183 492 läst · 226 svar
183k läst
226 svar
Övertrycksfritt system (på begäran)
jungman skrev:OK, man klarar sig utan pump om systemet är tätt och om man har en liten trycksatt potta som tar upp (mycket små) variationer i vattenvolymen. Då kan man se i manometern om det är tätt.
De flesta noterar inte att systemet [Panna, Ackumulatortank och öppen expansionskärl] är skilt från resten och att energiöverföring sker till 100% via värmeväxlare.
Jag märkte att jag inte tog med rörisoleringen (Paroc) i min budgeträkning. Det blev några lusentappar till. Således sammanlagt 18685 Kr (f-n va dyrt), men undrar vad en kommersiell dito hade kostat? Vet någon i detta forum så berätta gärna.
Nu har du nog inte förståt ritningen fullt, detta är ju ett system utan värmeväxlare.
Jodå! Jag har förstått, men jag skrev själv lite slarvigt. Att använda "pannvatten" till radiatorer är inget tvång, vilket en del verkar tro. I Matss ritnng kunde det gott ha varit även värmeväxlare. En pump och hel del annat krafs kan man också installera. Vi har så ofta förekommande strömavbrott att det går inte att förlita sig på pumpar. Förutom "the allmighty Dollar" tror jag på självcirkulation och livet före döden. ;-)Bjuris skrev:
Hejsan vedbrännare !
min fråga ? hur stor värmeväxlare behöver man (rör diameter&längd) för att ta
ut ca. 15kw itoppeffekt .
Är det bättre att använda en 4vägs el. 3vägsblandare till golv / radiatorkretsen?
Tanken är attbygga ett lågtryckssystem till värme ca.4,5m2 för att få det lite
bekvämare under vintertid ,elda maximalt med hög verkningsgrad.
min fråga ? hur stor värmeväxlare behöver man (rör diameter&längd) för att ta
ut ca. 15kw itoppeffekt .
Är det bättre att använda en 4vägs el. 3vägsblandare till golv / radiatorkretsen?
Tanken är attbygga ett lågtryckssystem till värme ca.4,5m2 för att få det lite
bekvämare under vintertid ,elda maximalt med hög verkningsgrad.
Blåsröret bör väl vara placerat så nära pannan som möjligt ,eftersom pannan är
den som först går ikok ? gärna 28/35 mm rör 1l vatten bildar ca1,6m2 ånga
som måste avledas.
Behöver man någon form av backslagsventil i blåsröret (som förhindrar luft att
tränga in i systemet ) då får man väl ett undertryck när tanken svalnar?om
expansionen är ansluten till nedre delen av tanken.
den som först går ikok ? gärna 28/35 mm rör 1l vatten bildar ca1,6m2 ånga
som måste avledas.
Behöver man någon form av backslagsventil i blåsröret (som förhindrar luft att
tränga in i systemet ) då får man väl ett undertryck när tanken svalnar?om
expansionen är ansluten till nedre delen av tanken.
Endera höjer du expansion så att det kommer i nivå med toppen på tekniktanken och hoppas att tanken klarar det. Blir det 2 m så ger det ju bara 0,2 bars övertryck i tanken. Annars sätter du strypventilen på returen och kör kulvertpumpen när du luftar tekniktanken. Du har väl en avluftningsventil i toppen på tekniktanken? Och ingen öppen lösning där också? När du inte kör pumpen kommer du då att få ett svagt undertryck i tekniktanken men det borde inte vara så stort att du suger in luft.Bjuris skrev:
Trycket på elementen kommer att varaiera en aning beroende på hur mycket tryck kulvertpumpen ger och av hur mycket du stryper.
Termoventiler säljer en dubbelbackventil som hindrar självcirkulation när inte kulvertpumpen går.
Ångröret skulle kunna gå rakt upp från pannan och röret till tanken horisontellt från det.
Vad har du tänkt för tank?
Ja ett 35-rör rakt utpr95 skrev:Blåsröret bör väl vara placerat så nära pannan som möjligt ,eftersom pannan är
den som först går ikok ? gärna 28/35 mm rör 1l vatten bildar ca1,6m2 ånga
som måste avledas.
Behöver man någon form av backslagsventil i blåsröret (som förhindrar luft att
tränga in i systemet ) då får man väl ett undertryck när tanken svalnar?om
expansionen är ansluten till nedre delen av tanken.
Backventil behövs ej eftersom vattennivån i expansion hela tiden skall ligga över tanken och därmed på samma nivå i blåsröret.
Hej!
Har precis införskaffat en Baxi Innova 50 och en 4m3-acktank. Dessa ska stå i mitt nya pannrum i nybyggda garaget. Taknocken i detta garage ligger lägre än radiatorerna på bostadshusets övervåning. Därför har jag planerat att koppla mitt system med 600liters expansionskärl, slutet. Men när man läser här börjar man fundera.....
(Tappvattnet ska beredas med vvfs.dk-s tappvattenlösning med extern plattvärmeväxlare och styrd cirkpump på privärsidan.)
När jag installerar nya systemet blir min relativt nya varmvattenberedare i rostfritt på 200 liter över, kanske ett utmärkt öppet expansionskärl....? minst 8000 kr billigare än nytt sutet 600liters.
Men så var det ju detta med höjdskillnaden....
Med pump som trycksätter radiatorkretsen och en strypventil, är det bara när man fyller upp och avluftar som man "använder" detta. När det är i drift funkar det som vanligt system utan strypventil???? I så fall verkar det ju enkelt och driftsäkert.
Räcker 200 liter öppet kärl till en baxi innova 50 och en ack på 4000 liter tror ni??
Ha det gott //Ved3t
Har precis införskaffat en Baxi Innova 50 och en 4m3-acktank. Dessa ska stå i mitt nya pannrum i nybyggda garaget. Taknocken i detta garage ligger lägre än radiatorerna på bostadshusets övervåning. Därför har jag planerat att koppla mitt system med 600liters expansionskärl, slutet. Men när man läser här börjar man fundera.....
(Tappvattnet ska beredas med vvfs.dk-s tappvattenlösning med extern plattvärmeväxlare och styrd cirkpump på privärsidan.)
När jag installerar nya systemet blir min relativt nya varmvattenberedare i rostfritt på 200 liter över, kanske ett utmärkt öppet expansionskärl....? minst 8000 kr billigare än nytt sutet 600liters.
Men så var det ju detta med höjdskillnaden....
Med pump som trycksätter radiatorkretsen och en strypventil, är det bara när man fyller upp och avluftar som man "använder" detta. När det är i drift funkar det som vanligt system utan strypventil???? I så fall verkar det ju enkelt och driftsäkert.
Räcker 200 liter öppet kärl till en baxi innova 50 och en ack på 4000 liter tror ni??
Ha det gott //Ved3t
Tryckexpansion är en nödlösning med kortare livslängd än resten av systemet, undvik det om du kan.
Repeterar: För att kunna lufta systemet väljs en pump som orkar trycka höjden från lägsta vattennivå i expansionskärlet till högsta element + ett par meter. Strypventilen justeras så att tillräckligt tryck fås vid tryckmätaren. Är inte radiatorsystemet absolut tätt tvingas man hålla trycket uppe hela tiden, annars kan man efter luftning gå ned på lägsta fart på pumpen och spara lite el.
200 liter kommer att räcka, tumregeln 5% av vattenvolymen har lite marginal. Men montera kärlet så högt som möjligt om tanken är godkänd för övertryck.
Repeterar: För att kunna lufta systemet väljs en pump som orkar trycka höjden från lägsta vattennivå i expansionskärlet till högsta element + ett par meter. Strypventilen justeras så att tillräckligt tryck fås vid tryckmätaren. Är inte radiatorsystemet absolut tätt tvingas man hålla trycket uppe hela tiden, annars kan man efter luftning gå ned på lägsta fart på pumpen och spara lite el.
200 liter kommer att räcka, tumregeln 5% av vattenvolymen har lite marginal. Men montera kärlet så högt som möjligt om tanken är godkänd för övertryck.
Matss skrev:Endera höjer du expansion så att det kommer i nivå med toppen på tekniktanken och hoppas att tanken klarar det. Blir det 2 m så ger det ju bara 0,2 bars övertryck i tanken. Annars sätter du strypventilen på returen och kör kulvertpumpen när du luftar tekniktanken. Du har väl en avluftningsventil i toppen på tekniktanken? Och ingen öppen lösning där också? När du inte kör pumpen kommer du då att få ett svagt undertryck i tekniktanken men det borde inte vara så stort att du suger in luft.
Trycket på elementen kommer att varaiera en aning beroende på hur mycket tryck kulvertpumpen ger och av hur mycket du stryper.
Termoventiler säljer en dubbelbackventil som hindrar självcirkulation när inte kulvertpumpen går.
Ångröret skulle kunna gå rakt upp från pannan och röret till tanken horisontellt från det.
Vad har du tänkt för tank?
Jag har tänkt mig 2st oljetankar och en 500liters tank. 500liters tanken tänkte jag ladda och ta värme ifrån och låta självcirkulationen sköta resten.
Anledningen till 500l tanken är att jag har en sån redan och första tanken var att köpa en kamrörsslinga och sätta i den och köra kulvertslingan genom den.
Priset för en ny cirkpump som orkar trycka upp vattnet och strypventil är ju samma som för en kamrörsslinga så man kannske skulle göra så istället.
Tappar man mycket effekt på att köra 2st separata system?
Hej igen!
Tacksam för all info.
Strypventilen, är detta någon speciell variant typ "tryckregulator" eller är det bara en helt vanlig ventil som man justerar in till en viss strypning, fast läge med kran/skruvmejsel eller liknande??
Tacksam för all info.
Grundfoss Alpha, funkar en sådan pump bra i ett sådant här system??Matss skrev:Tryckexpansion är en nödlösning med kortare livslängd än resten av systemet, undvik det om du kan.
Repeterar: För att kunna lufta systemet väljs en pump som orkar trycka höjden från lägsta vattennivå i expansionskärlet till högsta element + ett par meter. Strypventilen justeras så att tillräckligt tryck fås vid tryckmätaren. Är inte radiatorsystemet absolut tätt tvingas man hålla trycket uppe hela tiden, annars kan man efter luftning gå ned på lägsta fart på pumpen och spara lite el.
200 liter kommer att räcka, tumregeln 5% av vattenvolymen har lite marginal. Men montera kärlet så högt som möjligt om tanken är godkänd för övertryck.
Strypventilen, är detta någon speciell variant typ "tryckregulator" eller är det bara en helt vanlig ventil som man justerar in till en viss strypning, fast läge med kran/skruvmejsel eller liknande??
Grundfoss Alpha sänker effekten och därmed trycket när du stryper => funkar inte eller dåligt. Sen är den ju dyr också.ved3t skrev:
Strypventil är något som kan ställas in med flera varv. Tex ventil som sitter på element i returen finns även speciella, sök på strypventil. Kulventil blir för mycket allt eller inget.
Kulvertslinga funkar dåligt med slavtank, du kommer att få dålig skiktning i dina stora tankar och volymen kanske bara utnyttjas till hälften.
Har en tanke när det gäller expanstionskärlet. Hur stort skall detta vara? Skall det beräknas enligt samma metoder som "högtryckssystem"?
Den andra frågeställningen om man stänger av pumpen och öppnar en luftningsventil på något element (eller får en läcka) då kommer allt vatten som man har i radiatorkretsen (som pumpen tryckt upp) att åga tillbaka ner. Är det tanken att expantionskärlet skall ta emot detta eller skall det åka ut genom svallerröret i expanstionskärlet?
Motsvarande frågeställning är när man skall ta upp systemet och pumpen börjar med att fylla radiatorkretsen. Måste man då samtidigt fylla på vatten i systemet så att nivån inte sjunker under den övre anslutningen i tanken?
Den andra frågeställningen om man stänger av pumpen och öppnar en luftningsventil på något element (eller får en läcka) då kommer allt vatten som man har i radiatorkretsen (som pumpen tryckt upp) att åga tillbaka ner. Är det tanken att expantionskärlet skall ta emot detta eller skall det åka ut genom svallerröret i expanstionskärlet?
Motsvarande frågeställning är när man skall ta upp systemet och pumpen börjar med att fylla radiatorkretsen. Måste man då samtidigt fylla på vatten i systemet så att nivån inte sjunker under den övre anslutningen i tanken?
"Tryckexpansion är en nödlösning med kortare livslängd än resten av systemet, undvik det om du kan. "
Kan hålla med om att det går att undvika så är öppet kärl bättre. Men vet inte om det där med livslängden stämmer om du har kärlet på returen, då utsätts det knappast för någon värme alls. Nackdelen är ju storleken och priset, men har du ett system med max 2000l så blir priset ungefär det samma.
/danso
Kan hålla med om att det går att undvika så är öppet kärl bättre. Men vet inte om det där med livslängden stämmer om du har kärlet på returen, då utsätts det knappast för någon värme alls. Nackdelen är ju storleken och priset, men har du ett system med max 2000l så blir priset ungefär det samma.
/danso