41 704 läst · 101 svar
42k läst
101 svar
Offertförfrågan - FÖR tydlig och "skarp"??
Det finns byggkonsulter för just detta, kanske inte i denna lilla skala men principen är faktiskt detsamma.
Det viktigaste är att den som ställer förfrågan och handlar upp kan entreprenad, förstår uppdraget och ej är lekman. Troligtvis är inget av detta uppfyllt till 90% av de gånger någon ska utföra något slags jobb hemma tex detta Attefallshus. Då är det förstås lätt att skylla på den andra parten, oavsett om man själv är beställare eller snickaren själv.
Hur som helst, börja med i förutsättningar att ange att AMA gäller som mininorm. Annars blir det svårt för besiktningsman att göra en bedömning av utfört arbete, detta blir ännu viktigare i detta fall då varken teknisk beskrivning eller ritningar finns (?). Vem har konstruktionsansvaret?
Angående betalplan så tycker jag absolut att ni ska några betalningspunkter även fast uppdraget är kort. Tex
L1 - Etablering 20 %
L2 - Stomme klar 30 %
L3 - Tätt hus 20 %
L4 - Hus klart och komplett 20 %
L5 - Efter godkänd slutbesiktning och åtgärdade restpunkter 10 %
Allt kanske faktureras på en faktura, men händer nånting i entreprenaden så är ni båda skyddade med en betalplan (framförallt beställaren) som tex ovan.
Jag tror dock som Findus, med dessa krav som ställs så kommer inte många att nappa.
Lycka till.
Det viktigaste är att den som ställer förfrågan och handlar upp kan entreprenad, förstår uppdraget och ej är lekman. Troligtvis är inget av detta uppfyllt till 90% av de gånger någon ska utföra något slags jobb hemma tex detta Attefallshus. Då är det förstås lätt att skylla på den andra parten, oavsett om man själv är beställare eller snickaren själv.
Hur som helst, börja med i förutsättningar att ange att AMA gäller som mininorm. Annars blir det svårt för besiktningsman att göra en bedömning av utfört arbete, detta blir ännu viktigare i detta fall då varken teknisk beskrivning eller ritningar finns (?). Vem har konstruktionsansvaret?
Angående betalplan så tycker jag absolut att ni ska några betalningspunkter även fast uppdraget är kort. Tex
L1 - Etablering 20 %
L2 - Stomme klar 30 %
L3 - Tätt hus 20 %
L4 - Hus klart och komplett 20 %
L5 - Efter godkänd slutbesiktning och åtgärdade restpunkter 10 %
Allt kanske faktureras på en faktura, men händer nånting i entreprenaden så är ni båda skyddade med en betalplan (framförallt beställaren) som tex ovan.
Jag tror dock som Findus, med dessa krav som ställs så kommer inte många att nappa.
Lycka till.
Nu finns det ingen garanti att få pengar efter 14 dagar enl offertunderlaget ovan. Efter godkänd slutbesiktning får man skicka räkningen. Visserligen säger byggherren att han betalar direkt. Men i praktisk verklighet så får man räkna med at vänta 30 dagar till. Om man får något alls.
Tråkigt att jobba i en aura av misstänksamhet. När de man jobbar åt utgår ifrån att man vill lura dem är det svårt att hålla humöret uppe. Att göra det utan aconto går fetbort. Så med inställningen att entreprenören ensidigt står för alla risker får ni inte kontakt med hantverkare av den gamla stammen med yrkesstolthet. Sådana vill ha en gnutta respekt tillbaka.
mvh Findus
Tråkigt att jobba i en aura av misstänksamhet. När de man jobbar åt utgår ifrån att man vill lura dem är det svårt att hålla humöret uppe. Att göra det utan aconto går fetbort. Så med inställningen att entreprenören ensidigt står för alla risker får ni inte kontakt med hantverkare av den gamla stammen med yrkesstolthet. Sådana vill ha en gnutta respekt tillbaka.
mvh Findus
Hej!Nikorasu skrev:
Jag fick in väldoft bra offerter, MEN det kan också mycket väl vara som andra säger att den är för detaljerad för mitt "lilla" arbete på ca 200 kkr. Kanske hade jag bara tur, jag har ingen statistik att gå på.
Hade jag inte fått in några offerter hade jag kanske försökt igen till andra företag och sedan kanske taggat ner och försökt igen. Sen är det också så att jag bor i västra Skåne, det finns många byggbolag här att välja mellan. Och jag hade inte bråttom.
Den sållade definitivt ut ett par oseriösa. En frågade om han inte fick använda polska byggjobbare och då svarade jag att det stod i beskrivningen att han fick använda vilka han ville så länge de betalade skatt som de ska, han återkom aldrig. En hade så mycket frågor om besiktningsmannens roll att jag till slut bad honom att inte återkomma.
Jag fick in två bra offerter och en lite sämre, om jag jämför med den prisuppskattning vi fick när vi besiktade huset och upptäckte problemet (och skulle pruta) så låg detta på ca 10-15% högre.
Stora bolag är nog ganska vana att läsa denna typ av offertförfrågningar, jag tror de läser igenom den på under 15 minuter. Om det var bra eller dåligt att ta in ett större bolag (Malmö Byggcenter) kommer snart att visa sig eftersom jag upptäckte att taket läckert på ett ställe igår! De ska återkomma idag, talet är nu 2,5 år gammalt. Men överlag betalar jag gärna mer för en större sannolikhet för lyckad entreprenad eftersom vi renoverar så mycket på relativt kort tid, om allt börjar kludda är jag körd!
Ang betalningsplan som många har åsikter om tycker jag att det räcker att säga att "betalningsplan ska specificeras redan i offerten". Gillar du det inte alls så har du något att diskutera kring.
Ett allmänt tips som inte alla tänket på är kanske följande. Jag tycker att det är god sed att inte skicka ut en offertförfrågan till för många bolag, max 5-6 st. (Har man got om tid kanske det räcker med 3 initialt.) Och att man sedan också talar om hur många man skickar förfrågan till så att den som jobbar med offerten vet sina chanser.
Jag tror också att många bolag gillar en seriös offertförfrågan, jag vet bara från min branch (IT) att jobba med kunder som inte vet vad de vill och som har en massa odokumenterade förväntningar är ju det sämsta som finns...
Lycka till!
Redigerat:
För att göra offertförfrågan mindre skrämmande skulle jag nog lägga upp den som en tvåstegsraket när det gäller firmadokumentationen. Försäkringsbrev och liknande är så klart bra att det finns men du skulle kunna skriva att dokumenten och referenserna ska kunna visas upp på begäran.
De behöver alltså inte leverera dokumenten tillsammans med offerten men ska kunna göra det vid senare tillfälle om du så önskar. Då blir det mindre krångligt för dem att lämna en offert och du får förhoppningsvis in fler offerter. Därefter väljer du ut ett antal finalister som du fördjupar dig i och begär referenser o dyl.
Sedan kan man fundera över hur nödvändigt det är att ta in en besiktningsman som bara driver upp kostnaden när det bara handlar om ett litet bygge?. Du verkar ju påläst själv och så länge allt ser bra ut så det kanske räcker med att göra en egen besiktning. Det finns säkert något exempel på klausul om besiktningsman som du kan skriva in åberopa vid eventuell tvist. T.ex att då betala hälften av besiktningen var.
Det känns också lite knasigt att förbjuda firman att använda underentreprenör. Får man ens det?
Tror du kan missa en del offerter på den formuleringen. Förstår om den är till för att du vill undvika svart importerad arbetskraft men samtidigt kanske du missar den duktiga ensamföretagaren som vid behov lånar in en annan ensamföretagare som förstärkning.
De behöver alltså inte leverera dokumenten tillsammans med offerten men ska kunna göra det vid senare tillfälle om du så önskar. Då blir det mindre krångligt för dem att lämna en offert och du får förhoppningsvis in fler offerter. Därefter väljer du ut ett antal finalister som du fördjupar dig i och begär referenser o dyl.
Sedan kan man fundera över hur nödvändigt det är att ta in en besiktningsman som bara driver upp kostnaden när det bara handlar om ett litet bygge?. Du verkar ju påläst själv och så länge allt ser bra ut så det kanske räcker med att göra en egen besiktning. Det finns säkert något exempel på klausul om besiktningsman som du kan skriva in åberopa vid eventuell tvist. T.ex att då betala hälften av besiktningen var.
Det känns också lite knasigt att förbjuda firman att använda underentreprenör. Får man ens det?
Tror du kan missa en del offerter på den formuleringen. Förstår om den är till för att du vill undvika svart importerad arbetskraft men samtidigt kanske du missar den duktiga ensamföretagaren som vid behov lånar in en annan ensamföretagare som förstärkning.
Det blir intressant att följa detta. Kommer TS att få några svar på sin förfrågan?
Om du har följt forumet så måste du ha slagits av det otal trådar som handlar om kunder som upplever sig lurade av hantverkare. I de här trådarna finns det alltid en grupp av svar, i stil med:
"Hade du inget avtal? Då får du skylla dig själv."
"Jag fattar inte att folk inte frågar vad det kostar och sedan blir förvånade över priset."
"Frågade du inte vad som ingick? Då får du se detta som lärpengar, så gör du rätt nästa gång."
Nu har vi en konsument som verkligen försöker göra allt rätt. Vi hoppas att det går bra.
Särskilt delen med
Men egentligen är det inte så märkvärdigt. Alla företag borde ha detta förberett, som en portfolio, att lämna över till alla kunder ihop med offerter eller avtal.
Jämför med när man som privatperson söker jobb. Då ska man lämna ett CV med uppgifter om allting man gjort sedan grundskolan, man ska lämna betygskopior och referenser.
Om företaget har köpt en försäkring borde de vara måna om att visa upp den.
Du skriver: "Entreprenören ansvarar för anskaffning av samtliga verktyg, maskiner och andra hjälpmedel som krävs för utförande av Uppdraget". Du behöver kanske specificera att kostnaderna för verktyg och förbrukningsmaterial ska vara inräknade i priset. Det var nyss nån tråd där hantverkaren hade debiterat för hyra av verktyg som borde ingå i basutrustningen för varje snickeriföretag. Dessutom för förbrukningsdetaljer och slipning av en sågklinga. Plus givetvis 10% påslag på hyran.
Ett annat flitigt förekommande trätoämne är resekostnader. Också i en aktuell tråd har företaget debiterat för resor från hantverkarnas hemadress till kunden. Dessutom har alla hantverkare åk i var sin bil. Så du borde lägga till nånting om resekostnader. "Servicebil" brukar också vara en joker som dras fram precis innan fakturan ska skrivas.
Jag önskar dig framgång med ditt projekt!
Om du har följt forumet så måste du ha slagits av det otal trådar som handlar om kunder som upplever sig lurade av hantverkare. I de här trådarna finns det alltid en grupp av svar, i stil med:
"Hade du inget avtal? Då får du skylla dig själv."
"Jag fattar inte att folk inte frågar vad det kostar och sedan blir förvånade över priset."
"Frågade du inte vad som ingick? Då får du se detta som lärpengar, så gör du rätt nästa gång."
Nu har vi en konsument som verkligen försöker göra allt rätt. Vi hoppas att det går bra.
Särskilt delen med
kan kanske verka avskräckande/kränkande/besvärlig för en del företagare.Nikorasu skrev:
Men egentligen är det inte så märkvärdigt. Alla företag borde ha detta förberett, som en portfolio, att lämna över till alla kunder ihop med offerter eller avtal.
Jämför med när man som privatperson söker jobb. Då ska man lämna ett CV med uppgifter om allting man gjort sedan grundskolan, man ska lämna betygskopior och referenser.
Om företaget har köpt en försäkring borde de vara måna om att visa upp den.
Du skriver: "Entreprenören ansvarar för anskaffning av samtliga verktyg, maskiner och andra hjälpmedel som krävs för utförande av Uppdraget". Du behöver kanske specificera att kostnaderna för verktyg och förbrukningsmaterial ska vara inräknade i priset. Det var nyss nån tråd där hantverkaren hade debiterat för hyra av verktyg som borde ingå i basutrustningen för varje snickeriföretag. Dessutom för förbrukningsdetaljer och slipning av en sågklinga. Plus givetvis 10% påslag på hyran.
Ett annat flitigt förekommande trätoämne är resekostnader. Också i en aktuell tråd har företaget debiterat för resor från hantverkarnas hemadress till kunden. Dessutom har alla hantverkare åk i var sin bil. Så du borde lägga till nånting om resekostnader. "Servicebil" brukar också vara en joker som dras fram precis innan fakturan ska skrivas.
Jag önskar dig framgång med ditt projekt!
Mer normalt är nog 10 dagars betalning för sådana fakturor. När det gäller materialet är det ju annars ganska riskfritt för dig att betala direkt vid leverans, och inte orimligt.Nikorasu skrev:
Jag tänkte slänga in ett exempel på besiktningsutlåtande. Malmö Byggcenter som jag tidigare nämnt att vi använde tog in en UE för plåtslagri. Eftersom mitt jobb var ganska litet tog man in en ny UE för fösta (och just det för sista) gången. Nästan alla kommentarer var på hans arbete. De åtgärdades utan kruseduller.
Vår besiktningsmannen kostade under 5000 kr, så jag tyckte det var värt det för ett 200 kkr arbete. Vi byggde ju nya kupor på huset och så.
Vår besiktningsmannen kostade under 5000 kr, så jag tyckte det var värt det för ett 200 kkr arbete. Vi byggde ju nya kupor på huset och så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi skulle byta värmesystem gjorde jag också ett detaljerat offertunderlag, liknande TS. Jag fick noll svar och jag blev så förbannad att jag bestämde mig för att om branschen inte kan svara på en enkel och tydlig offertförfrågan så ska den i vart fall inte ha mina pengar så jag gjorde rubbet själv.
Allt det som TS efterfrågar ska ju ändå på plats, så varför inte ta det med en gång?
MEN, för att locka intressenter är nog en tvåstegsraket att föredra, en typ av "RFI" på upphandlingsspråk helt enkelt...
Allt det som TS efterfrågar ska ju ändå på plats, så varför inte ta det med en gång?
MEN, för att locka intressenter är nog en tvåstegsraket att föredra, en typ av "RFI" på upphandlingsspråk helt enkelt...
Jag tänker så här: stora firmor har folk som är vana vid pappersarbete och att läsa detaljerade dokument. Små firmor består av folk som hellre är ute och bygger, och som kanske rent av känner sig osäkra av långa texter med jobbiga begrepp. Risken är att man skrämmer bort den kategorin, samtidigt som det finns en hel väldigt bra entreprenörer där.
Ja, så är det säkert att de blev snickare för att de gillar och är bra på att snickra. Det jag inte förstår är varför de inte förstår att risken för missförstånd är mindre om man satt på pränt vad som gäller.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Jag har ett enmansföretag i en helt annan bransch och ibland får man upphandlingsunderlag på 30 sidor.
Det är nästan att man tackar nej direkt.
Protte
Det är nästan att man tackar nej direkt.
Protte
Fast här pratar vi 4-5 sidor varav nästan hälften är objekt- och rambeskrivning. Jag är gärna utan de hantverkare som inte orkat läsa det inför ett projekt som sträcker sig över en vecka. (Och är beredd att betala för de hantverkare som kan ta emot en ordentlig beskrivning på vad man vill ha utfört.)prototypen skrev:
Ett sånt jobb kanske inte behöver blåsas upp och göras märkvärdigare än det är. Självklart ska det avtalas på ett bra sätt men frågan jag skulle ställa mig om jag vore hantverkare vore om ditt "en ordentlig beskrivning på vad man vill ha utfört" är korrekt och sprunget ur en kompetent persons tankar. Det finns i stort alltid brister i denna typ av dokument om de ska vara på en realistisk nivå och det kan en slug illvillig motpart direkt utnyttja, alltså ett tveeggat verktyg.Andreas Lundgren skrev:Fast här pratar vi 4-5 sidor varav nästan hälften är objekt- och rambeskrivning. Jag är gärna utan de hantverkare som inte orkat läsa det inför ett projekt som sträcker sig över en vecka. (Och är beredd att betala för de hantverkare som kan ta emot en ordentlig beskrivning på vad man vill ha utfört.)
I TS fall ser jag villkoren kring betalningen som direkt avskräckande, att öppna upp kring materialdelen och skärpa delen hantverkaren själv råder över dvs ersättning för arbetet skulle jag tänka mig ger ett betydligt bättre läge. Skulle tro att man missar de flesta av de som vettigt sysslar med denna typen mindre byggjobb mot privatpersoner om man vänder taggarna utåt på detta sätt. Lägg krutet på att med ett för alla begripligt sätt beskriva vad du önskar i stort och för dig viktiga detaljer, följ sen upp i avtalsform kring tider för utförandet och betalplaner med skärpa i vissa delar men på ett sätt som båda vinner på.