19 816 läst · 50 svar
20k läst
50 svar
Ok att låta faser passera dosa?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 684 inlägg
Ja, men två petiga saker att tänka på:cederbusch skrev:
- VVB inkopplad på två faser 400 V är ok om du använder ett trepolig dvärg, vilket har nackdelen att hela övervåningen blir strömlös.
- Avser du koppla VVBn mellan L1-L2 och resten av förbrukarna mellan L3-N så blir det 4 belastade ledare i röret, vilket dock sannolikt är ok med en 10 A dvärg.
Är cederbusch hus byggt lika rejält som vårt så handlar det om i storleksordningen dubbla lager 2 tum 4 spontad plank, fästad med fyrtumsspik, och det kan jag intyga att man inte rubbar utan Rambomuskler och utan att planken förstörs.ampz skrev:
Men fräsa in rör och dosor kan man ju alltid göra.
Jag hittar ingen sådan regel i dagens elinstallationsregler. Det finns däremot regler för att hålla isär kretsarna i dosor med märkning eller skiljevägg så att överledning och förväxling inte behöver befaras (521.6, 521.8.3). Det ska alltså finnas en märkning som talar om vilka grupper det handlar om. Och en dosa får ju bara utbildade elektriker pilla i.GoEk skrev:
Bosse, du förstår mig iaf! Innerväggarna har de snålat med och bara byggt med ett lager stående plank. Ytterväggarna har två lager.
Men om jag gör som så att VVB matas med L1 och L2, halva ÖV med L2 och andra halvan med L3?
Men om jag gör som så att VVB matas med L1 och L2, halva ÖV med L2 och andra halvan med L3?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 684 inlägg
Jag vet inte riktigt vilken kombination av faser och last som är bäst...ingen är bra. Det är fortfarande en nödlösning!!
En tanke är ju att sätta upp en liten undercentral på övervåningen. En Hager Gamma med 6 moduler (för 3 st enfasgrupper och en trefasgrupp) kostar typ 70 spänn och dvärgbrytarna till densamme 200-300 kr. Den kan ju vara skyddad av huvudcentralens jordfelsbrytare och matas med 2,5 mm2 FK avsäkrat med en16A trefasgrupp i huvudcentralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 684 inlägg
Ja det är en god ide.
Frågan är bara vilken matning som är möjlig. Helst 2.5 mm² men det går väl inte?
Frågan är bara vilken matning som är möjlig. Helst 2.5 mm² men det går väl inte?
Tanken på en UC har slagit mig men dessvärre sitter dosan på ÖV i ett av sovrummen. Det blir helt enkelt ingen snygg lösning.
Har en kille som ska hjälpa mig med elen och byte av central, och han verkade heller inte så glad i tanken på flera grupper i samma dosa. Mest ur servicesynpunkt. Jag misstänker att det där är en elektrikergrej, för det är ju inte direkt så att man lämnar in huset på service varje år. Får se om jag kan få med han på mina tankar eller hur vi löser det.
Har en kille som ska hjälpa mig med elen och byte av central, och han verkade heller inte så glad i tanken på flera grupper i samma dosa. Mest ur servicesynpunkt. Jag misstänker att det där är en elektrikergrej, för det är ju inte direkt så att man lämnar in huset på service varje år. Får se om jag kan få med han på mina tankar eller hur vi löser det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 985 inlägg
Fälla in centralen i väggen? Dvs såga ur och ersätt dosan m central. Finns med snygga luckor. Måste förstås ha tillräckligt utrymme i väggen m.m. Experterna här är bättre skickade att diskutera detaljerna.cederbusch skrev:
Nej då, säkert inte. Men jag ska prata lite med honom. Det är ju en sak vad en elektriker tycker är optimalt och vad kunden tycker är smidigt. Om kundens önskan inte är olaglig eller direkt farlig så ser jag inte varför man ska göra som elektrikern vill bara för att det ska vara lättare att "serva" anläggningen.GoEk skrev:
Jag tolkar det svaret som att det är OK att göra som följande, eller tänker jag fel nu?:Bo.Siltberg skrev:GoEk skrev:
"Kopplingarna i en dosa ska alla vara från samma grupp, man ska kunna vara säker på att en dosa är spänningslös när man "dragit ur säkringen" för den gruppen, man ska INTE behöva gå igenom en lista av säkringar för att göra en dosa spänningslös"
Bo.Siltberg svarade:
Jag hittar ingen sådan regel i dagens elinstallationsregler. Det finns däremot regler för att hålla isär kretsarna i dosor med märkning eller skiljevägg så att överledning och förväxling inte behöver befaras (521.6, 521.8.3). Det ska alltså finnas en märkning som talar om vilka grupper det handlar om. Och en dosa får ju bara utbildade elektriker pilla i.
Bildruta 1: Så som det ser ut nu
Bildruta 2: Tänkta förändringar illustreras med streckade linjer
Bildruta 3: Så som det skulle se ut efter ingreppet
(storleksförhållande och avstånd mellan dosor stämmer ganska bra på bilderna)
Förklaring av bokstäver:
A: Kopplingsdosa för svagström
B: Kopplingsdosa för starkström
C: Framtida kopplingsdosa (bild 2 och 3)
D: Inkommande 16mm rör (idag oanvänd) som går till svagströmsdosan, är tänkt att göra avbrott i, enl. bild nr 2.
E: Liten bit av inkommande rör (D) som blir borta när hålet borras för kopplingsdosa C.
F: En liten rörstump som skulle bli kvar mellan kopplingsdosa A och C, men som inte skulle användas (tänkte spara ifall en återställning skulle behövas).
G: Rör som måste kopplas ihop med rör D (därav behovet av kopplingsdosa C).
Jag tänkte alltså sätta en ny dosa ovanför svagströmsdosan för att kunna leda igenom rör D till starkströmsdosa B, för att sedan kunna dra kablar (från en helt annan grupp) från rör D till rör G så som det ser ut i bildruta 3. Det skulle sålunda bli två olika grupper i kopplingsdosa B, men starkströmskablarna skulle åtminstone sippa röra vid svagströmsdosan (vilket torde vara förbjudet).
Anledningen till detta är att inte behöva ta bort ytskikt (i detta fall finfin ytskikt som sitter perfekt och inte är tänkt att ändras alls).
Får man göra så?
(klicka på bilden för högre upplösning)
Redigerat: