaga direkt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Det är någon som inte tycker om sitt jobb som har gjort det där

• Gilla
Nybben86
  • Laddar…
D danne_81 skrev:
Hej!
När jag byggde nytt hus med Vårgårda hus för 6 år sedan så sa dom till mig att ringa såfort jag såg spruckna brädor när jag målade, då kom dom upp och bytt dom direkt! 👌

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett A-hus byggt 2016 och jag kan säga att du lika gärna kan träna tanken på att det, med ålder, blir mycket värre. Nu är vårt hus i grå kulör vilket gör saken värre än om det var i vitt. Det är måååånga fasadbrädor som vridit sig, spruckit mm. Brukar vara en årlig tradition här att ge sig upp på stege, förborra och skruuuuva fast brädor som ser ut att vilja lämna huset. Utomhusfog och jag är goda vänner numera...vi har liggande dubbelfasad och här och där har det spruckigt mellan vilket ger mellanrum. Har vant mig, bara foga så det blir tätt för väta och vind och sen måla över två vändor.

Vårt hus var ruskigt dåligt målat, året efter nybygge. På många ställen har färgen spruckit ovanpå den fasade delen. Varje sommar blir det då också till att slipa, oljegrunda och måla. Undertak på entre och carport var endast grundmålat, det är åtgärdat. Takutsprång endast grundoljat, numera grundat igen och målat, 2-våningshus. På vissa brädor hade färgen släppt, slipa grunda måla.

Vårt hus ser numera lite fläckigt ut men det är bara jag som tänker på det. Det jag fixat för 4 år sedan håller sig än idag. Huset ska ändå målas om inom ett par år.

Förstår det känns tråkigt för dig, nytt hus och allt. Men tro mig, du kommer behöva bättre varje år. Utefog är värsta miraklet och döljer allt och med färg på syns det inte ens.

Så, ja trä är ett levande material och det kommer bli mååååånga glipor att laga och bättra kommande åren, inget konstigt med det.

Min panik från första året har lagt sig nu. Jag fattar att några sprickor i trä och färg inte gör att det ruttnar direkt. Så länge fasaden kan torka upp så är det ingen fara.

Men visst, av bilderna att döma ser det väl lite väl slarvigt ut...

• Gilla
gorcot och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Kan inte gå in på helhet på detta underlag, men det som syns är definitivt inte yrkesmässigt utfört.
Katastrofalt dålig passning.
Ta in en oberoende kontrollant ögonaböj.
Det finns garanterat saker på betydligt viktigare ställen som kan ge er bekymmer framöver.
Trist att se.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Som nämts i några av inläggen: det där är det ingen snickare som gjort. Fruktansvärt dåligt det som syns. Och det som inte syns? Ta in oberoende kontrollant

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.