Kul att någon gillar det!
Jag har en 4 åring och en 4 dagars och är helt trygg med att locket håller. Värre blir det när 4 åringen lär sig öppna det med en inte fullt så förståndig lillebror, men det får väl lösas då med ett lås eller så.
 
  • Gilla
Ossten och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för värmesystem nu i huset? 13-20 000 kostar det aldrig att kirra styrning till pool, om du inte ska köra titanium värmeväxlare osv!
Jag tömmer med dränkpump samt bottenpluggen.
Man vill ha en djup o stor pool lr tunna, så man slipper trängas och slipper frysa om bröstet.
Jag är emot att sänka ner dom helt, man får ingen utsikt och det känns som att man sitter i en grop :/
Kanalplast 16mm, sjukt tunt? Håller verkligen det? :O Aluminum ”rostar” också av klor. Samt isolerar de bra? Kör själv 15cm xps.
 
Har en Termia pump i huset. Man får tänka på att även slangar ska dras till den vilket kostar och är bökigt. Även om den är nedsänkt så bor jag så högt att jag ser över hustaken :)
Som jag sa så är det testat av hoppande 3-åring. Det som har hänt i vinter är att någr av gångjärnen har börjat rosta, får väl byta dem.
Isoleringen är inget större problem, kostar så lite att värma den.
 
Kul läsning om ditt projekt. Vi funderar precis nu på samma sak.
Men det jag undrar är om någon har erfarenhet av elvärme till en terrasspool i samma storlek? Vad förbrukar det att hålla värmen i den på 35-37 grader året om med någon enklare typ av isolering?
 
  • Gilla
olofb
  • Laddar…
Zenon skrev:
Vad har du för värmesystem nu i huset? 13-20 000 kostar det aldrig att kirra styrning till pool, om du inte ska köra titanium värmeväxlare osv!
Jag tömmer med dränkpump samt bottenpluggen.
Man vill ha en djup o stor pool lr tunna, så man slipper trängas och slipper frysa om bröstet.
Jag är emot att sänka ner dom helt, man får ingen utsikt och det känns som att man sitter i en grop :/
Kanalplast 16mm, sjukt tunt? Håller verkligen det? :O Aluminum ”rostar” också av klor. Samt isolerar de bra? Kör själv 15cm xps.
Vi har samma typ av badtunna, men har sänkt ner den cirka 45 cm. Jag tycker insteget till badtunnan blir lättare genom att ha ungefär liknande nivå på trallen som på sätet i tunnan. Jag ser att det är ett gammalt inlägg men det kanske kan hjälpa andra.
Nedsänkt badtunna i trädäck vid sjö med röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
psg99001
  • Laddar…
Ymer:

Inga fler bilder?
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
roli skrev:
Ymer:

Inga fler bilder?
Oj, jo, några till har jag.
Kan kolla ikväll.
 
Jag hittade ganska många bilder men här är ett urval av dem.
Det känns som om jag kapar tråden, om någon misstycker så kan jag radera och skapa en egen tråd.

Stenig yta med stora och små stenar vid vattnet, rensad i förberedelse för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi började att städa av ytan från stenar, stora som små. De var många och tunga. största vägde cirka två ton.

Renoveringsförberedelse vid sjö med avstädad mark och stora stenar samlade vid vattenkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom det sluttar mot vattnet så flyttade stenarna närmare vattnet för att kunna få ett jämnare underlag.

Två personer som arbetar med att bygga en träkonstruktion utomhus bland stora stenar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag borrade med 18mm borr och satte stolpskor som jag limmade med kemankare.

Byggprojekt vid vattnet med träreglar och fundament, en båt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Belastningen blev ojämn på stolparna så jag la dubbla bärlinor för att trycket skulle bli mitt över stolpskon. Det var enklare än att ta ur i mitten på stolpen.

Träplattform under konstruktion vid sjö med verktyg och material utspridda, inklusive sågade plankor och stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan dit med spikreglar och efter det första sektionen med trallvirke.

Nybyggd träplattform nära vatten med träreglar och stolpskor, stenigt underlag och träd i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kantsågat första sektionen.

Konstruktionsfas av trädäck nära vatten med synliga stolpskor och reglar, badtunna delvis täckt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I andra sektionen sitter själva badtunnan. Där reglade jag ned med cc40.

Delvis byggd trädäck vid vatten med en badtunna täckt av presenning, stöttepelare och obehandlat virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter det sågade jag till en dubbelram med distansreglar emellan. Det måsta vara stöd under sitsarna. Jag anpassade höjden så att det är stöd på både under sitsar och botten.

Konstruktion av träplattform och badtunna uppförd på sluttande stenig mark nära vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den utskjutande delen fick snedsträvor eftersom den inte sträcker sig mellan två bärlinor.

Träkonstruktion för badtunna under uppbyggnad med bärlinor och stolpskor nära en sten och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ännu en plattform blev byggd för att vedkaminen ska komma i rätt höjd (jag använder självcirkulation). Den blir även en trapp ner till vattnet.

Trädäck under konstruktion vid sjö med utskurna sektioner för badtunna, nära en brygga och en röd båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båda sektionerna klara samt en kortsektion mot kaminen. Frisen ligger löst än så länge.

En badtunna i en trädgård med en pågående installation, omgiven av grön gräsmatta och en veranda med flaggspel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags att leka fogskum!


Underkonstruktion av en badtunna med isolering och stenar placerade ovanpå, i en trädgårdsbyggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

70mm cellplast runt om och 30mm i botten/sitsarna

Monteringsdetaljer vid en badtunna med träkonstruktion och vedkamin vid vattenkanten, cellplastisolerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badtunna på plats och frisen (170mm) ditskruvad.



Kvällsbild av nylagd badtunna på träplattform vid sjö med lykta i förgrunden och fullmåne över vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baddags med fullmåne! Ännu ingen sarg ditskruvad.

Trädäck med integrerad badtunna och vedkamin bredvid, omgiven av stenar och vegetation vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sargen blev ett gammalt trallgolv som jag sågade upp i 51-centimetersbitar.

Person i reflexväst schaktar snö nära vatten vid kant av snötäckt terrass under snöfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinterlocket skruvades nu i helgen. Konstigt nog var det barmark veckan innan. Phu!
 
Redigerat:
  • Gilla
Sindbad och 3 till
  • Laddar…
Gammal tråd men jag försöker ändå att ställa några frågor!

Planerar att byta vår stora pool på 20000 l mot en mindre terasspool, som den ovan 1600 l, som går att använda året om. Men kommer till detta med uppvärmning.. vi värmer idag vår pool med luftvärmepump och funderar på hur det skulle fungera på vinterhalvåret. I Specifikationen på vår står -5 - +40. Antar att den slutar värma när omgivningstemperaturen är under -5 då?
Fråga nummer två är om luftvärmepumpen kan stå ute hela vintern med cirkulation i vattnet? Eller hur fungerar det? Behövs den ha något skydd av något slag? Som det ser ut nu så har vi tagit in pumpen vintertid när vi stängt poolen.
 
Så länge cirkulationen är igång och lite värme på fryser det inte, men det är väldigt lätt att glömma bort den, så stannar den av någon anledning och den inte larmar så lär den frysa förr eller senare.
 
Hej,
Någon som ha några bra bilder på själva installationen av vattenreningssystemet till terraspoolen och gärna hur ni byggt förvaringslådan till systemet?. Poolen är köpt från Pool & Fritid.
 
Tack så mycket
 
Tips är att joina de forumet, jag skall dock bygga om allt nu snart, flytta in den från ute nersänkt i terass, ta in under tak inglasad uteplats så den blir väderskyddad samt kommer upp i höjd då jag trötta på att "sitta i ett hål"
 
Börjat lite smått med att koppla ihop reningssystemet. Vår terasspool ska byggas in i trädäcket.
 
  • Vit terasspool inslagen i skyddsplast och kartong vid förberedelse för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reningssystem för pool med filter och pump på ett vardagsrumsbord, redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DYEUffe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.