5 687 läst · 23 svar
6k läst
23 svar
Ojordat 230V på toalett?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 035 inlägg
Sedan 30 år tillbaka säljs knappt ojordade prylar.M Martin5 skrev:Hej,
Har ett hus från -64 med ett ojordat 110V uttag (orginal) för rakapparat på en av toaletterna. Det vore mer användbart med 230V (så sambon kan plugga in hårtorken). Innan jag tar hit en elektriker: Är det tillåtet att ha ett ojordat 230V på en toalett? Att dra dit jord skulle innebära ganska mycket kabeldragning pga hur elen är dragen nu tror jag.
Det går 230V fram till nuvarande uttag och tas ner till 110V med en inbyggd transformator inuti uttaget. Toaletten har ingen dusch eller badkar utan bara ett hadfat och en toalettstol. Toaletten är i markplan (ej källare).
Tacksam för svar
Undantag, vissa köksmaskiner och strykjärn.
Du kan lungt plugga in din hårtork och t.o.m. dammsugaren, eftersom de är ojordade, av icke elektriskt ledande plast. Det spelar ingen roll om uttaget är jordat eller inte.
Det fina är ju att dom regler som gällde vid installations tillfället gäller nu. 🙄lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 035 inlägg
Ja, min fråga var mera allmän. MEN man skall inte glömma att regelverket bara gäller så länge man inte gör en större förändring. Och vad som är just en "större" förändring är illa definierat. Så det är inte riktigt så enkelt att säga att de regler som gällde alltid gäller nu.PUFFO skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 984 inlägg
Var på väg att skriva ungefär samma sak. Om det ex. är en klädkammare som idag saknar eluttag. Och jag vill installera det, ex. för att nyttja som arbetsrum. Då tror jag (man jag är inte elektriker) att du inte får installera ett ojordat uttag i rummet som tidigare inte har haft eluttag. Även om alla uttag i huset i övrigt är ojordade.
Redigerat:
Man kan behöva fundera ibland. Är belysningen jordad,viss utrustning kanske behöver jord, Estetik mm Har man små barn. Ojordat har sällan fungerat som tänkt.H hempularen skrev:Var på väg agtt skriva ungefär samma sak. Om det ex. är en klädkammare som idag saknar eluttag. Och jag vill installera det, ex. för att nyttja som arbetsrum. Då tror jag (man jag är inte elektriker) att du inte får installera ett ojordat uttag i rummet som tidigare inte har haft eluttag. Även om alla uttag i huset i övrigt är ojordade.