Jag hade IVT hemma på besök.
Placering är klar.

Vi har ingen öppen planlösning, så pumpens syfte är att värma upp ett V-rum på ca 30kvm + en hall på ca 8 kvm.
Vi har kamin att elda i, men ibland hinner man inte med samt på vintern är det ca 14 grader i rummet.
Så därav luftpump.

övriga rum värms med element.

Har en Zibro i köket sedan förra året. Den fungerar bra och värmer upp rummet. Dock är det ojämn temp till och från.

Det andra företaget har huvudsyssla med ventilation. De installerar pumpar lite då och då när tiden finns.
Därav får man välja den pump man vill ha. Normala fall enl honom så kostar pumparna runt 10k, därav 14k med rot.
 
Om innerdelen ska sitta i vardagsrummet så bör du tänka på att välja en modell som har ett behagligt ljud även vid mera normal fläkthastighet och inte bara på lägsta möjliga då det inte är så roligt att störas mer än nödvändigt i rum som man vistas mycket i . Många broschyrer och produktblad skryter med hur tysta deras modeller är men dom visar gärna siffror på absolut lägsta fläkthastighet. En stor innerdel har ett behagligare ljud.
Har dålig koll på hur IVT modellerna låter "på riktigt" så jag vet inte om den är bättre eller sämre jämfört med motsvarande modeller med samma effekt.
Om du eldar mycket och vill ha hjälp med spridningen av den värmen bör du kolla så innerdelen har rent fläktläge.

IVT brukar dock vara relativt dyra så du kan nog få ner kostnaden ganska bra om du kikar på andra märken och dess motsvarighet till IVT:n.
 
Nu hade jag en från panasonic här idag. Väldigt duktig och hade bra synpunkter.
De tyckte att jag skulle ha 2 innerdelar och jag höll med.

Men, 60k skulle det kalaset kosta.
1 innerdel 27k.
Båda efter rot avdrag.

Nä, det lutar nu åt ivt.
Det andra företaget har jag inte fått offert från trots lovad offert i torsdag.

Detta var svårare än vad jag först trodde. Krångligt, varierande pris etc.
 
På tok för höga priser om det inte handlar om krånglig installation och duo modeller är mer än komprosmiss så satsa på 2st Panasonic HE9PKE istället om du behöver 2 innerdelar vilka du bör kunna hitta för ca 31000:- inkl installation med 5 års garanti .
 
En utedel är inte snyggt, två ju inte snyggare...:)
 
Nej utedelar är ju inte direkt snygga, men rätt placerade och kanske ett kul tak över så tycker iaf inte jag att det stör något särskilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.