C
Yttre bärlina 26 x 4,5, inre bärlina 24 x 4,5. Det är 64 cm mellan linorna. Åsarna är 19 x 4,5. Trallvirket är 14 x 33 kärnfuru. 175 mellan plintarna.

Hur stort överhäng kan jag ha på altanen ut mot sjön? Hittills byggt ut 51 men kan bygga ut till 100.... Vill ju inte att nån skall dratta i sjön p.g.a. dålig/riskabel konstruktion.... Altan under konstruktion med synliga bärlinor och åsar samt en vit stol och bord ovanpå, nära ett träd och sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av en träaltan i olika byggstadier framför ett vitt hus, mot en sjö, med bärlinor och plintar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Se bilder för undvikande av ev. oklarheter.....
 
  • Gilla
Krillelu
  • Laddar…
Ser ju stabilt ut på bilderna, borde vara OK att lägga trall hela vägen. Om du kliver ut på de rejäla reglarna sviktar det överhuvudtaget?
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Tänk på att belastningen längst ut kommer lyfta i fästet mot fasaden. Så se till att den verkligen sitter, annars kan hela klabbet tippa ner alla i sjön.

Det ska till väldigt mycket innan du knäcker Åsarna, det kommer svikta påtagligt innan det är i närheten av att knäckas.

Om det känns ok att stå längst ut på en av åsarna kommer det att funka när du lägger på trallen. Sätt även en Extra regel över åsarnas ände så att de kan hjälpa varandra att bära.
 
  • Gilla
Fre_rik_88 och 2 till
  • Laddar…
Går det inte att sätta en extra bärlina långt ner på "benen" och sedan avlasta med snedsträvor från varje regel ner mot denna?
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
När du bor så fint så är det klart att du ska så nära vattnet som möjligt! Jag hade också satt snedsträvor. Åtminstone fyra stycken på de reglar som är i linje med benen. Om inte för annat så för att du ska slippa oroa dig.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
F
Anna_H skrev:
Går det inte att sätta en extra bärlina långt ner på "benen" och sedan avlasta med snedsträvor från varje regel ner mot denna?
Absolut. Snedsträvor halvvägs ut som går ner till basen på yttre bärlinan.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Kom på när jag var i trädgården idag att vi läste oss till att 50-60 centimeters överhäng ansågs vara det maximala för att inte få för mycket svaj och därmed problem med oönskade krafter. Men snedsträvor löser det finfint.
 
Nu var det ju några år sedan men om inte TS ramlat i sjön p.g.a. att altanen tippade kanske vi kan få höra hur det blev? Jag är också intresserad av maximalt överhäng med 195x45 reglar. I mitt fall är det inte aktuellt med några strävor då jag vill skapa en "balkong" på min altan som hänger fritt över en slänt.

Törs man ge sig på en meter? Jag kan ju se till att fästa en regel ordentligt längst ut som låser ihop golvåsarna med varandra.
 
  • Gilla
RichardRR
  • Laddar…
C
Jag har inte ramlat i sjön...Inga strävor satte jag upp... Kommer inte ihåg hur mycket överhäng det blev....mäter imorgon o återkommer....
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
C
Överhänget vart till sist 1 meter....
 
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Hej
Har du någon bild på slutresultatet?
Har du satt någon form av räcke dessutom?

Håller på att skissa på en altan med överhäng där vi tänkt sätta glasräcke pga. höjden.
 
C
Ja...Ja...Den här byggnationen står ju nästan över vatten, av den anledningen kan vi inte ha glas runt altanen det skulle vara frostigt hela vintern...Vi har dock nät runt altanen som finns på detta hus, gäststugan... Sen köpte vi ön du ser på en bild med ytterligare 2 hus cirka 600 m från där vi bor så det vart ju att inrikta sig på de två byggnader vi har därute...Det är en sjö som är 7 km lång o 5 km bred som vi äger tillsammans med 50 andra.... Hus med altan utan glas men med nätstaket, omgivet av snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med altan utan glas och med nät, omgivet av snötäckt mark och barrträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vinterö täckt med snö i en sjö med skymningen i bakgrunden, sett från stranden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Djaias
  • Laddar…
Blir det svajigt får du göra som jag gjorde med 140 cm överhäng...
Satte en rejäl planka nertill horisontellt mot plintarna (expanderbult i betongplint) och sedan snedsträvor: Stödstruktur under ett altandäck med horisontell planka och diagonala snedsträvor i snöig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RichardRR och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.