Bra att veta, det ska jag ta med mig till nästa gång jag sätter panel.

Igår började vi med taket. Hann nästan halvvägs innan det kom regn. Så på med presenning igen och så tog vi golvet istället.

Halvfärdigt träkonstruktionstak med omonterade takbjälkar mot en skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av obehandlat trähus med pågående byggnadsarbete, verktyg och material utspridda på golvet.
Skapa konto

Interiör av ett ofärdigt rum med träpanel och golv, arbetsstege och dörr på golvet.
Skapa konto

Och så gjorde vi dörren.

Halvfärdigt byggprojekt med delvis täckt tak, stege och en öppen dörrkonstruktion.
Skapa konto

Nyuppsatt vit panel på en byggnad, halvfärdigt tak med presenning och en våt arbetsstege i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Närbild på råspont och regel för vindskiva under tak med synliga spikar och trekantsläkt innan målning.
Skapa konto

Nu är råsponten på taket klart. 45mm regel för vindskiva samt trekantsläkt. Presenningen rev sönder sig i vinden så några kanter tog emot regn. Torkade som tur va och blev rakt igen.

Tak med nylagd råspont och en trekantsläkt, täckt av presenning mot skogsbakgrund, och en stege placeras ovanpå.
Skapa konto

Nyinstallerad råspont på tak med synliga vattenfläckar efter regn mot en bakgrund av skog i skymningen.
Skapa konto

Ett nytt, ommålat tak med råspont och vit regel för vindskiva vid skymning, med skog i bakgrunden.
Skapa konto

Nybyggt skjul med vit råspontbeklädnad och klart tak, byggmaterial och presenning syns framför.
Skapa konto

Så nu är det bara målning kvar:)

Edit: en tanke som slog mig, va det fel att spika på insidan trekantsläkten? Kommer vatten rinna så högt up, och rinner genom där spiken sitter?spikade även en rad längst ner. Under sitter klisterremsan samt fog.

Redigerat:
Är det ytpapp eller underlagspapp?

jonne72 skrev:
Är det ytpapp eller underlagspapp?
Ytpapp. Isola som ska klara lutning ner till 3grader. Taket är 3,5grader.

På första bilden med takpapp ser du spikarna längst ner i foten. Dom känner jag mest oro över. Eller tätar spiken bra när den slås ner i pappen?

Redigerat:
Underlagspapp spikar man ju synligt, men man kanske inte borde ha ytpapp med synliga spikskallar? Vet inte. Dutta på en klutt asfaltsklister kanske?

Nä tänkte nog på underlagspappen när jag spikade. Men asfaltsklister kan jag kleta på skallarna. Har takfogmassan samma funktion som asfaltsklister, kan jag använda den istället?

Fixade till igår. Blev takfogmassan som jag hade över. Stod på att den var både för över och understrykning samt lagning.
Idag blir det förhoppningsvis att börja måla:)

Blir säkert jättebra.

Verkar bli en väldigt stabil bod :)

iSnobben skrev:
Verkar bli en väldigt stabil bod :)
Ja det var tanken :)

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Färdigmålad!
Nymålat förråd med vita dubbla dörrar utrustade med skjutreglar, beläget i ett skogsområde.
Skapa konto

Ena dörren har två skjutreglar
Nymålad vit dörr med två metallskjutreglar på en trägolvbakgrund.
Skapa konto

Nu är det bara någon form av lås på utsidan som saknas.

Sådärja, då är det ju bara att börja fylla upp med innehåll då, och förundras över hur det kunde bli så trångt så fort... :D

Jättesnyggt!

När vi spikade underlagspapp till vår friggebod, innan takpannorna kom på kom det ett ösregn och då droppade det in på några ställen där spiken hade gått igenom råsponten. Jag kluddade för säkerhets skull på lite svart gugga på skallarna som läckte in och vid nästa regn höll det helt tätt. Nu är takpannorna på och boden har överlevt 3 år utan något läckage in.Tyckte det spontant kändes konstigt att spika takpappen, hade känts bättre att limma istället, just att göra hål i något som ska skydda mot väta är lite sådär ;) Men vad vet jag hehe...

/S

steve5432 skrev:
Jättesnyggt!

När vi spikade underlagspapp till vår friggebod, innan takpannorna kom på kom det ett ösregn och då droppade det in på några ställen där spiken hade gått igenom råsponten. Jag kluddade för säkerhets skull på lite svart gugga på skallarna som läckte in och vid nästa regn höll det helt tätt. Nu är takpannorna på och boden har överlevt 3 år utan något läckage in.Tyckte det spontant kändes konstigt att spika takpappen, hade känts bättre att limma istället, just att göra hål i något som ska skydda mot väta är lite sådär ;) Men vad vet jag hehe...

/S
Tack! :)
Håller med, tanken är väl att man överlappar med papp som täcker spikhålen. Men jag blandade ihop instruktioner för yt- och underlagspapp (som har synliga spikar om jag förstått det rätt). Men jag tog det säkra före det osäkra och kletade på svart gugga. Har regnat en del och inga läckor :)

edit: än.

jonne72 skrev:
Sådärja, då är det ju bara att börja fylla upp med innehåll då, och förundras över hur det kunde bli så trångt så fort... :D
Ja, om det är något jag fått till mig av alla garage- och förrådsbyggen här på forumet så är det: förvaringsutrymmen finns det alltid för lite av:)

• Gilla
NickeZ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.