Jobbar också i branschen och vi jobbar med hela kedjan, alltså inte bara solceller utan även kraftnätet så jag har även en del insikt i den biten.

Jag rekommenderar för det mesta privatkunder med villaanläggningar och försöka lägga sig runt den egna förbrukningen. Största anledningen är att du inte kan räkna med att få de priser för solelen som vi får idag om 10 år.

Om du kollar på länder som Tyskland som har ungefär samma förutsättningar som Sverige när det kommer till strålning. Så kommer ca 10% av elen från solel jämfört med Sveriges 0,2% (2018). I Tyskland får du väldigt dåligt betalt för elen kl 13 på dagen. Så pass att många väljer att lägga anläggningen i vädersträck som inte är optimala för att "peaka" på offtider.

Australien är ett annat exempel där elen för några veckor sen hade ett negativt värde på elbörsen :D

Svårt att spå 10 år framåt i tiden men jag tror att vi kommer röra oss mot liknande klimat i Sverige. Om man då lägger sin anläggning efter förbrukning får man ett visst skydd mot detta.

Många elhandelsbolag vill värva nya kunder. Det är för att de tjänar mycket bra på att sälja ström.
En kund som betalar ca 1,50 kr totalt allt inräknat för en kWh, han reflekterar kanske inte över elhandelbolagets pålägg på ynka 5 öre. Försumbart kan man tycka. Men för elhandelsbolaget är det en god förtjänst då de köper in 1 st kWh till spotpris t.ex. 35 öre och säljer den 5 öre dyrare till en elkonsument. Hela 14,3 % marginalförtjänst. Allt det andra är bara skatter och moms, som en girig tredjepart stoppar i fickan.

B Björkman skrev:
men jag tänker att 15 år är en rimlig återbetalningstid om man tar detta i beaktande? Motsvarar ju 7% i årlig avkastning på investerat kapital - mkt högre än den riskfria räntan?
Skojar du med 15 år?! Du menar att du vill betala 80 000 för solceller och det dröjer 15år innan du faktiskt gör pengar?
Fast med den årliga räntan så investerar(riskerar) du inga pengar därav den låga risken

Varför är det så viktigt att tjäna pengar på dessa miljöinvesteringar?
Hur tänker ni när ni ”investerar” i en bil för 100-500k ? Avkastning på den?
80k för glädjen att bli nästan självförsörjande på el är ju roligt! Mycket roligare än en ny Volvo.

• Gilla
garvin och 5 till
  • Laddar…
F
L largab skrev:
80k för glädjen att bli nästan självförsörjande på el är ju roligt! Mycket roligare än en ny Volvo.
Det där är ju så dumt att det nästan borde klara sig utan kommentar.

L largab skrev:
Därför ordet "investering" indikerar att man förväntar sig någon avkastning(vinst).
Hade ts däremot sagt "åh va kul det är att göra något för miljön"
Men det lät som ts tyckte det var en bra ekonomisk investering, vilket det inte är.

K kanonkula skrev:
Därför ordet "investering" indikerar att man förväntar sig någon avkastning(vinst).
Men det lät som ts tyckte det var en bra ekonomisk investering, vilket det inte är.
Det jag reagerade på var att du nästan idiotförklarar ngn som tycket 15 år är ok.
Framtida skatter, timpriser, livslängd, mm vet vi inget av. 15 år kan bli 10 eller 30. Därför kanske man som privatperson måste väga in annat än rent avkastningskrav. 80-120k är inte då mycket jmf med andra idiotiska investeringar man gör (tex märkesprylar, fräna bilar, hobbies, halva befolkningens kläder, listan är lång).

K kanonkula skrev:
Skojar du med 15 år?! Du menar att du vill betala 80 000 för solceller och det dröjer 15år innan du faktiskt gör pengar?
Fast med den årliga räntan så investerar(riskerar) du inga pengar därav den låga risken
K kanonkula skrev:
Jag gjorde en investering i solceller för att få minskade elkostnader, så kostnaden / 15 år = 6.7 % i avkastning. Skattefritt.
Men tror att det går lite fortare än 15 år.
Pengarna som bekostade solcellerna stod på banken till 0 % ränta, så har ingen kostnad för låneränta.
Värdet på villan steg pga solcellerna. Detta enligt 2 olika mäklarfirmor.
Så den dagen jag säljer villan får jag tillbaka en del pengar som hjälper upp ekvationen ytterligare.
För mig blev det en helt ok investering, med just mina förutsättningar. Andras förutsättningar kan vara något helt annat.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tvärtom så är din avkastning inte 6,7%, fram till år 15(då dina solceller går + enligt din kalkyl) är din "avkastning " återbetalning av det kapitalet du investerat. Dvs om dina solceller producerar lika mycket år 16 har du tjänat 3752kr/år OM elmarknaden ser ut som idag.
Så länge du är en microproducent är du dessutom begränsad i vad du får betalt dvs kalkylen kan inte bli mycket bättre heller.

Jag menar inte att idiotförklara någon och om någon kände sig kränkt så ber jag om ursäkt men i dagsläget är solceller inte lönsamt(för privatpersoner) med den elmarknaden vi har idag.
Ekonomiskt sett.[/QUOTE][/QUOTE]

K kanonkula skrev:
Tvärtom så är din avkastning inte 6,7%, fram till år 15(då dina solceller går + enligt din kalkyl) är din "avkastning " återbetalning av det kapitalet du investerat. Dvs om dina solceller producerar lika mycket år 16 har du tjänat 3752kr/år OM elmarknaden ser ut som idag.
Så länge du är en microproducent är du dessutom begränsad i vad du får betalt dvs kalkylen kan inte bli mycket bättre heller.

Jag menar inte att idiotförklara någon och om någon kände sig kränkt så ber jag om ursäkt men i dagsläget är solceller inte lönsamt(för privatpersoner) med den elmarknaden vi har idag.
Ekonomiskt sett.
[/QUOTE][/QUOTE]

Jag skrev lite slarvigt kanske. Mäklarna menade att värdet på villan steg med samma summa, som jag betalade för solcellerna.
2 olika mäklarfirmor.
Visserligen får jag tillbaka summan först vid försäljning, och minus inflation.
Men samma summa på banken till 0 % ränta, drabbas av samma inflation.
Därav 6.7 %. Mig gör det dock inget att andra är negativa till solceller, det ger troligen mer pengar till mig i slutändan.

• Gilla
AndreasHapeKraft
  • Laddar…
[/QUOTE]

Jag skrev lite slarvigt kanske. Mäklarna menade att värdet på villan steg med samma summa, som jag betalade för solcellerna.
2 olika mäklarfirmor.
Visserligen får jag tillbaka summan först vid försäljning, och minus inflation.
Men samma summa på banken till 0 % ränta, drabbas av samma inflation.
Därav 6.7 %. Mig gör det dock inget att andra är negativa till solceller, det ger troligen mer pengar till mig i slutändan.[/QUOTE]

Värdering är knappast något att lita på, snarare riktlinje. Värdet kanske stiger men hade någon frågat köp detta hus för 2miljoner eller 2miljoner+50000 för solceller monterade så tror jag du fått lika många ja som nej.

Det är jättebra att folk sätter upp solceller, men det är ingen bra ekonomisk deal.

Jag är inte så säker på att det är bra ut andra anledningar heller. Produktionen matchar förbrukningen tämligen dåligt.

F
K kanonkula skrev:

Ekonomiskt sett.
[/QUOTE][/QUOTE]

Intressant, du bevisar i praktiken att det är en bra affär och sen skriver du som sista slutkläm att det inte är det.... SOLID... Du gör fö en helt otrolig förenkling av den verkliga kalkylen som gör det hela ganska meningslöst. Mikroproducentreglerna är fö på riksdagsnivå ändrade, bara att invänta implementeringen av det. Det är förvisso ingen kioskvältare rent ekonomiskt då det inte verkar som om NÅN har hängt upp sig på några enstaka MWh för mycket innan heller men det är ett evigt ”vargen kommer” om det här med mikroproducent hela tiden.

[/QUOTE]

Intressant, du bevisar i praktiken att det är en bra affär och sen skriver du som sista slutkläm att det inte är det.... SOLID... Du gör fö en helt otrolig förenkling av den verkliga kalkylen som gör det hela ganska meningslöst. Mikroproducentreglerna är fö på riksdagsnivå ändrade, bara att invänta implementeringen av det. Det är förvisso ingen kioskvältare rent ekonomiskt då det inte verkar som om NÅN har hängt upp sig på några enstaka MWh för mycket innan heller men det är ett evigt ”vargen kommer” om det här med mikroproducent hela tiden.[/QUOTE]

Verkligen? Han säger att du köper en nollkupongare med 15 års löptid och ingen ränta. Om anläggningen finns kvar efter det kan du få lite avkastning. Hur bevisar det att det är en god affär?

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Jag är inte så säker på att det är bra ut andra anledningar heller. Produktionen matchar förbrukningen tämligen dåligt.
Utveckla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.