Ja de var ink.moms Kan man dra momsen för pannan? jag kommer ju visserligen ha den i en ekonomibyggnad. Det är ju verkstad och pannrum så det kommer ju värma verkstaden oxå.

Men man kanske kan ta hälften av momsen och skriva av hälften av installationen i näringsverksamheten?
 
Ja idag fick man hem pannan. Kollade snabbt igenom alla paketen innan jobbet. Fan man var som ett barn på julafton! :D
Så imorgon blir det till att titta närmare och inspektera. Alla utvändiga plåtar får man sätta dit själv, men det är ju ingen nackdel då ser man ju hur den är gjord.

Hoppas få skorstenen (isokern) innan helgen. Ack.tanken skulle komma till veckan.

Ska bli riktigt kul när allt är klart och man får provelda för första gången. Det har ju heller aldrig varit någon vedpanna på gården förut då man har haft en värmekälla i varje rum(gammalt hus).
 
DSCN0404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN0402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN0403.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det närmar sig start. Bara skorstenen kvar och elen till pannan och cirk.pumpar.
Och allt ska isoleras. Hade tänkt 20 cm på sidan av tanken och 40cm på toppen. Jag kommer att bygga in den i framtiden och då blåsa in cellulosa isolering. Men tiden räcker inte till att bygga in den nu.

Ska bli riktigt kul när man får börja elda.
 
Redigerat:
  • Gilla
rca1959 och 2 till
  • Laddar…
kulle
Ser ju bra ut , men jag tycker nog att du skulle kopplat exp.kärlet kallt istället.
Håller betydligt längre då
 
Det ska jag säga till rörmockaren, så får han göra om det. Det ska alltså kopplas på returledningen? Ja då slipper man ju värma upp det också, för att det sedan ska kallna. Det tänkte jag inte på. Då hade dom ju fått göra så från början!

Tack för att du skrev det så ska dom får sig en smäll på fingrarna.
 
Hur tar sig värmen neråt till expansionskärlet? Det är ju ingen cirkulation.

eller tänker jag galet?
 
blackadder skrev:
Hur tar sig värmen neråt till expansionskärlet? Det är ju ingen cirkulation.

eller tänker jag galet?
Du tänker galet.. När man eldar expanderar vattnet och går rakt ner i kärlet och kärlet blir varmt.
 
Igår va elektrikern hemma o kopplade in all elen till pannan m.m Idag va snickaren hemma och gjorde klart skorstenen. Trodde inte att det var så enkelt att sätta upp en isokern blockskorsten. Då hade man ju gjort det själv istället för att slösa bort pengar :(

Och rörmockarn va hemma idag o kopplade exp.kärlet på retur sidan.
På måndag kommer sotarmästaren och förhoppningsvis godkänner anläggningen. Med min tur så blir det väl säkert nåt nerslag och man får göra på nåt annat vis.

Så på måndag fyller ja systemet och kanske gör en första brasa.

Hur isolerar man tanken lättast? Är det isolering på rulle mån tro? Och sedan ståltråd virad runt.
 
Redigerat:
jensaro skrev:
Du tänker galet.. När man eldar expanderar vattnet och går rakt ner i kärlet och kärlet blir varmt.
För att citera Homer Simpson "DOH!"
 
blackadder skrev:
För att citera Homer Simpson "DOH!"
Haha..
 
Ser riktigt bra ut det där!
Har du näringsverksamhet så kan du dra av hälften av dina kostnader för ditt bygge.
Fungerar installationen till belåtenhet? Jag har märkt med mitt bygge att det blir varmt som satan i pannrummet.......även fast jag har isolerat alla rör så gott det går. Beror nog mest på att mina tanka är isolerade med 40mm polyuretanisolering, skulle gärna ha mer runt tankarna!
 
Jag har inte fyllt upp det med vatten än. Fyller det under helgen. Du får isolera tankarna mer. Mycket spill värme är ledsamt, men det är ju bra om det inte finns något element eller dyligt.
 
Ja idag så va sotarn hit och gjorde klartecken. Så nu fyller ja systemet och ikväll ska jag elda för första gången i pannan.
 
  • Gilla
JohannesJohansson och 1 till
  • Laddar…
Har eldat nu i 6 timmar men får inte upp tanken i mer än 80-60-40 mätt topp-mitt-nedre. Är det luften som spökar? Hur länge tar det innan all luft är ur systemet?

Har 180l vatten i pannan, 3m3 tank, kulvert och 110 m2 golvvärme. Uppskattar det till runt 3.5m3.

Någon som tror sig veta vad det kan vara?
 
Går pannan för fulla segel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.