752 läst · 22 svar
752 läst
22 svar
Oförsiktiga hyresgäster
Renoverare
· Kalmar
· 2 822 inlägg
Nu är det ju ett tag sen jag hyrde bostad men svårt att se någon hyresvärd som accepterat att byta golv tapeter och bänkskiva utan vidare efter två år. Första lägenheten så fick jag anmärkning på en skada i en matta den fick jag betala minus åldersavdrag såklart, trädgård är ju lite mer tveksamt men det kan ju inte vara ok att lämna skador efter tex en pergola. Lås är väl självklart att byta om det saknas nycklar. Vad säger hyresgästen?
Tack PåLandet!P PåLandet skrev:Mina hyresgäster grisar ner mycket mer i trädgård etc än dina. Efter många år ithyrt så har man tyvärr vant sig, det tar för mycket energi att påpeka/gnälla/klaga om allt möjligt. Så jag får ta av min egen tid och röja där en till två ggr per år.
Bänkskivan hade jag inte accepterat, det där är inte normalt slitage enligt mig. Jag har ett par månadshyror deposition nu, så hade detta varit hos mig hade hyresgästen fått betala en del av kostnad för ny bänkskiva vid utflyttning. Tills nästa hyresgäst så fixa ett protokoll med skador/defekter vid deras inflyttning som ni går igenom tillsammans och de skriver under. Sen deposition så blir det enklare för dig att hantera liknande grejer framöver
Bra tips , får bli så.
Hur stor summa har ni fått i deposition?O Olaf falo skrev:Tack ingenjören101:
Jag håller med om att flyttstädet är kanske det lilla i detta . Dock så tror jag inte min underbara fru håller med dej 😬. Accepterar givetvis normalt slitage såsom några repor här och där , 10-15 spik och skruvhål i varje rum etc.
Men tycker att omtapetsering av i värsta fall samtliga rum ( nu var det bara två) efter två år är lite mycket .
Nedan är hur jag resonerar. Några av punkterna är borta då jag inte har en aning om hur yttre underhåll/skötsel regleras.
Hyresgästen anlade en stor yta på gräsmattan med pergola , gymmiduk , täckbark, mindre damm ( ca 2 kvm) många olika sorters blommor och växter mm.Denna har de slaktat och lämnat kvar en tråkig yta med hålor , synlig markduk orensad damm och sporadisk växtlighet .
- Vill du inte ha det så hade jag krävt återställning till vad det var där innan.
25 olika ställen på gräsmattan med oupplockad hundskit.
- Vem gör ens så? Går under flyttstädning
Lämnat kvar parabol.
- Vill du inte ha dem så kräv återställning
En av två pinnbultar till låset i ytterdörr saknas.
- kräv ersättning
Tappat en nyckel till ytterdörr.
- kräv ersättning
Satt ett varmt stekjärn på diskbänken så att laminatet smällt.
- Ej normalt slitage. Byt skiva och kräv ersättning
Kantband på bänkskivor sönder.
Två sovrum har rejäla märken efter händer och fötter vid sängarna och skrivbord.
- Ofullständig flyttstädning
Stol repat sönder laminat skiva mitt på golvet.
- Normalt slitage
Förstört tapet i en hörna.
- Kan gå under normalt slitage
Mycket spindelnät i tak i hela huset.
Skitiga duschutrymmen.
Färgsläpp där plastkanal till elledning suttit , därför lämnat kvar en bit då de inte ville ha mer färgsläpp (skulle jag gissa).
- Ej normalt slitage. Kräv ersättning. Dock osäkert om du kan få för hel ommålning utan bara ersättning för där färgen släppt.
Hyresgästen anlade en stor yta på gräsmattan med pergola , gymmiduk , täckbark, mindre damm ( ca 2 kvm) många olika sorters blommor och växter mm.Denna har de slaktat och lämnat kvar en tråkig yta med hålor , synlig markduk orensad damm och sporadisk växtlighet .
- Vill du inte ha det så hade jag krävt återställning till vad det var där innan.
25 olika ställen på gräsmattan med oupplockad hundskit.
- Vem gör ens så? Går under flyttstädning
Lämnat kvar parabol.
- Vill du inte ha dem så kräv återställning
En av två pinnbultar till låset i ytterdörr saknas.
- kräv ersättning
Tappat en nyckel till ytterdörr.
- kräv ersättning
Satt ett varmt stekjärn på diskbänken så att laminatet smällt.
Kantband på bänkskivor sönder.
Två sovrum har rejäla märken efter händer och fötter vid sängarna och skrivbord.
Stol repat sönder laminat skiva mitt på golvet.
- Normalt slitage
Förstört tapet i en hörna.
- Kan gå under normalt slitage
Mycket spindelnät i tak i hela huset.
Skitiga duschutrymmen.
Färgsläpp där plastkanal till elledning suttit , därför lämnat kvar en bit då de inte ville ha mer färgsläpp (skulle jag gissa).
- Ej normalt slitage. Kräv ersättning. Dock osäkert om du kan få för hel ommålning utan bara ersättning för där färgen släppt.
Tack A!Andreas_kalmar skrev:Nu är det ju ett tag sen jag hyrde bostad men svårt att se någon hyresvärd som accepterat att byta golv tapeter och bänkskiva utan vidare efter två år. Första lägenheten så fick jag anmärkning på en skada i en matta den fick jag betala minus åldersavdrag såklart, trädgård är ju lite mer tveksamt men det kan ju inte vara ok att lämna skador efter tex en pergola. Lås är väl självklart att byta om det saknas nycklar. Vad säger hyresgästen?
Detta är rykande färskt ( månadsskiftet ) Tänkte ha på fötterna innan jag konfronterar familjen . Och det verkar som att jag får in en massa information här . Tacksamt 😃👍
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 860 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 860 inlägg
Hål i väggar efter tavlor, bokhyllor, TV o s v brukar ingå i normalt slitage när man hyr ut. D v s hyresgästen får ha dessa saker på väggarna om inte annat har avtalats. Målning är att föredra som hyresvärd om man hyr ut kortvarigt, så mycket enklare att spackla fem minuter och dutta i väggfärg än att hantera tapet med hål i.
Det är normalt smältlim på baksidan av listen man köper.Claes Sörmland skrev:
Bort med den gamla och fäst den nya med t.ex. ett strykjärn, eventuellt papper mellan så att listen inte blir missfärgad.
Sen renskär man listen mot över och undersida på bänkskivan.
Det är ju värre med skivans yta, det är bara att byta skivan.
Tack P !P Peter787 skrev:Det är normalt smältlim på baksidan av listen man köper.
Bort med den gamla och fäst den nya med t.ex. ett strykjärn, eventuellt papper mellan så att listen inte blir missfärgad.
Sen renskär man listen mot över och undersida på bänkskivan.
Det är ju värre med skivans yta, det är bara att byta skivan.
Provar med det 👍
Liknande trådar
-
Hur gör jag när hyresgästerna flyttat utan att säga upp kontraktet och lämnat kvar saker?
Juridik -
Köpa hyreshus med hyresgäster som har besittningsrätt?
Juridik -
Hyresgäster slänger fimpar vid tomtgräns
Juridik -
Hyresgäster som tvingas bort från sitt förråd
Juridik -
Ni som har hyresgäster
Övrigt husrelaterat