Eldade med tallved i morse, under någon timme, för det regnade.
Alltså ingen jättekraftig värme.
Går fint att lägga handen på ugnens alla stenytor.
Och av erfarenhet vet jag att den fortfarande är varm till morgonen.
Ordentlig tyngd är det som lagrar bäst.
Skulle mitt hus vara ordentligt utkylt,
t ex 10 grader inomhus, så tar det tid att värma upp. Så i de fallen sätter vi på direktelen som underhållsvärme inställd på typ 15 grader. Blir inte så dyrt.
Lite OT, men kan vara intressant vid val av eldstad. Och givetvis ska det vara glas i luckorna.
Alltså ingen jättekraftig värme.
Går fint att lägga handen på ugnens alla stenytor.
Och av erfarenhet vet jag att den fortfarande är varm till morgonen.
Ordentlig tyngd är det som lagrar bäst.
Skulle mitt hus vara ordentligt utkylt,
t ex 10 grader inomhus, så tar det tid att värma upp. Så i de fallen sätter vi på direktelen som underhållsvärme inställd på typ 15 grader. Blir inte så dyrt.
Lite OT, men kan vara intressant vid val av eldstad. Och givetvis ska det vara glas i luckorna.
Fint!H Hybro skrev:Denna kostade för 22 år sedan färdig monterad på plats med skorsten som vi monterade själva, inklusive kraftig förstärkning av golv o grund, ganska exakt
100 000 kr.
Ugnen vill jag minnas kostade 68 000 kr, plus 3 dagars montering av ugnsmakare.
Har sett priser i år på denna Tulikivi på ca
160 000 kr, plus montering, skorsten mm.
[bild]
Enda värmekällan i huset, året runt.
Funkar finfint... Lite underhåll med eldfast bruk i eldstaden varje sommar.
Eldar upp ca 15 - 20 kbm björkved om året.
Det är det värt.
Hur många kwh el går det åt om året då?
Eftersom jag trivs med meck i garaget, så har jag vintertid direktel med svag värme på där och i ett litet varmföråd.
FTX och styrd avfuktare i grunden.
Varmvattenberedare, tre frysar.
Motorvärmare.
Hushållsel.
Ungefär 12 100 kWh senaste året.
(- Som värst med tonåringar i huset, värme i friggebod och bara direktel, mer än 35 kWh / år.)
FTX och styrd avfuktare i grunden.
Varmvattenberedare, tre frysar.
Motorvärmare.
Hushållsel.
Ungefär 12 100 kWh senaste året.
(- Som värst med tonåringar i huset, värme i friggebod och bara direktel, mer än 35 kWh / år.)
Redigerat:
Tonåringar har en förmåga att kosta pengarH Hybro skrev:Eftersom jag trivs med meck i garaget, så har jag vintertid direktel med svag värme på där och i ett litet varmföråd.
FTX och styrd avfuktare i grunden.
Varmvattenberedare, tre frysar.
Motorvärmare.
Hushållsel.
Ungefär 12 100 kWh senaste året.
(- Som värst med tonåringar i huset, värme i friggebod och bara direktel, mer än 35 kWh / år.)
Du borde be dem ange hur många timmar de lägger ner och till vilket timpris. Sedan. En tredjedel av priset står ju kaminen för. Arbetet en tredjedel. Ca. 7 meter skorsten verkar dock i dyraste laget. Men i övrigt är det inget att anmärka på materialkostnader.M Mjolt skrev:Fick denna offert från hantverkare för att köpa samt sätta in insats / skorsten , hela paktet helt enkelt.
Bor i kranskommun till huvudstaden, huset är en modern låda á la 2017 med två våningar ca 2.8m+2.7m i takhöjd och papptak med lätta access med stege och takterass.
Rökkanalen ska gå in i rummet bakåt sen rakt upp (L-form)
Kostnaden 184k brutto känns åt det styvare hållet. kan få ner kostnad för skorstensmodul 12k, och kanske lite småposter. Någon som har tankar om kostnad för skivor och för arbetet?
Allt gott,
Mjolt!
Administration av rotavdraget? Really? 😂N Nydell skrev:Jag har precis beställt en liknande kamin (kostnadsmässigt)
Rais viva 140l, med sidoglas värmemagasin och clever air osv
Fick 10% på materialet ca, även förhandlat till mig ett golvskydd utan extra kostnad.
Det som skiljer för mig är 1 plan, dock 360 i takhöjd och ja genom vind, har pannor på taket.
Men det skiljer ju MYCKET på sista raden.
Ojj då ska man verkligen tycka det är kul att elda pinnar.
Lägg pengarna på nått annat vetja å gör grannarna, miljön o klimatet en tjänst.
Lägg pengarna på nått annat vetja å gör grannarna, miljön o klimatet en tjänst.
Jag skulle rekommendera att du tar in ett par till offerter, det där känns rätt högt, jag fick betydligt bättre pris på samma delar.
Från början var jag inne på en klassik rund kamin som står på golvet men efter jag fick se Rais 600 så var jag såld, den ger helt annan karaktär genom sina stora rutor och modern design.
Eftersom jag har nytt hus som är helt tätt valde jag en dubbelriktande skorsten istället för luftgenomföring via vägg, den är också rätt dyr men har flera andra fördelar som att återvinna värmen på väg ut ur skorstenen så inluften inte är iskall etc.
Har nu två pallar på golvet med material som snart ska byggas upp.
Från början var jag inne på en klassik rund kamin som står på golvet men efter jag fick se Rais 600 så var jag såld, den ger helt annan karaktär genom sina stora rutor och modern design.
Eftersom jag har nytt hus som är helt tätt valde jag en dubbelriktande skorsten istället för luftgenomföring via vägg, den är också rätt dyr men har flera andra fördelar som att återvinna värmen på väg ut ur skorstenen så inluften inte är iskall etc.
Har nu två pallar på golvet med material som snart ska byggas upp.
Minns att montören av min 2 ton vägandes Tulikivi noga påpekade att sprida ut alla delar runt väggarna i huset. Detta för att inte skada bjälklaget med en punkt belastning.
Jag minns att vi f ö förstärkte torpargrunden med ett ordentligt gjutet fundament som nu bär upp både ugn och skorsten.
Jag minns att vi f ö förstärkte torpargrunden med ett ordentligt gjutet fundament som nu bär upp både ugn och skorsten.
Produkter som diskuteras i tråden