Ett räcke på altan där det är fallrisk skall vara min 110cm högt, inga öppningar bredare än 10 cm, det får inte vara möjligt att klättra, horisontella ribbor är därför svårt att använda.
Seriösa firmor följer dessa regler ang säkerhet även om inte bygglovsplikt föreligger.
Övriga känner inte till vad som gäller eller låter design gå före.
Ett av Sveriges ledande trähusföretag har flera bilder på ett räcke i sin påkostade katalog som inte är besiktningsbart.Det fick i efterhand lösas med en invändig plastskiva men det syns ju inte i bild./MLj

• Gilla
Vsofiest
  • Laddar…
ok jag har ca 95 cm högt räcke och ca 3m ner från räcket till sten/grus, sen i förmiddags även med horisontella klättervänliga ribbor 45x45 med 145 mm luft i mellan. Men säg inget till nån ;) Eventuella gäster tar med sig barn etc på egen risk.

Redigerat:
dosken ok jag har ca 95 cm högt räcke och ca 3m ner från räcket till sten/grus, sen i förmiddags även med horisontella klättervänliga ribbor 45x45 med 145 mm luft i mellan. Men säg inget till nån ;) Eventuella gäster tar med sig barn etc på egen risk.
Vi säger inget Stalinisttiden har vi bakom oss.
När man fuskar kan det vara bra att veta hur det ska vara annars vet man inte när man fuskar/MLj

dosken skrev:
Hehe, nej officiellt är väl inte räcket sittplats men det är ju alltid nån som får för sig (jag själv) att hoppa upp o sitta där eller gå balansgång. Har dessutom ca 3 meter ner på högsta stället från räcket till ganska obekvämt underlag så det är inget jag kommer uppmuntra till.

Det jag inte förstår däremot är de som gör rejäl lutning på sin överliggare för avrinning etc. Det blir ju bara en massa avrinning av grogg och pilsner!!!:p Då blir det nog billigare att byta ut överliggarn vart tredje år eller så om den blir ful. ;)

[bild]

Jag tycker ju iaf inte att den ser överdimensionerad ut men man har ju vant sig iofs. Det jag kan tänka mig är att runda av kanten litegrann med fräsen men inte för mycket...men först blir det några horisontella ribbor under överliggaren!

Kapar tråden lite :)
Snyggt! Vi gjorde ungefär så, 145*45 på 95-stolpar. Dock uppstod ett problem, den längsta delen, 4,60m, har slagit/vridit sig ganska rejält på två år.

En snickare föreslog att man skulle byta ut den (självklart) och skruva den nya på stolpen uppifrån, i en borrad försänkning som sen pluggas lite snyggt (vi oljar in med nån bets, så två plugg vid varje stolpe märks knappt). Idag har vi skråskruvat underifrån genom stolpen och in i överliggaren. Det var tydligen för klent för att stå emot vridningen.

Känner mig lite osäker på hur bra det skulle sitta med skruv i ändträet (stolpen) , men det såg inte vår snickare som nåt problem. Sista utvägen är vinkeljärn, men det undviker jag helst.

Hur fäste ni överliggaren på stolpen?

En annans sak är att överliggare krymper med tiden så det blir en lite tråkig glipa vid skarvarna där de gerade ändarna möts, men det får man väl stå ut med kanske.

/A

Jag undvek vinkeljärn också först och skråskruvade snett underifrån, på en vecka hade en 45x170 överliggare på 4 meter slagit sig så att den dragit sig ur skruvarna och vridit sig närmare 90 grader runt sin egen axel... Fick köpa nytt virke och nu kör jag rejäla vinkeljärn med 8-9 ankarskruv i varje (typ fyra i stolpe och fyra uppåt i överliggarn) ...än sä länge efter några veckor ligger räcket rakt...Men det kan säkert funka att skruva uppifrån med plugg etc, men det ser jag som sista utväg ... Med vinkeljärnen får man tänka att det ser lite coolt "rufft" ut :) Tyckte jag fick till bra geringar i hörnen också men sen de började leva och skruva sig är det inte direkt perfekt längre nej ...borde kanske oljat in ändträt i stolparna åtminstone innan man la på räcket, har ju blitt en del glipor. Men det går ju lätt o skruva bort...nån gång...Har dock dragit i skruv från sidan i hörnen så att de håller sig någorlunda på plats.

Redigerat:
Mats Lj skrev:
Vi säger inget Stalinisttiden har vi bakom oss.
När man fuskar kan det vara bra att veta hur det ska vara annars vet man inte när man fuskar/MLj
Tack! (iofs tror jag inte Stalins högsta prio var hur folk byggde sina altanräcken)
/Stolt fuskare

ps Självklart aviseras barnfamiljer i god tid före ankomst att räcket är livsfarligt. Vilket kanske kan avvärja en del besök :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.