Håller på och ritar / projekterar mitt hus just nu och sitter med tvättstugan / walk-in closet och fick en idé:

Walk-in closet och tvättstuga ligger bredvid varandra. Tvättstugan är ca 10kvm och walk-in closet är ca 30kvm.
De flesta "vanliga" avfuktare ligger runt 30-50L/sek, enligt mina beräkningar... är det då en dum idé att överdimensionera FTX-systemet till walk-in closet / tvättstuga, så att jag slipper ha en avfuktare över huvud taget?

Tanken var att jag skulle köra 50L/sek tilluft i walk-in closet, och 50L/sek frånluft i tvättstugan (torkrummet). Är det här en dum idé (bortsett från att jag kommer behöva en Heru300 + en till för övriga delen av huset)?

Undervåning:
8L/sek (till) - Master Bedroom (16,85 kvm)
10L/sek (från) - Master Bedroom Toalett (0,94 kvm)
10L/sek (från) - Master Bedroom Dusch (1,55 kvm)
50L/sek (till) - Walk-in closet (30 kvm)
50L/sek (från) - Tvättstuga (8,2kvm)

Övervåning:
30L/sek (från) - Allrum utanför sovrum (korridor 26,14 kvm)
6L/sek (till) - Sovrum 1 (östra 5,51 kvm)
6L/sek (till) - Sovrum 2 (nordvästra 6,25 kvm)
6L/sek (till) - Sovrum 3 (västra 5,83 kvm)
6L/sek (till) - Sovrum 4 (sydvästra 6,31 kvm)
12L/sek (till) - Gästrum (9,25 kvm)

Skulle landa på 94L/sek tilluft 120L/sek från luft...

Inte direkt svar på frågan, men spontana tankar som kan vara värt att tänka på.

Har hört att man bör ja frånluft i klädkammaren.
Kan tänka mig att ljudnivån blir ganska hög vid så hög tilluft.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Väldigt liten toalett, eventuellt ganska liten dusch.
Saknar andra toaletten, saknar köket.

Ska ni hänga tvätt på tork? Var i så fall?
Förråd/klädkammare ska normalt ha frånluft.

Driftkostnaderna för FTXn kommer överstiga inköp och driftkostnader för en avfuktare som bara går när hängande tvätt måste torka "snabbt".
Kanske bättre att bygga ett separat torkrum.

Edit: sovrum på 5-6 m² är ganska små sovrum, blir inte mer än en säng och ett skrivbord.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Väldigt liten toalett, eventuellt ganska liten dusch.
Saknar andra toaletten, saknar köket.

Ska ni hänga tvätt på tork? Var i så fall?
Förråd/klädkammare ska normalt ha frånluft.

Driftkostnaderna för FTXn kommer överstiga inköp och driftkostnader för en avfuktare som bara går när hängande tvätt måste torka "snabbt".
Kanske bättre att bygga ett separat torkrum.

Edit: sovrum på 5-6 m² är ganska små sovrum, blir inte mer än en säng och ett skrivbord.
Tvätten hängs på tork i tvättstugan, som ligger vägg i vägg med garderoben... därav tanken att mata in 50L/sek i garderoben och suga ut 50L/sek i tvättstugan...

Stort hus, närmare 300m²?
50L/s tilluft för 30m² är vad vi har till 155m² 1,5 plan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Stort hus, närmare 300m²?
50L/s tilluft för 30m² är vad vi har till 155m² 1,5 plan.
Jo det blir rätt stort... nånstans 350-400kvm uppvärmd bostadsyta och ca 100-150kvm ouppvärmd yta (med väggar och tak).

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det måste vara oändligt mkt bättre att ha en avfuktare som bara går när det behövs i tvättstugan.

50 l/s i tilluft är mkt, även i ett 30 m2 rum. Det blir lite vindtunneleffekt, och det blir kallt om inte tilluften är 100% uppvärmd till samma temp som inne.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Allt mellan lite och extremt mycket av fukten återförs med roterande FTX-aggregat. Så beroende av bl.a. årstid så kommer mycket av fukten i frånluften från tvättstugan att hamna i tilluften till klädkammaren.

[länk]

[länk]

[länk]
Aha okej... jag hade fått för mig att ett FTX-system bara för över "värmen" från inneluften, till den nya uteluften som går in i huset? (för frånluften och tilluften "rör" väl aldrig i varandra på vägen ut / in?)

Oldboy Oldboy skrev:
Det måste vara oändligt mkt bättre att ha en avfuktare som bara går när det behövs i tvättstugan.

50 l/s i tilluft är mkt, även i ett 30 m2 rum. Det blir lite vindtunneleffekt, och det blir kallt om inte tilluften är 100% uppvärmd till samma temp som inne.
Är inte principen med ett FTX-system att om man har en Heru300, så ska den klara av att skyffla ut / in 150L/sek simultant i både från och tilluft, utan att temperaturen sjunker nämnvärt? (jag är helt novis på ventilation!)

Med roterande värmeväxlare så används samma kanaler i rotorväxlaren till både frånluften och tilluften,
Diagram av roterande värmeväxlare som visar luftflöden: uteluft, tilluft, frånluft och avluft i en rotorteknik för energieffektiv ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Roterande växlare är det vanligaste för villor.
En roterande växlare har ca 80% verkningsgrad.

Batterivärmeväxlare har separata kanaler och växlare för tilluft och frånluft,

Diagram över roterande värmeväxlare med kanaler för frånluft, avluft, tilluft och uteluft, samt pumpanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

autonic autonic skrev:
Håller på och ritar / projekterar mitt hus just nu och sitter med tvättstugan / walk-in closet och fick en idé:

Walk-in closet och tvättstuga ligger bredvid varandra. Tvättstugan är ca 10kvm och walk-in closet är ca 30kvm.
De flesta "vanliga" avfuktare ligger runt 30-50L/sek, enligt mina beräkningar... är det då en dum idé att överdimensionera FTX-systemet till walk-in closet / tvättstuga, så att jag slipper ha en avfuktare över huvud taget?

Tanken var att jag skulle köra 50L/sek tilluft i walk-in closet, och 50L/sek frånluft i tvättstugan (torkrummet). Är det här en dum idé (bortsett från att jag kommer behöva en Heru300 + en till för övriga delen av huset)?

Undervåning:
8L/sek (till) - Master Bedroom (16,85 kvm)
10L/sek (från) - Master Bedroom Toalett (0,94 kvm)
10L/sek (från) - Master Bedroom Dusch (1,55 kvm)
50L/sek (till) - Walk-in closet (30 kvm)
50L/sek (från) - Tvättstuga (8,2kvm)

Övervåning:
30L/sek (från) - Allrum utanför sovrum (korridor 26,14 kvm)
6L/sek (till) - Sovrum 1 (östra 5,51 kvm)
6L/sek (till) - Sovrum 2 (nordvästra 6,25 kvm)
6L/sek (till) - Sovrum 3 (västra 5,83 kvm)
6L/sek (till) - Sovrum 4 (sydvästra 6,31 kvm)
12L/sek (till) - Gästrum (9,25 kvm)

Skulle landa på 94L/sek tilluft 120L/sek från luft...
Hur många boende är det i huset?

Du har inga sovrum/rum enligt mäklarsamfundet iaf. I min värld är något väldigt galet med ett hus på 400+kvm (innerväggar mindre än 30cm räknas som boyta) där man har en walk in closet på 30kvm men ett sovrum kan inte ens räknas som rum då det inte ens är 7kvm. Sluta kladda själv och anlita en arkitekt för annars känns det som detta inte kommer bli en så vettig lösning i slutet.

"Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta på minst sju kvadratmeter och som har direkt dagsljus. Som rum räknas inte kök, kokvrå eller hygienutrymme. Som rum räknas inte heller matrum i anslutning till kokvrå om matrummet tillsammans med kokvrån anges som kök. Utrymmen som är mindre än sju kvadratmeter redovisas inte som rum."
https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/hur-manga-rum-ar-det-egentligen

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Fukten fälls ut i roterande växlaren och återförs tilluften.

Blir det för mycket fukt i tilluften så minskar värmeåtervinningen genom att den roterar långsammare.

Satsa på en värmepumpstorktumlare och frånluft till din vanliga ftx från tvättstugan. Funkat utmärkt i vår 8kvm tvättstuga som processar tvätt för 5 pers.

• Gilla
Installation och 2 till
  • Laddar…
O
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fukten fälls ut i roterande växlaren och återförs tilluften.

Blir det för mycket fukt i tilluften så minskar värmeåtervinningen genom att den roterar långsammare.

Satsa på en värmepumpstorktumlare och frånluft till din vanliga ftx från tvättstugan. Funkat utmärkt i vår 8kvm tvättstuga som processar tvätt för 5 pers.
Jag är helt med dig här! Vår värmepumpstorktumlare skickar dessutom vattnet rätt i avloppet så även om vi har en rätt kall (15 grader kanske) tvättstuga så är det torrt där inne.

TS, ska du dessutom bygga ett slott så kan du lika gärna också skaffa ett torkskåp som blåser ut den fuktiga luften. Sen hade jag inte velat dra ut luft genom ett rum där det torkas kläder för de kommer lukta matos. Sen tycker jag det är vanskligt med så lite luft till sovrummen. Det blir lite som att när ingen är där så är det för mycket men så fort någon ska sova där kommer de få huvudvärk. Så någon form av närvarostyrning i sovrummen hade varit fiffigt!

Med det sagt, FTX är fantastiskt så jag tycker verkligen du ska köra på det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.