55 326 läst · 48 svar
55k läst
48 svar
Oisolerat förråd, behöver tips och råd
Bra att veta, det ska jag ta med mig till nästa gång jag sätter panel.
Igår började vi med taket. Hann nästan halvvägs innan det kom regn. Så på med presenning igen och så tog vi golvet istället.
Och så gjorde vi dörren.
Igår började vi med taket. Hann nästan halvvägs innan det kom regn. Så på med presenning igen och så tog vi golvet istället.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Och så gjorde vi dörren.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Nu är råsponten på taket klart. 45mm regel för vindskiva samt trekantsläkt. Presenningen rev sönder sig i vinden så några kanter tog emot regn. Torkade som tur va och blev rakt igen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Så nu är det bara målning kvar
Edit: en tanke som slog mig, va det fel att spika på insidan trekantsläkten? Kommer vatten rinna så högt up, och rinner genom där spiken sitter?spikade även en rad längst ner. Under sitter klisterremsan samt fog.
Redigerat:
Jättesnyggt!
När vi spikade underlagspapp till vår friggebod, innan takpannorna kom på kom det ett ösregn och då droppade det in på några ställen där spiken hade gått igenom råsponten. Jag kluddade för säkerhets skull på lite svart gugga på skallarna som läckte in och vid nästa regn höll det helt tätt. Nu är takpannorna på och boden har överlevt 3 år utan något läckage in.Tyckte det spontant kändes konstigt att spika takpappen, hade känts bättre att limma istället, just att göra hål i något som ska skydda mot väta är lite sådär
Men vad vet jag hehe...
/S
När vi spikade underlagspapp till vår friggebod, innan takpannorna kom på kom det ett ösregn och då droppade det in på några ställen där spiken hade gått igenom råsponten. Jag kluddade för säkerhets skull på lite svart gugga på skallarna som läckte in och vid nästa regn höll det helt tätt. Nu är takpannorna på och boden har överlevt 3 år utan något läckage in.Tyckte det spontant kändes konstigt att spika takpappen, hade känts bättre att limma istället, just att göra hål i något som ska skydda mot väta är lite sådär
/S
Tack!steve5432 skrev:Jättesnyggt!
När vi spikade underlagspapp till vår friggebod, innan takpannorna kom på kom det ett ösregn och då droppade det in på några ställen där spiken hade gått igenom råsponten. Jag kluddade för säkerhets skull på lite svart gugga på skallarna som läckte in och vid nästa regn höll det helt tätt. Nu är takpannorna på och boden har överlevt 3 år utan något läckage in.Tyckte det spontant kändes konstigt att spika takpappen, hade känts bättre att limma istället, just att göra hål i något som ska skydda mot väta är lite sådärMen vad vet jag hehe...
/S
Håller med, tanken är väl att man överlappar med papp som täcker spikhålen. Men jag blandade ihop instruktioner för yt- och underlagspapp (som har synliga spikar om jag förstått det rätt). Men jag tog det säkra före det osäkra och kletade på svart gugga. Har regnat en del och inga läckor
edit: än.