Det låter som att du är väl medveten om att du måste prioritera eftersom alla dina önskemål inte går att uppfylla. Golvvärme på oisolerad eller dåligt isolerad betongplatta brukar beskrivas som en riskkonstruktion. Trä direkt mot den oisolerade plattan brukar också beskrivas som en riskkonstruktion. Många har valt sådana riskkonstruktioner och sluppit problem.
Som jag uppfattat det kan du lägga klinker direkt på plattan utan att det klassas som riskkonstruktion. Nackdelen är antagligen att golvet känns kallt. Skall du ha golvvärme kommer golvet inte att kännas kallt. Men nackdelen är att det klassas som riskkonstruktion. Dessutom kommer det att öka värmekostnaden.
Som jag uppfattat det kan du lägga klinker direkt på plattan utan att det klassas som riskkonstruktion. Nackdelen är antagligen att golvet känns kallt. Skall du ha golvvärme kommer golvet inte att kännas kallt. Men nackdelen är att det klassas som riskkonstruktion. Dessutom kommer det att öka värmekostnaden.
Ja lägga golvvärme på oisolerat går ej då jag lika gärna kan bränna upp mina pengar så kluven. Vill inte lägga ner sjukt mycket pengar på en lösning som skiter sig på grund av riskkonstruktion. Inte som att försäkringsbolaget kommer hjälpa tillA Avemo skrev:Det låter som att du är väl medveten om att du måste prioritera eftersom alla dina önskemål inte går att uppfylla. Golvvärme på oisolerad eller dåligt isolerad betongplatta brukar beskrivas som en riskkonstruktion. Trä direkt mot den oisolerade plattan brukar också beskrivas som en riskkonstruktion. Många har valt sådana riskkonstruktioner och sluppit problem.
Ville mest veta vad andra gjort och tänkt och pick some brains. Alla gör ju olika. En jag känner körde på vattenburna slingor som har inbyggd isolering direkt på oisolerat och parkett över men han är iofs och själv byggare så skiter det sig kan han lätt fixa om det. Vi ska däremot betala för allt jobb.
Men klarar radiatorer självt av att värma så man iaf får 21 grader på vintern? Annars lär vi inte använda allrummet på vintrarna. Eller kan man hitta en billig extra värmefläkt som inte drar massor med el? Funderar på kanske köra heltäckningsmatta i rummen sen klinkers i övrigt (badrummet ska bilas upp så där blir det ju inga problem, viktigt med varmt badrum). Skiter det sig med heltäckningsmatta, typ att det luktar eller så, så är det ju betydligt lättare att byta lösning än att riva upp dyr klinkersG gaia skrev:
Är det en specifik matta man behöver ha?. Som släpper igenom fukt tänker jagD Dilato skrev:
Har betonggolv i hela källaren på oisolerad platta. Jag har tillfälligt löst problemet genom att köpa en stor ullmatta till tv-rummet, i väntan på beslut om att bila upp hela källaren alt. sätta heltäckningsmatta.
Den är både mjuk och upplevs "varm" trots att det är kallare i övrigt i källaren. Det är ungefär en sån här av små ullbollar, fast vit istället för brunsvart.
Att den inte täcker hörnen av rummet eller under soffa är inte ett problem för jag rör mig inte så ofta där.
Vad jag förstår ska man undvika bomull mot golvet eftersom det gärna håller fukt. Ull ska vara bättre.
Den är både mjuk och upplevs "varm" trots att det är kallare i övrigt i källaren. Det är ungefär en sån här av små ullbollar, fast vit istället för brunsvart.
Att den inte täcker hörnen av rummet eller under soffa är inte ett problem för jag rör mig inte så ofta där.
Vad jag förstår ska man undvika bomull mot golvet eftersom det gärna håller fukt. Ull ska vara bättre.
Ja jag gillar idén med matta över golv och sen när man har mer pengar kan man bila om vi känner att det behövs. Fördelen är ju att vi då kan göra de rummen själva. Dra bort all furu, måla väggar och tak och lägga matta. Fönstrena kommer att bytas ut till 3 glas med lågt uvärde så det lär hjälpa det medUnikt namn skrev:Har betonggolv i hela källaren på oisolerad platta. Jag har tillfälligt löst problemet genom att köpa en stor ullmatta till tv-rummet, i väntan på beslut om att bila upp hela källaren alt. sätta heltäckningsmatta.
Det låter ju bra och vet inte iofs vart du bor men det är ju inte vinter ännu så hur är det januari/februari? Fortf okej?Demmpa skrev:
Det kommer att gå åt energi att värma utrymmet och om en värmefläkt är dyr eller billig spelar ingen roll, du måste tillföra en viss mängd energi för att få den önskade temperaturen.StorDrömLitenBudget skrev: