Purre Purre skrev:
Du har inga sovrum/rum enligt mäklarsamfundet iaf. I min värld är något väldigt galet med ett hus på 400+kvm (innerväggar mindre än 30cm räknas som boyta) där man har en walk in closet på 30kvm men ett sovrum kan inte ens räknas som rum då det inte ens är 7kvm. Sluta kladda själv och anlita en arkitekt för annars känns det som detta inte kommer bli en så vettig lösning i slutet.

"Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta på minst sju kvadratmeter och som har direkt dagsljus. Som rum räknas inte kök, kokvrå eller hygienutrymme. Som rum räknas inte heller matrum i anslutning till kokvrå om matrummet tillsammans med kokvrån anges som kök. Utrymmen som är mindre än sju kvadratmeter redovisas inte som rum."
[länk]
Tänker på ett helt annat sätt än hur man brukar tänka när man designar hus... vi får väl se när jag är klar ifall jag var ett geni eller en idiot ;)

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag är helt med dig här! Vår värmepumpstorktumlare skickar dessutom vattnet rätt i avloppet så även om vi har en rätt kall (15 grader kanske) tvättstuga så är det torrt där inne.

TS, ska du dessutom bygga ett slott så kan du lika gärna också skaffa ett torkskåp som blåser ut den fuktiga luften. Sen hade jag inte velat dra ut luft genom ett rum där det torkas kläder för de kommer lukta matos. Sen tycker jag det är vanskligt med så lite luft till sovrummen. Det blir lite som att när ingen är där så är det för mycket men så fort någon ska sova där kommer de få huvudvärk. Så någon form av närvarostyrning i sovrummen hade varit fiffigt!

Med det sagt, FTX är fantastiskt så jag tycker verkligen du ska köra på det!
Okej... bra tips.
Jo jag kommer ha torkskåp också (men inte i tvättstugan, utan i groventrén)

Jag läste att 4L var rekommenderad inluft till en sovplats, så jag tyckte att jag tog till med 6L / sek... men jag läste kanske dålig information?

Vilken kanalstorlek har du beräknat för din Walk-in closet

autonic autonic skrev:
Tänker på ett helt annat sätt än hur man brukar tänka när man designar hus... vi får väl se när jag är klar ifall jag var ett geni eller en idiot ;)
Vore kul att se planlösningen på bygget! Är också tveksam till att de fyra (barn?)rummen tillsammans har mindre yta än walk-in-closet, men du kanske är något genialt på spåren?

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
BirgitS
autonic autonic skrev:
Jag läste att 4L var rekommenderad inluft till en sovplats, så jag tyckte att jag tog till med 6L / sek... men jag läste kanske dålig information?
Huvudregeln är att luften ska bytas ut på 2 timmar och med normal takhöjd blir det 0,35 l/s och kvm. Har man sovrum på ungefär 6 kvm så räcker 4 l/s mer än väl och överstiger man det så kommer det nog att kännas dragigt och man vill en högre temperatur i rummet. Så dra ner luftflöden på övervåningen till:
4 l/s i de 4 små sovrummen
8 l/s i gästrummet (2 personer), gärna styrt så det bara blir så när det används.
Allrum 26 kvm 9 l/s

Tvättstuga 10 l/s frånluft
Walk-in-closet 10 l/s frånluft

O Ossian K Olsson skrev:
Sen tycker jag det är vanskligt med så lite luft till sovrummen.
Lite?

6 m² ger 0,35×6=2,1 l/s, så 6 l/s är tre gånger mer än det bör vara.

4 l/s per person i sovrummet, även i små sovrum känns det sannolikt att det finns mer än en sovande när barnen blir äldre.

Gjorde nyligen om vårt ftx system här hemma, ville få större flöden. Killen som gjorde injusteringen höll med mig, och menade på att man skulle se 4 l/s som absolut minimum, det var en riktlinje som tagits fram med mer fokus på låg energiförbrukning än på god luftkvalitet. Han brukade rekommendera 4 l/s per person + 0.35 l/s per kvm.

Har 15 l/s i vårt huvudsovrum nu, ca 25 kvm och två vuxna räcker det för att precis hålla co2 under 1000 ppm på natten (kontinuerligt loggat med en airgradient one, när sovrummet står tomt ligger det på 450 ppm)

O
autonic autonic skrev:
Okej... bra tips.
Jo jag kommer ha torkskåp också (men inte i tvättstugan, utan i groventrén)

Jag har ca 50 kubik i timman (ca 14 liter sekund) och kommer upp i ca 1000 ppm i vårt sovrum när vi sover två där om dörren står stängd. Är dörren öppen blir det lite bättre.

Demmpa Demmpa skrev:
Med roterande värmeväxlare så används samma kanaler i rotorväxlaren till både frånluften och tilluften,
[bild]
Roterande växlare är det vanligaste för villor.
En roterande växlare har ca 80% verkningsgrad.

Batterivärmeväxlare har separata kanaler och växlare för tilluft och frånluft,

[bild]
Fast batteriväxling använder man bara där det skall finnas noll risk för partikelöverföring mellan till och frånluft. Typ. Storkök, lab, sjukhus eller likvärdigt. Återvinningen är max 55% över tid.

autonic autonic skrev:
Ja så som det ser ut just nu bygger du 3rok på 400kvm eftersom de fyra sovrummen inte kommer räknas som rum, Ser man på barn så gör dom dessutom allt i sina rum (sover, kompisar, läxor osv) medan man själv som vuxen bara sover i sovrummet så varför man ska ha ett gigantiskt sovrum som vuxen har jag aldrig förstått.
Sen i min värld bör man även tänka på att huset ska gå att sälja en vacker dag också och inte enbart stilla sina egna udda idéer.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du torkar tvätten med värme och normal ventilation. Det är ovanligt (har det hänt?) att nya hus behöver avfuktare eller ökad luftomsättning i tvättstuga.

F fredrik.johansson skrev:
Vore kul att se planlösningen på bygget! Är också tveksam till att de fyra (barn?)rummen tillsammans har mindre yta än walk-in-closet, men du kanske är något genialt på spåren?
Absolut, kan ladda upp planlösningarna såfort allting är helt färdigritat.
Stommen är ju redan klar, men sitter med vatten och ventilation just nu... mycket att lära sig!

A ajn82 skrev:
4 l/s per person i sovrummet, även i små sovrum känns det sannolikt att det finns mer än en sovande när barnen blir äldre.

Gjorde nyligen om vårt ftx system här hemma, ville få större flöden. Killen som gjorde injusteringen höll med mig, och menade på att man skulle se 4 l/s som absolut minimum, det var en riktlinje som tagits fram med mer fokus på låg energiförbrukning än på god luftkvalitet. Han brukade rekommendera 4 l/s per person + 0.35 l/s per kvm.

Har 15 l/s i vårt huvudsovrum nu, ca 25 kvm och två vuxna räcker det för att precis hålla co2 under 1000 ppm på natten (kontinuerligt loggat med en airgradient one, när sovrummet står tomt ligger det på 450 ppm)
Okej... då skulle jag kanske ha dragit upp tilluften till typ 12-15L / sek för att säkerställa att det är bra luftkvalitet under hela natten på mina 17kvm i master bedroom?

Finns det några riktlinjer för när det börjar kännas som att man ligger i ett vinddrag? Jag vill ha toppkvalitet på luften (låga Co2-värden) överallt, men vill ju heller inte att det ska kännas som att man sitter i en vindtunnel...

H Håbbe01 skrev:
Vilken kanalstorlek har du beräknat för din Walk-in closet
Har inte tagit mig så långt att jag riktigt förstått hur jag ska tänka runt dimensioner på kanaler.

Ju större, ju bättre? (givet att det finns utrymme i bjälklag / väggar för det?)

autonic autonic skrev:
Har inte tagit mig så långt att jag riktigt förstått hur jag ska tänka runt dimensioner på kanaler.

Ju större, ju bättre? (givet att det finns utrymme i bjälklag / väggar för det?)
50 ls kräver 160mm och 10ls 100mm och huvudkanal för 120ls 200mm

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.