Hej.
Jag brukar räkna med att jag värmer vattnet ca 30-35grader på ett ilägg. Så 30-90 ska gå bra på två ilägg.
Det tror jag är rätt bra då jag i princip alltid kör med ren granved.
Jag tror verkningsgraden ligger mellan 85 och 90%. Jag har ju både vettiga termometrar till tankarna och energimätare på elementkretsen, så jag ser ju både förbrukad energi av huset och ökad temp i tankarna. Jag har bara räknat på det en gång, men det är inte lätt att veta utan att väga hur mycket ved man har laddat den med.
Att tänka på är att pannan är 59cm djup, men kör man med 50cm ved som jag så får man bara in (50cm/59cm)x210l =178l

Jo det är klart man ska ha startknapp. Det var en av de första modifieringar jag gjorde på pannan. Ett tidrelä, lite kabel och en tryckknapp löser den saken.

Mvh Gordon

Skogstinsen skrev:
Gordon: Får du upp dina 4m3 från 30-90 på 2 fulla ilägg?
Går det att fixa en egen startknapp till fläkten? För nu måste du ut efter en stund och vrida på fläkten när tempen går upp?
Vad uppskattar du verkningsgraden till på din panna efter alla modifikationer? Man vill ju inte bränna upp ved i onödan.
 
Det med startknapp har jeg enda ikke forstått. Altså jeg skjønner hva den er til men, mener dere at dere fyrer opp med panna full av ved å løper avsted og kommer ikke tilbake for å legge i mer ved ? Altså ikke no problem å skru rtg termostaten opp ved 2 ilegg. Alt som jeg gjør når jeg fyrer opp. Jeg fyrer opp med spjelet stengt og øvre luken på gløtt. Dette gir underforbrenning på 30 sekunder. Mens pannen halvfull av ved tar tilstrekkerlig fyr til å lukke øvre luken ca 3-5 min gjør jeg klar opptenningsved til neste gang jeg skal fyre. Fyller vedtralla og nyter lyden av kjelen. Lukker så luken og vrir opp rtg termostaten, blir turen jeg går med hunden for lang har panna skrudd seg av men alltids glør nok igjen til å få liv i den på nytt. Ikke no problem. :) undres på om det kan være forskjellige modeller av våre 50 gsx gordon ? Jeg kan hengsle om mine luker relativt enkelt. Men bare for å ha sagt det så skulle jeg ha kjøpt panne uten tanke på pris så hadde den blitt gul :)
 
Det hade nog inte varit ett problem för mig heller utan startknapp.
Jag var bara van från den gamla Perifal solo plus pannan.
Men glömmer man vrida upp, eller någon i familjen, så går ju fläkten och pumpen tills man stänger av pannan. Detta vet jag har
hänt då och då hos svärfar när svärmor eldar. Då är det fint med knapp...

Min har olika stora luckor uppe och nere, så det går inte att byta över underluckan som på de mindre modellerna. Jag funderar ändå på att borra om mina i sommar då solvärmen jobbar.

Klart man kunde ha köpt panna för 75k om man ville. Jag valde att köra budgetvarianten, och jag tror att allt som allt landade det på ca 100k varav ca 30k solvärme och 12k för kulvert.
Är man Snålänning :D och har en sambo som pluggar och helst inte vill låna upp mer på huset fick det bli så här.
Med bidrag så blev totalinvesteringen ca 75000. Sen fick man ju lägga hela semestern på installationen, men det är ju en annan sak.
För de pengarna tycker jag att jag gjorde ett bra val.
 
Sen vi slängde ut gamla kombipannan för 2år sedan har inte min sambo satt sin fot i pannrummet. Hon har ingen aning om hur man får värme i huset.
Den enda gången det hade behövts på 2år var när jag var kraftigt magsjuk och det behövdes hämtas ved i svinkylan.
Har man bara stor vedvolym o stora tankar så eldar man när man har tid.
Har man små vedvolymer o små tankar så eldar man jämt.....
 
Gordon: Hus stor beredare har du till varmvatten? Eller har du lång slinga till det?
 
Ellfors: ja kombinert med ett par elkolber i backup er jeg helt enig, jeg fyrer når det passer meg stort sett. Vet jeg at det er travelt en dag fyrer jeg bare dagen før. Skal sies at jeg nok ikke har brukt mer en et par hundre kwh på elkolba i vinter.
Når vi snakker om tid å vedfyring... Før jeg innstalerte atmozen så brukte jeg totalt sett mer tid på å fyre i ovnen i stua + bære all den veden inn i hus.

Gordon: min øvre luke er til å snu.. Tror jeg. Mulig det må borres ett hull ellers er det hengslefester og låsfeste på begge sider på kjelen...
 
Skogstinsen skrev:
Gordon: Hus stor beredare har du till varmvatten? Eller har du lång slinga till det?
Jag har dubbla 28mm slingor med blandningsventil mellan slingorna. De satt som kulvertslingor i den gamla panninstallationen(i 1000l tanken).
 
Baxi's utställningsbuss kommer till Munkfors på onsdag då ska jag dit o fråga dom lite. Kanske kan få en bra mycket bättre offert än den jag fick förra veckan!!
 
Hejsan gott folk. Fått lite pris uppgifter från Baxi idag. Var ju till deras buss och tittade in.
Jo, Solo innova 50kw skulle kosta 60.700. En 3m3 ack.tank 40.800. Elpat. 6kw 1.300, automix ct och automix 30Q 3.700. Totalt runt 110.000:-

Jag kollade lite snabbt på rinkabyrör och billigtvvs och kommer då fram till att jag kan spara 30.000:- med att INTE köpa direkt från Baxi!!!!!!

Är inte det konstigt? Och 40.800 för en 3m3ack.tank tyckte jag lät hutlöst dyrt! Då får man väl nästan en 5m3 på husqvarna tanksvets för samma pris?

Jo och sedan en Permeter plåtskorsten för 13.000. Tror det blir billigare med en isokern.
Sedan tyckte han jag skulle ha ett tryckkärl. Vid öppetkärl så är det kallt uppe i nocken på pannrummet så det kanske fryser.
 
Redigerat:
Det är väl ganska vanligt att man får hutlösa priser från tillverkaren.

Försök att hitta en bra vvsare som du tar in på timma.
Köp sedan delarna själv och ställ dom på plats och låt han koppla in dom,
 
Jag kommer att köpa allt själv och fixa en röris som kopplar in allt. Finns inte på kartan att jag ska ge bort mer än 30.000.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
kulle
Skogstinsen skrev:
Jag kommer att köpa allt själv och fixa en röris som kopplar in allt. Finns inte på kartan att jag ska ge bort mer än 30.000.
Sen är det inte så svårt o koppla in det själv heller, har man lite tid på sig och bara är frågvis o har viljan att lära sig så går det bra.
Du verkar ju va en händig kille (y)
 
Skogstinsen skrev:
Hejsan gott folk. Fått lite pris uppgifter från Baxi idag. Var ju till deras buss och tittade in.
Jo, Solo innova 50kw skulle kosta 60.700. En 3m3 ack.tank 40.800. Elpat. 6kw 1.300, automix ct och automix 30Q 3.700. Totalt runt 110.000:-

Jag kollade lite snabbt på rinkabyrör och billigtvvs och kommer då fram till att jag kan spara 30.000:- med att INTE köpa direkt från Baxi!!!!!!

Är inte det konstigt? Och 40.800 för en 3m3ack.tank tyckte jag lät hutlöst dyrt! Då får man väl nästan en 5m3 på husqvarna tanksvets för samma pris?

Jo och sedan en Permeter plåtskorsten för 13.000. Tror det blir billigare med en isokern.
Sedan tyckte han jag skulle ha ett tryckkärl. Vid öppetkärl så är det kallt uppe i nocken på pannrummet så det kanske fryser.
Helt normalt att du fick det pris du fick! Oftast brukar sådan där rallargäng dra till ännu mer. Innerst inne är de nog rädd att få ett jobb på halsen. Nä kollar runt lite överallt. Köp sedan grejorna och moka in det själv. Är inte alls svårt om du har tid på dig.
 
kulle
Skogstinsen skrev:
Sedan tyckte han jag skulle ha ett tryckkärl. Vid öppetkärl så är det kallt uppe i nocken på pannrummet så det kanske fryser.
På bilden ser det ut som pannrummet ligger rätt högt, du behöver bara sätta exp.kärlet en liten bit över översta radiatorn i boningshuset.Då kanske det klarar sig om du sätter kärlet uppe i tak i pannrummet.
Kan du ha öppet kärl så kör hellre på det.
 
Vad specifikt är bättre med ett öppet kärl än med ett slutet? Jag måste sätta exp.kärlet 4.5 meter över plattans nivå i pannrummet för att det ska bli över radiatorerna i huset. Då blir det mellan takstolarna i pannrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.