Fick idag en offert på ett komplett paket från Baxi.

Pannan: 51375:-
Tankpaket 8: 26934:-
Det var oxå massa mindre grejer med som tryckkärl på 400liter,automix ct, baxi blå 500/120cu beklädd, differenstermostat, elpatron 6kw.

Totalt blev det 108 353:-

Tycker det låter dyrt med nästan 52 tusen för den pannan.

Ska nämnas att jag ligger i startgropen för att sätta in ett helt nytt system.

Har 110m2 hus och 52m2 pannrum.

Vattenburen golvvärme i nedrevåningen på huset och hela plattan i pannrummet. Blir radiatorer på övervåningen.
Har 20 meter kulvert från pannrummet. Huset är helt ny renoverat med nya Tanums kulturfönster och tilläggsisolerat 45mm inv med timmerväggar, torpargrund. Vinden är väl det som är sämst isolerat med 20cm sågspån.

Kan någon rekommendera ett system? Vill ha det överdimesionerat så att värmen räcker 1 dygn vintertid.

Min pappa hade en kalmar v33, 3x500l ack, 30m maxitherm kulvert och han fick elda 2-3 gånger om dagen i ett hus på 140 m2(dåligt isolerat).

Jag vill slippa elda på morgonen då jag går skift.

Ska man köpa en panna på 50 kw och 3-4m3 ack.tank? Jag har läst massor dom senaste veckorna men har inte en aning om vad som tänkas kan vara bra.

Mvh Henrik
 
Är ju enklast att räkna på om man vet vad huset drar i kW. Men om du vill ha ett överdimensionerat system så är en 3-4 kubiks tank och 50kW panna att rekommendera. Baxi solo innova 30kW ligger på 49´på pricerunner så något överpris på pannan har de inte tagit ut. Sen om den är värd det vet inte jag.
 
köp en baxi 50kw från rinkaby för 50k. till det en tank på minst 3m3 gärna 5m3från husqvarna tanksvets så blir du nog helnöjd
 
Jag kan inte räkna på vad huset drar för i nuläget så eldar vi i en idun vedspis och en kamin från kaminexperten som ska ge 6kw. Så jag kan inte ens gissa vad huset kräver i värme tillförsel.:(

Vad säger ni bättre vetande om Atmos? Övertänder dom precis som Kalmar v33 o v65 gör? Slänger ur sig rökgas puffar.

Hur högt marktryck skulle en 5m3 tank ge? Det ser ut att vara en ring på säg 8mm/tjocklek.
Det håller nog inte plattan för. Den är 12cm tjock. Slangarna ligger på 5cm djup.

Går ju att fördela ut med en 10mm järnplåt dock.
 
Redigerat:
från rinkaby
Baxi 50kw 51 000kr
3st* 1500L tankar 2800kr
1st 500L Med 120 l vv-beredare 6600kr
85000

 
Skogstinsen skrev:
Jag kan inte räkna på vad huset drar för i nuläget så eldar vi i en idun vedspis och en kamin från kaminexperten som ska ge 6kw. Så jag kan inte ens gissa vad huset kräver i värme tillförsel.:(

Vad säger ni bättre vetande om Atmos? Övertänder dom precis som Kalmar v33 o v65 gör? Slänger ur sig rökgas puffar.

Hur högt marktryck skulle en 5m3 tank ge? Det ser ut att vara en ring på säg 8mm/tjocklek.
Det håller nog inte plattan för. Den är 12cm tjock. Slangarna ligger på 5cm djup.

Går ju att fördela ut med en 10mm järnplåt dock.
Om du kikar på atmos så glöm sf modellrna utan kika på gsx eller gse modellerna. Det är modernare i designen o övertänder inte hela tiden som sf modellerna
 
Tack för hjälpen Elffors. Jag har varit inne på Kotly och det känns lockande att ta hem en panna från polen. Det är halva priset mot Svedala.

Ska bli riktigt kul att köpa sig nytt! Har varit en grym vinter med mycket eldande! Vissa dagar 10 grader när man kommer hem från jobbet.
 
IMG_20120324_164708.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är pannrummet. Det kommer bli bra som snus när det är klart. Nu sitter det en Torverk port i, så ska bara isolera under veckan sen dags för elektriker. Så om 3 veckor är det helt klart med skivor och allt på väggarna.
 
  • Gilla
rca1959 och 3 till
  • Laddar…
Med eget hus til panna ville jeg gått for en panne med stort vedvolum. Har selv en atmoz 50 gsx. Løvved brenner fint i fulle innlegg men 2 års innetørket gran har en tendens til å overtende hvis jeg fyller mere enn 2/3 av vedkammeret. Ryker litt inn hvis jeg fyller for tidlig men det er vel inget problem når panna står i utthus ? Har selv en akvatherm 4 m3. Kunne vært 5 m3 uten problemer. Lykke til, gleder meg til å følge tråden :) bilder er fint.
 
Skogstinsen skrev:
[bild] Här är pannrummet. Det kommer bli bra som snus när det är klart. Nu sitter det en Torverk port i, så ska bara isolera under veckan sen dags för elektriker. Så om 3 veckor är det helt klart med skivor och allt på väggarna.
Snyggt.
Vad ska du ha för värme i pannrummet?



























;)
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
roke skrev:
Snyggt.
Vad ska du ha för värme i pannrummet?



























;)
;) :)
 
Jag har själv en atmos 40sf och jag har ångrat mig.
gav 42k här i sverige. För de pengarna kunde jag fått andra pannor som gav mig betydligt mer varmt vatten per vedträ.

Det jag gillar med den är just den stora vedvolymen.
Det räcker att lasta den full o tända den för att värma 1500-2000+l vilket täcker husets behov i 8 fall av 10.
I sommar svetsar jag om primärintaget så ska jag förhoppningsvis inte mötas av 195l glödande ved när jag öppnar luckan. Skulle ha köpt en gsx från kotly eller baxi 50kw
Grrr...
 
Skogstinsen skrev:
[bild] Här är pannrummet. Det kommer bli bra som snus när det är klart. Nu sitter det en Torverk port i, så ska bara isolera under veckan sen dags för elektriker. Så om 3 veckor är det helt klart med skivor och allt på väggarna.
Det var ett pannrum som heter duga.. Jag skulle inte tveka en sekund på att köpa en österrikare nu när du ändå storsatsar på ved! Din offert på 51 tusen för en Innova 30 är svindyrt jämfört en ETA sh 40 för 75 tusen på blocket!

Att fylla vedpannan med ved går bra. Det som tar emot blir sölandet med sotviskan när tuberna och pannan ska sotas regelbundet för att hålla verkningsgraden hög. Blir lätt att man drar på det och resten av familjen gör det i princip aldrig. Därför guld värt med spaksotning på en vedpanna. ETA och de andra österrikarna har även separat tändlucka som gör att i princip alla i familjen kan elda.

Inget ont om solo innova, jättefina vedpannor. Men tänk långsiktigt, tänk användarvänlighet. Tänk vad bekvämt om alla i familjen kan sköta och elda i pannan. Annars lätt att elpatronen går så fort du inte är hemma på ett par dagar.

ETA, Fröling eller Hargassner skulle jag sätta in i ditt nya fina pannrum om jag vore du. Sett över anläggningens livslängd är prisskillnaden mot en enklare panna försummbar. 25-30 tusen är det många familjer som röker eller krökar upp bara på några få år..
 
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
Det är 20 mm golvvärme slang i pannrummet, 2 slingor på cc30. Porten är stor 3.3m hög och 4.1m bred så jag kan köra in traktorn bogserad slåttermaskin m.m. Enkelt och fint att skruva i värme, och speciellt slipper man ligga på ett kallt golv. Det blir ett dyrt pannrum är redan över 200 000:- och det är mestadels material. 50 000 i bort lejt arbete.

Jag tänkte höra mig för och skulle gärna vilja åka nånstans och se på lite pannor innan man köper. Vet ni om någon mässa under våren sommaren där de demonstrerar pannor?

Jag har nog inte råd att kosta på med så dyr panna. Bara 1 inkomst så vi försöker hålla nere utgifterna, i möjligaste mån.
Renoverar även övervåningen på boningshuset det ska oxå vara klart helst innan oktober för då kommer barn nummer 2 till världen.

Jag får se vad det blir för panna men ska iallafall läsa på och tar gladeligen emot tips på pannor! Funderar på att titta närmare på en atmos 50gsx (tror jag den heter) finns på kotly's hemsida. Jädrans så billigt jämfört mot Sverige!
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Skogstinsen skrev:
Det är 20 mm golvvärme slang i pannrummet, 2 slingor på cc30. Porten är stor 3.3m hög och 4.1m bred så jag kan köra in traktorn bogserad slåttermaskin m.m. Enkelt och fint att skruva i värme, och speciellt slipper man ligga på ett kallt golv. Det blir ett dyrt pannrum är redan över 200 000:- och det är mestadels material. 50 000 i bort lejt arbete.

Jag tänkte höra mig för och skulle gärna vilja åka nånstans och se på lite pannor innan man köper. Vet ni om någon mässa under våren sommaren där de demonstrerar pannor?

Jag har nog inte råd att kosta på med så dyr panna. Bara 1 inkomst så vi försöker hålla nere utgifterna, i möjligaste mån.
Renoverar även övervåningen på boningshuset det ska oxå vara klart helst innan oktober för då kommer barn nummer 2 till världen.

Jag får se vad det blir för panna men ska iallafall läsa på och tar gladeligen emot tips på pannor! Funderar på att titta närmare på en atmos 50gsx (tror jag den heter) finns på kotly's hemsida. Jädrans så billigt jämfört mot Sverige!
Elmia Wood.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.