Inte en del av väggen. Bara täckt med tapet eller spackel.

T Tiger79 skrev:
Inte en del av väggen. Bara täckt med tapet eller spackel.
Okej, min tanke är att endast ta bort golvsmygen och sen lägga tillbaka golvet ca 5 mm från golvsockeln, på så sätt behöver jag inte riva upp golvsockeln och tapeten, det bör väl funka? Jag mätte att golvsmygen täcker ca 7 mm av golvet.

Avståndet mot vägg skiljer sig möjligen något mellan tillverkare, men många anger 10mm springa.

Jag skulle gissa på att väggen tidigare har blivit tillförd en skiva renoveringsgips som hamnade ovanpå den gamla golvsockeln. Och sedan tvingades man sätta en foglist när golvet lades. Fusk x 2, och nu står du med problemet..

GoForIt GoForIt skrev:
Avståndet mot vägg skiljer sig möjligen något mellan tillverkare, men många anger 10mm springa.

Jag skulle gissa på att väggen tidigare har blivit tillförd en skiva renoveringsgips som hamnade ovanpå den gamla golvsockeln. Och sedan tvingades man sätta en foglist när golvet lades. Fusk x 2, och nu står du med problemet..
Okej, jag läste att rekommenderad springa ligger på 5-8mm. Men det är nog som du säger att de "fuskat" när de lagt gipset ovanpå sockeln. Det lutar nog isåfall åt att jag endast tar upp smyglisten och lämnar ett mellanrum på ca 8 mm till sockeln och sen lägger på en 15 mm tjock smyglist som täcker springan, tänkte då på smyglisten jag länkat nedan.

https://www.beijerbygg.se/store/pri...33mm-vitmålad-1392281528388-46?artikel=392091

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.