R
Det kan se lite klumpigt ut med en hängränna där och svårt att leda ner vattnet i den , blir en
del plåtbeslag för det , kanske en fyrkantig som sättes dikt under kanten som finns
och tätas mot betongen , går bra att fästa upp rännan då , samt att vattnet går direkt ner i rännan
Ett eller två stuprör ner i hörnen mot huset .ser bra ut Se bara till att den spolar bort från husgrunden
med något rör som mynnar en bit ifrån
Tror det är snyggaste lösningen
 
  • Gilla
Resfeber
  • Laddar…
Hej

Utan att ha sett helheten så känns det som att du behöver få till en avrinning på trappan så att det vattnet rinner bort från fasaden( Och sätta en plåt som skyddar huset, lyfta upp brädorna från cementen)

Spontant skulle jag tro att trappan är nyare än resten av huset, kan tex ha varit en trä trappa under balkongen tidigare. Man sätter inte fasadbrädor mot betong/cement nuförtiden och inte heller för 50 år sedan.

K
 
R Resfeber skrev:
Ja, det lämnades så av entreprenören. Vi har börjat gräva för hand för att få lutning bort från huset igen.
Sammanfattningsvis några råd o slutsatser:

1) ett proffs på dränering borde fört ett resonemang med Kunden om problematiken med trappan.
a) det hade varit för riskabelt att gräva under trappan, hade det kunnat grävas runt den?
Vad e det för mark? Lera, sand,jord?
b) om inte kunnat gräva lika djupt som kring övriga huset, kunde han grävt ned till typ 60-80cm o lagt dränrör kopplat till dagvatten avrinningen.
c) betalade ni per timme eller fast pris för ”dränering av huset”?

2) Husets takavrinning behöver funka bättre i området kring trappan/balkongen. Hängrännor eller av plåt bockade lutningar som samlar upp och skickar iväg vattnet till defintliga rännor..
Här finns många lösningar som behöver inkludera balkongtäckningen, så att inte fukt dras in i balkonginfästning och sedan rinner innanför fasadbeklädnaden...
Min rekomendation vore att ta dit en plåtslagare och resonera som om balkongen vore ett tak som skall fuktsäkras. Och be hen om råd kring hängränne lösning. Det bästa är att få allt vatten att rinna ut från huset med stupränna på ena yttre bakonghörna.

Detta e , för mig dock ej den mest estetiska, om ni inte väljer att sätta kedja som leder vattnet ned i ”stenkista”, som i sin tur är tät och har anslutning till dagvatten...
Well well.
När det är gjort kan ni lägga trall på plåten...

3) trappans infästning/övergång till huset behöver lösas. Regnvatten, snö, slask, blad, salt o sand e ju delar av trappors liv och ni behöver skydda bpde trappa o hus...
Glasvatten och andra sätt att impregnera trappan på tror jag inte på...
Ni behöver: a) se till att vatten rinner bort så snabbt som möjligt
b) se till att vatten inte kan tränga in i huset, via lufttryck etc. se det som en fönsterbräda som skall täta/avleda rejält och totalt. Rådfråga plåtis här också
c) en gammal betongtrappa suuuuuger upp fukt som en svamp. Min rekomendation är att beklä den med riktig uteklinker för att skydda mot ovankommande fukt. Då kan ni också snyggt o enkelt fixa fall..
d) gräv runt, sätt platonmatta, dränera, makadam etc..

4) sätt er ner med jämna mellanrum, på balkong eller trappa, ta en kaffe o njuuut av att livet som husägare är en oändlig lärprocess...
För er själva och tillsammans med andra...
/j
 
  • Bild på en plåtbeklädd balkong med vattenavrinning och husfasad i bakgrunden, behov av förbättringar diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkong med röd täckning och vita stuprör under renovering, stege lutar mot sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Resfeber och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det? Löste ni problemet med vatten på källarväggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.