2 298 läst · 33 svar
2k läst
33 svar
Ojämn värme i radiatorer
Tyvärr inga ritningar om hur rören är dragna. Jag har tre rör som går till övervåningen för värmesystemet. Det är ballofixer på rören så jag ska prova att stänga av dem och försöka gissa till mig till hur rören är dragna, men jag har inte hunnit göra det än.Demmpa skrev:
Efter att ha läst på lite om ettrörssystem så låter det som att endast första radiatorn i varje slinga lyckas bli varm. Jag golvvärme i badrummet på ovanvåningen, den och två andra radiatorer blir varma. Jag gissar att jag har tre slingor eftersom det är tre rör som går från pumpen till värmen på ovanvåningen.J Josth skrev:
Vad är det som gör att det varma vattnet inte orkar fram hela vägen?
Om det är tre slingor till övervåningen behövs det sex olika rör med fram och returledningar. På varje returledning brukar det sitta en instrypningsventil så att man kan reglera värmen i varje slinga och balansera värmen i husets olika delar. Inställningarna som ska vara framgår av husets värmeritning. I stora delar av landet är det ännu inte tillräckligt kallt för att man med handen säkert ska kunna känna om en radiator fungerar eller ej. Temperaturmätning är bra om man har möjlighet till det.
Du kanske var på rätt spår när du nämnde cirkulationspumpen. Prova att öka effekten på den. Den har tre effektlägen.
Det röda vredet på tredje bilden nerifrån.
Det röda vredet på tredje bilden nerifrån.
Redigerat:
Ser det inte ut som om det redan är ställt på högsta (även om det inte syns i bilden anar jag att det är det)? Men värt att dubbelkolla!L L A Axelsson skrev:
Den är på högsta redan, jag jag trodde det var skruven i mitten som man ställde in den på men såg senare att det är den andra röda grejen som man knappt ser i bilden som man ställer flödet på.tensiden skrev:
Så här ser det ut, det är de högra rören som är returledningar. Jag tycker inte det ser ut som om det sitter någon ventil där eller motsvarande. Vad tror du?J Josth skrev:Om det är tre slingor till övervåningen behövs det sex olika rör med fram och returledningar. På varje returledning brukar det sitta en instrypningsventil så att man kan reglera värmen i varje slinga och balansera värmen i husets olika delar. Inställningarna som ska vara framgår av husets värmeritning. I stora delar av landet är det ännu inte tillräckligt kallt för att man med handen säkert ska kunna känna om en radiator fungerar eller ej. Temperaturmätning är bra om man har möjlighet till det.
Jag är också inne att försöka mäta temperaturen på rören men jag har inte hittat ngn terrmometer hemma som verkar funka för ändamålet.
Hur justerar man det? Jag ser inga misstänkta strypningar eller liknande på rören som är synliga. Om pillar bort den röda pluppen är det ett hål in, kan det finnas något där inne som ska kan skruva på?Demmpa skrev:
Då kan man skruva in insex-skruven och ställa om kopplet till tvårörssystem. Alltså stänga av bypass. Men har man ett ettrörssystem ska man bara göra det i undantagsfall för man riskerar ju värmeinställningen i hela slingan.
Om det är följande ettrörsfördelare, så är den steglöst ställbar,
https://www.purmo.com/public/prod/9...7582f4f/sv-se-files-tp-1-rrs-frdelare-rev.pdf
Ju längre bort i slingan man kommer ju större delflöde behöver flöda genom radiatorn.
https://www.purmo.com/public/prod/9...7582f4f/sv-se-files-tp-1-rrs-frdelare-rev.pdf
Ju längre bort i slingan man kommer ju större delflöde behöver flöda genom radiatorn.
Stort tack för alla tips, känns ju helt klart att det är något som inte är som det ska och att det inte finns någon "quick fix" direkt. Nu ska det bli varmt i några dagar här, men det känns som det är läge att ta in någon firma som får se över hela systemet.
Jag felsökt lite till och på ovanvåningen har jag tre slingor med vatten. En går till badrummet och värmer golvvärmen och handdukstorken där. Den verkar fungera som det ska. Sen har jag två slingor som går till radiatorer som med enrörskoppling. Om alla termostater är på max blir endas första radiatorn i serien ljummen, de andra förblir kalla. Stänger jag av första termostaten på första radiatorn så orkar varmvattnet komma till nästa radiator osv.
Golvvärmen på nedervåningen verkar fungera bra och det känns som den värmer i stort sett hela huset just nu. Tur man har kamin för att boosta lite då och då.
Håller på att få hit en firma som kan titta på det här.
Golvvärmen på nedervåningen verkar fungera bra och det känns som den värmer i stort sett hela huset just nu. Tur man har kamin för att boosta lite då och då.
Håller på att få hit en firma som kan titta på det här.
OK tror nog vi är med. 1 rörs. och hur mång element, det sitter en strypventil nere på kopplet ( om det är nya element ) då blir det. Tex 5 element strypen går att skruva från botten till ytterkant 5 varv, då ska första elementet öppnas ett varv, nästa 2 varv, o.s.v , sista blir då helt öppen med 5 varv. Detta är en tumregel och brukar fungera skapligt.