stilofunk stilofunk skrev:
Inte har det väl varit tillåtet med ojordade uttag, undantaget uttag med skyddstrafo) i badrum!
Toalett var det.

PUFFO PUFFO skrev:
Toalett var det.
Och inlägget du svarade på var från 2009... Vilket måste vara någon slags rekord i trådarkeologi! ;)

Det är nästan så man kan fråga sig hur regelverket har hunnit ändrat sig därvidlag sedan den tiden. Någon? ;)

• Haha
  • Gilla
PUFFO och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och inlägget du svarade på var från 2009... Vilket måste vara någon slags rekord i trådarkeologi! ;)

Det är nästan så man kan fråga sig hur regelverket har hunnit ändrat sig därvidlag sedan den tiden. Någon? ;)
Lite ouppmärksam😉

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
M Martin5 skrev:
Hej,
Har ett hus från -64 med ett ojordat 110V uttag (orginal) för rakapparat på en av toaletterna. Det vore mer användbart med 230V (så sambon kan plugga in hårtorken). Innan jag tar hit en elektriker: Är det tillåtet att ha ett ojordat 230V på en toalett? Att dra dit jord skulle innebära ganska mycket kabeldragning pga hur elen är dragen nu tror jag.

Det går 230V fram till nuvarande uttag och tas ner till 110V med en inbyggd transformator inuti uttaget. Toaletten har ingen dusch eller badkar utan bara ett hadfat och en toalettstol. Toaletten är i markplan (ej källare).

Tacksam för svar
Sedan 30 år tillbaka säljs knappt ojordade prylar.
Undantag, vissa köksmaskiner och strykjärn.

Du kan lungt plugga in din hårtork och t.o.m. dammsugaren, eftersom de är ojordade, av icke elektriskt ledande plast. Det spelar ingen roll om uttaget är jordat eller inte.

Dom regler som gällde då gäller! 😇

Det fina är ju att dom regler som gällde vid installations tillfället gäller nu. 🙄

PUFFO PUFFO skrev:
Det fina är ju att dom regler som gällde vid installations tillfället gäller nu. 🙄
Ja, min fråga var mera allmän. MEN man skall inte glömma att regelverket bara gäller så länge man inte gör en större förändring. Och vad som är just en "större" förändring är illa definierat. Så det är inte riktigt så enkelt att säga att de regler som gällde alltid gäller nu.

Var på väg att skriva ungefär samma sak. Om det ex. är en klädkammare som idag saknar eluttag. Och jag vill installera det, ex. för att nyttja som arbetsrum. Då tror jag (man jag är inte elektriker) att du inte får installera ett ojordat uttag i rummet som tidigare inte har haft eluttag. Även om alla uttag i huset i övrigt är ojordade.

Redigerat:
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Var på väg agtt skriva ungefär samma sak. Om det ex. är en klädkammare som idag saknar eluttag. Och jag vill installera det, ex. för att nyttja som arbetsrum. Då tror jag (man jag är inte elektriker) att du inte får installera ett ojordat uttag i rummet som tidigare inte har haft eluttag. Även om alla uttag i huset i övrigt är ojordade.
Man kan behöva fundera ibland. Är belysningen jordad,viss utrustning kanske behöver jord, Estetik mm Har man små barn. Ojordat har sällan fungerat som tänkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.