Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Det har det säkert för det är betydligt enklare att hitta smarta vägar om man slipper använda bockfjäder. Det är ju många ggr som det nästan är omöjligt att få till en "bra" väg med styva rör och multipla böjar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Ja, jag kan tänka mig det. När jag började 2009 så hade väl slang varit dominerande i 10 år, så jag har aldrig utfört en infälld installation med VP-rör. Slang och spik-/skruvklammer är jag upplärd med. Skulle jag göra på gammalt vis och ställa mig och bocka rör och sätta fast med böjda spikar så skulle det ta en jäkla tid (inte sagt att jag inte kan bocka rör, men det skulle ta längre tid än för en erfaren och inte minst planeringen hur man ska dra. Dra långa rör genom reglar och böjar eller korta bitar och muffa till förbannelse, dunno).
Det är ju synd till viss del, kunskap om hur man gjort tidigare är aldrig negativt.
//Patrik
Det är ju synd till viss del, kunskap om hur man gjort tidigare är aldrig negativt.
//Patrik
I det här fallet är nog den gamla kunskapen inte nått att stå efter, den gav ett stort bidrag till att så många elektriker har utslitna axlar och nackar, att bocka rör överhuvudet när det var trångt och man skulle ner i väggar var inte så kul. Ungefär lika kul som att stå och förbocka några buntar till nästa dags valvjobb.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Hehe Ja, jag kan tänka mig att det inte var allt för glamoröst.
//Patrik
//Patrik
Jag saknar inte dessa arbetsmomenten... särskilt inte när de halogenfria rörhelvetena började slå igenom, och uppe på detta protec-rören som skulle jordas som dessutom inte gick att böja med en vanlig böjfjäder.elmont skrev:I det här fallet är nog den gamla kunskapen inte nått att stå efter, den gav ett stort bidrag till att så många elektriker har utslitna axlar och nackar, att bocka rör överhuvudet när det var trångt och man skulle ner i väggar var inte så kul. Ungefär lika kul som att stå och förbocka några buntar till nästa dags valvjobb.
Däremot så är det till 99% av fallen enklare att byta tråd i ett rör än i en slang så vissa fördelar finns det med rören.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
PM Flex easyflow+, hur gjorde man innan den slangen kom? Alla andra slangar kan slänga sig i väggen! Och styvare slang kan man inte hitta!
//Patrik
//Patrik