arvid0 skrev:
Är ju enklast att räkna på om man vet vad huset drar i kW. Men om du vill ha ett överdimensionerat system så är en 3-4 kubiks tank och 50kW panna att rekommendera. Baxi solo innova 30kW ligger på 49´på pricerunner så något överpris på pannan har de inte tagit ut. Sen om den är värd det vet inte jag.
Rinkabyror.se tar 43000 för samma panna.
 
Skogstinsen skrev:
Hejsan gott folk. Fått lite pris uppgifter från Baxi idag. Var ju till deras buss och tittade in.
Jo, Solo innova 50kw skulle kosta 60.700. En 3m3 ack.tank 40.800. Elpat. 6kw 1.300, automix ct och automix 30Q 3.700. Totalt runt 110.000:-

Jag kollade lite snabbt på rinkabyrör och billigtvvs och kommer då fram till att jag kan spara 30.000:- med att INTE köpa direkt från Baxi!!!!!!

Är inte det konstigt? Och 40.800 för en 3m3ack.tank tyckte jag lät hutlöst dyrt! Då får man väl nästan en 5m3 på husqvarna tanksvets för samma pris?

Jo och sedan en Permeter plåtskorsten för 13.000. Tror det blir billigare med en isokern.
Sedan tyckte han jag skulle ha ett tryckkärl. Vid öppetkärl så är det kallt uppe i nocken på pannrummet så det kanske fryser.
värmen stiger ju så de lär inte frysa i nock i pannrummet, o finns de en risk så är de ju bara att isolera kärlet, eller koppla kärlet varmt. för övrigt så köpte jag en 5m³ tank från husqvana förra sommarn, tror jag gav 32 eller 37 tusen för den, då är det en rektangulär tank med dubbla slingor 15 ggr 2 meter i.
 
kulle
Skogstinsen skrev:
Vad specifikt är bättre med ett öppet kärl än med ett slutet? Jag måste sätta exp.kärlet 4.5 meter över plattans nivå i pannrummet för att det ska bli över radiatorerna i huset. Då blir det mellan takstolarna i pannrummet.
Livslängden är många gånger längre och avluftningen löser sig själv.
 
  • Gilla
obba
  • Laddar…
Skogstinsen skrev:
Vad specifikt är bättre med ett öppet kärl än med ett slutet? Jag måste sätta exp.kärlet 4.5 meter över plattans nivå i pannrummet för att det ska bli över radiatorerna i huset. Då blir det mellan takstolarna i pannrummet.
fördelarna skulle väl va att det är lättare att bli av med luft i ett öppet system + att du slipper massa dyra syr ventiler o skit o sen är det billigare med ett öppetkärl, o de tar inte lika stor plats som ett slutet, öppet kärl = minst 5% av totala vatten volymen, slutet = minst 10% av totala v-volymen.
 
Tack för hjälpen. Och jag frågade specifikt om man ska ha syrventiler vid ett slutet system och han sa då nej. Han kanske inte visste vad han pratade om men jag fixar en röris som får hjälpa mig koppla ihop det. Och köper delarna löst från billigtvvs, rinkabyrör m.fl.

Ska fixa ett öppet kärl istället, då det är bättre.
 
2013-04-23 20.11.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-04-24 20.41.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-04-23 20.12.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut nu. Blev ikväll klar med all gips, nästan på pricken 250m2 gips och några tusen skruv. Och allt har jag gjort själv. Men jag gör inte om det!

Ska spacklas för att sen dra på väv. Har oxå fått in en bättre offert på en innova 50kw 3m2 vatten m.m väntar på en offert från Effecta (60kw) kommer en rörmockare hit imorrn.

Så är läget nu.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 3 till
  • Laddar…
Jag gav runt 25k för en rund 5m3 från huskvarna... Är iofs ett par år sedan men du tjänar på att kolla runt som sagt.
 
Har nu beställt en innova 50 med 3m3 ack.tank aut.shunt med ute temp givare m.m Hela paketet kommer till veckan. Sedan blir det en isokern skorsten. Pannrummet är precis färdigmålat, ska bara dra lite ström sedan är det helt klart.

Ska bli riktigt trevligt om ca 3 veckor då man får prov elda i den! Och bonusen blir gratis upp eldning då vi har en 150 liters beredare som aldrig är avstängd i nuläget.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Kul! Törs man fråga vad du fick ge för pannan?
 
Priset blev 100 000:- installerat och klart med panna, ack.tank, 400l tryckkärl, laddomat paket, aut.shunt med ute temp givare ja hela systemet. Tror det är ett ganska bra pris.

Hade ju helst velat ha en Fröling eller en Eta, men det blir så förbannat dyrt!! Det är alldeles för mycket pengar för en fattig bonde som mig.
 
Innovan är en bra panna så du kommer nog bli nöjd. Men annars brukar ju bönderna byta till sprillans ny traktor varje år så fattig bonde, finns det?.. :D
 
  • Gilla
Skogstinsen och 1 till
  • Laddar…
Skogstinsen skrev:
Priset blev 100 000:- installerat och klart med panna, ack.tank, 400l tryckkärl, laddomat paket, aut.shunt med ute temp givare ja hela systemet. Tror det är ett ganska bra pris.

Hade ju helst velat ha en Fröling eller en Eta, men det blir så förbannat dyrt!! Det är alldeles för mycket pengar för en fattig bonde som mig.
låter som en riktigt bra pris, är de ink moms?
 
obba skrev:
låter som en riktigt bra pris, är de ink moms?
Bönder betalar väl ingen moms.. :-0
 
jensaro skrev:
Bönder betalar väl ingen moms.. :-0
true true ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.