haavard skrev:
Plast och vinyl kan väl vara lika bra/illa?
Det gäller ett badrum, så trä eller sten blir svårt.

Ewald: Ingen golvvärme.
Jag tycker att det kan fungera med trägolv även i badrummet. Har redan sett det.

Om man inte har golvvärme är det viktigt att golvet känns behagligt/ inte kallt att gå på. Speciellt viktigt i badrummet där man går barfota!

Trägolv på träbjälklag. Då gäller det att inga ungar lekar "storm" i badkaret...

Nu är golvet gjutet och bara några månader kvar tills plastmatta skall läggas. Som det vekar nu kommer jag troligtvis lägga "Tarkett Extra French Oak / Medium Beige: Mjukgörare DINCH. Emissioner <100 μg/m3 @ 4 veckor".

Någon som vet om detta golv blir hård/sprött tidigare bara för att de har en ny mjukgörare, hur länge kan man förvänta sig att detta golv håller innan man får byta det?

Vad jag förstått så håller sig golvet lika mjukt och fint med ftalatfria mjukgörare. Problem uppstår mer när det kommer till golv tillverkade av andra plaster än PVC.

För att avsluta tråden tänkte jag bara meddela att det slutade med att jag köpte "Forbo sarlon absolu wood 432493B XL clear oak". Dessutom valde jag att ha den uppvikt 10cm runtom i köksdelen (tejpad) men i övrigt ligger mattan löslagd, mycket p.g.a. det fanns risk för fukt och löslagt är mest fuktrobust (inget lim som kan skapa nötande föreningar). Kostade en slant mer än alternativen men är mycket nöjd nu i efterhand!

Bild på resultatet?

Nedan kommer bild på resultatet, dock är inte köket helt klart (klinkers, belysning etc.... återstår)
Kök under renovering med träimitation golv och matbord framför fönster med gröna gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med vita skåp och träimitation golv, väntar på belysning och klinkers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.