Jag får se vad det blir för panna men ska iallafall läsa på och tar gladeligen emot tips på pannor! Funderar på att titta närmare på en atmos 50gsx (tror jag den heter) finns på kotly's hemsida. Jädrans så billigt jämfört mot Sverige![/QUOTE]
Velkommen hjem hit til norge for å prøvefyre en 50 gsx :)
 
Hej.
Jag tänkte försöka ge min syn på Atmos DC50GSX. Jag har haft min ett tag nu, så lite har men ju lärt sig.

För att få den att funka bättre så kan man byta turbulatorer till veckade plåtar i de två värmeväxlarrören. Original är inte bra och man kan få ut ca 30% mer effekt till vattnet vid samma avgastemperatur.
Original så får man nog köra med ca 250grader avgastemperatur för att få utt 50kW till vattnet, och då är ju inte verkningsgraden uppemot 90%.
Jag kör nu med 180graders avgastemp och har då en tempdiff på 10-11 grader mellan panna in och ut. Detta borde ge en efferkt på ca 30kW. Pannan tar 5h på sig för att bränna upp ett ilägg gran.
Jag har kompletterat min med en pannstyrning(Tech ST-81 Zpid), vilket gjorde stor skillnad på gången hos pannan. Jag kör dock utan dragregulator, så min panna gick lite onödigt ojämnt innan, men med styrningen så kompenserar fläkten för draget med.

Jag tycker att pannan brinner lungt och fint efter lite handpåläggning. Det verkar ju generellt att alla Atmos pannor kräver lite eget arbete för att bli riktigt bra. Jag ser inga tendenser till övertändning med torr gran.

De svenska priserna anser jag vara väl tilltagna. De polska är nog mer rätt med tanke på vad man får.

Men väntar man sig en panna som ger 50kW med 90% verkningsgrad så är det nog bättre att kolla efter något annat. 90% vid 30kW är nog mer rimligt.

Det som jag ser som positivt med pannan är följande:
Rimligt pris
Lättsotad(bara två tuber bak, görs med borrmaskin och lätt modifierat cylinderhoningsverktyg)
Stor vedvolym
Billiga reservdelar, lär finnas att köpa länge
Keramiken verkar vara av bra kvalité
Ingen dyr elektronik

Negativt:
Ingen vettig pannstyrning
Ingen startknapp till fläkten(får vrida upp rökgastermostaten efter ett tag)
Taskiga turbulatorer
Inte 50kW vid 90% verkningsgrad
Dörrarna är ej omhängbara
 
Är det lågprispanna som gäller så kolla på Maga. I mina ögon skulle jag ta en Maga före en Atmos.
 
Nej ingen lågspris panna. Något mittimellan Maga och Eta. Då jag inte har tummen i mitten och är intresserad av att utveckla saker så vill jag inte lägga 100 tusen på bara en panna. Tycker det är sjukt att det finns pannor som kostar över 100 tusen, och bara för att elda ved i!

Gordon: Får du upp dina 4m3 från 30-90 på 2 fulla ilägg?
Går det att fixa en egen startknapp till fläkten? För nu måste du ut efter en stund och vrida på fläkten när tempen går upp?
Vad uppskattar du verkningsgraden till på din panna efter alla modifikationer? Man vill ju inte bränna upp ved i onödan.

Har kollat värmebaronen, effecta och (lamba), atmos, kalmar, solo innova, focus.

En arbetskompis har en focus eco nature och han säger den är bra.
En granne har kalmar v65 o säger den är bra.

Jag har ingen aning om vad det blir men jag vill inte köpa skit från början utan en bra produkt som man kan bygga vidare på. Det ska vara en panna som är på minst 40kw och max 60kw (för då är det andra brandregler.) Man vill ju inte ha en panna som ska eldas ihjäl på några år för att den är underdimensionerad mot ack.tankarna.

Det är ju någon månad kvar att tänka....men tiden går fort.
 
ETA sh 40 med 220L ved köper du för 75 tusen, inte 100 tusen. Jag tycker inte det priset inte är så sjukt om man ser till långsiktig användarvänlighet och att även frun och barnen i familjen kan sota pannan och elda i den. I mina ögon är det mer sjukt om man bygger ett fristående pannrum för vedeldning för 200 tusen och sedan riskerar att ingen än man själv i familjen vill sköta om pannan.

Lättskötta, lättsotade pannor med lambdareglering, spaksotning och separat tändlucka hör framtidens vedpannor till. Annars väljer man andra uppvärmningsalternativ. Det är min åsikt.
 
  • Gilla
omv.peter och 1 till
  • Laddar…
Riktigt bra jobbat måste jag säga! Vilken fantastisk möjlighet du har till bra vedanläggning. Smart att verkligen tänka till. Jag hade kört en österrikare om jag var du. Behöver inte bli jättemycket dyrare, dock inte jämfört med om du köper på Kotly, men då får du ju ett system som vem som helst kan sköta, som har automattändning etc.
 
Blodsoppen
Hej!

Jag är också ifärd med att byta panna. Slänger ut en Maxipanna som endast är 6 år. Jag har fått en läcka på tappvattenslingan in i det "döda" vattnet. Försäkringsbolaget tar den största smällen, tack och lov. Hade ju inte räknat med att byta panna förrän om tidigast 20 år. Jag har tittat runt rätt mycket och tagit in många offerter. Valen har varit mellan: Baxi, Nibe, Focus och Ctc. Det slutatde med att igår gav försäkringsbolaget klartecken för min offert jag fått från Nibe. Jag ska ha en Vedex 3300,två tankar på 750 liter. Förberett för solvärme. Elpatroner i tankarna. Priset för denna kompletta instalation, inklusive bortforsling av gamla pnnan som är en rejäl bit, inklusive alla rör, laddomatpaket, tankar m.m blev 113 000 kronor. Och då var inte rotavdraget inräknat. ( får inte använda det när försäkringsbolaget är inblandat).
Jag tittade först på en Baxi. Den var ungefär trettitusen dyrare än Nibe. Sen är det en granne som har en Baxi och dom har fått byta keramikinsatts två ggr på sju år.
 
Ett tips är ju att åka och känna på pannorna innan du bestämmer dig. Att tjäna några tusenlappar och sedan leva med en pannan man stör sig på i över 20 år är nog inte så roligt.

Villvinnapålotto det var ett dåligt pris du måste ha fått på Innovan
På Rinkabyrör är skillnaden 14 000
 
Innovan är dessutom en rejälare och bättre panna på alla vis. Vedexen har väl ingen riktig konvektionsdel, innovan riktiga runda vattenmantlade tuber. Det finns väl inget (om jag nu minns rätt) direktspjäll eller evakueringskanal för rökgaserna på vedexen? 113 000 för den anläggningen med två småtankar på 750 L tycker jag är dyrt. Likvärdiga anläggningar hittar du på blocket för en 1/5 av det priset.
 
Glem ikke at 113 er innklusive arb. Demontering/transport/montering/fortjeneste... Jeg sier ikke det var billig men jeg regner med det kommer et firma og fixer alt...
 
villvinnapålotto skrev:
Hej!

Jag är också ifärd med att byta panna. Slänger ut en Maxipanna som endast är 6 år. Jag har fått en läcka på tappvattenslingan in i det "döda" vattnet. Försäkringsbolaget tar den största smällen, tack och lov. Hade ju inte räknat med att byta panna förrän om tidigast 20 år. Jag har tittat runt rätt mycket och tagit in många offerter. Valen har varit mellan: Baxi, Nibe, Focus och Ctc. Det slutatde med att igår gav försäkringsbolaget klartecken för min offert jag fått från Nibe. Jag ska ha en Vedex 3300,två tankar på 750 liter. Förberett för solvärme. Elpatroner i tankarna. Priset för denna kompletta instalation, inklusive bortforsling av gamla pnnan som är en rejäl bit, inklusive alla rör, laddomatpaket, tankar m.m blev 113 000 kronor. Och då var inte rotavdraget inräknat. ( får inte använda det när försäkringsbolaget är inblandat).
Jag tittade först på en Baxi. Den var ungefär trettitusen dyrare än Nibe. Sen är det en granne som har en Baxi och dom har fått byta keramikinsatts två ggr på sju år.
Är nu en försäkringssak men har du kollat med MAGA? http://www.blocket.se/dalarna/MAGA_STHVBO_Vedpaket_33kW_40097826.htm?ca=4&w=1

En Maga har direktspjäll, runda rökgastuber och sugfläkt. Personligen skulle jag valt Maga före Vedexen.
 
cagu skrev:
Glem ikke at 113 er innklusive arb. Demontering/transport/montering/fortjeneste... Jeg sier ikke det var billig men jeg regner med det kommer et firma og fixer alt...
Jo visst har du en poäng där då priset är med installation och allt men ändå? Gå in på Rinkabyrör och kolla vad grejorna kostar. Då får man även ett hum om vad rörkrökaren tar för arbetet..
 
Blodsoppen
Som sagt var det är ett totalpris 113 000. Jag behöver inte göra ett dugg. Och min nuvarande Maxipanna måste delas inne i pannrummet innan den tas ut. Det är en stor pjäs som sattes på plats innan vi murade pannrummsväggarna. Den får plockas ner i delar för att få ut den genom dörren. Pannan har inbyggd tank på 1500 liter. Offerten att installera en Baxi var också ett totalpris och inte bara på panna och tankar. För bara panna och tankar låg priset på 85 000. Jag tycker också det är mycket pengar, men nu tar försäkringsbolaget smällen.
 
Det blev dyrt bara för att jag har kört hit över 200m2 massor av olika slag. 40 m2 0-125 bergkross, 20m2 8-32 och 30m2 16-32 grus och 120 m2 fyllnadsjord. Höjd skillnad från framkant plattan till bakkant var innan 1.3 meter! Sen kunde ja byggt det lågt med en garageport, men då jag har jordbruk så ska det användas som en verkstad oxå. Hade jag byggt det som en smålänning hade gjort så hade det blivit under 100 000:- ;-) Och pannrummet ska byggas ihop med det gamla uthuset så det blir lika högt.

Nej skämt å sido så det kostar att bygga. Och man vill ju ha det bra från början, då bygger jag ju hellre en rejäl byggnad och köper en panna som bara jag kan med. Än att ha ett pannrum som det inte får plats nåt mer än bara pannan och tankar.

Under påsk så ska vi isolera får se om det kan bli några bilder så ni ser hur det ser ut inne. :)
 
Skogstinsen skrev:
Det blev dyrt bara för att jag har kört hit över 200m2 massor av olika slag. 40 m2 0-125 bergkross, 20m2 8-32 och 30m2 16-32 grus och 120 m2 fyllnadsjord. Höjd skillnad från framkant plattan till bakkant var innan 1.3 meter! Sen kunde ja byggt det lågt med en garageport, men då jag har jordbruk så ska det användas som en verkstad oxå. Hade jag byggt det som en smålänning hade gjort så hade det blivit under 100 000:- ;-) Och pannrummet ska byggas ihop med det gamla uthuset så det blir lika högt.

Nej skämt å sido så det kostar att bygga. Och man vill ju ha det bra från början, då bygger jag ju hellre en rejäl byggnad och köper en panna som bara jag kan med. Än att ha ett pannrum som det inte får plats nåt mer än bara pannan och tankar.

Under påsk så ska vi isolera får se om det kan bli några bilder så ni ser hur det ser ut inne. :)
Har du jordbruk är du väl momsregistrerad? Helt klart så gör du då ett öppet yrkande i nästa års deklaration på värmekällan i din nya ekonomibyggnad... Så gör ju flisbönderna också! Vedpanna eller flispanna är sak samma. Halva värmeinstallationskostnaden är oftas inga problem om du har haft några år med intäkter i näringsverksamheten. Finns de som fått lägga hela anläggningen på avskrivning också.

Så tänk efter noga innan du bestämmer dig för panna.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.