Då har du inte sett moderna takkonstruktioner i limträ. Det går utmärkt att sätta en gipsskiva direkt på limträ, men det behövs inte ur brandsynpunkt. I mina ögon är rent trä snyggt. Gips är ett tråkigt material som måste målas eller tapetseras. Men det är en smaksak.
 
D
Jag kan hålla med dig generellt, trä är snyggt men den här balken kommer bli för framträdande i konstruktionen....kan såklart måla vit....men men

Hur fäster jag stolpen i balken?

Googlat lite och kommit fram till att en spikplåt på 8x30 cm på varje sida om mittbacken skulle kunna funka men det förutsätter ju att balken och stolparna sen kläs in annars vet jag inte hur man gör?
 
D
Hur bygger jag vidare en vägg där jag satt in en 90mm limträbalk. Regelmåttet närmast är ju 95mm.

Lägger en board på 4,8mm?
 
Om man vänder på steken och börjar med att lägga in värdet för maximal nedböjning med maximal höjd på en limträbalk.
Hur stor blir då öppningen?

Blir det skjutdörrar som går att skjuta helt till både höger och vänster, dvs alla skjutdörrar på samma ställe, då vill man ju inte ha en balk mitt i öppningen.

Om man tar en längre limträbalk och ansluter den vidare in i fasaden blir väl nedböjningen mindre än om man tar kortast möjliga limträbalk?
 
A
Efter att följt den här tråden ett tag, så inser jag att det kuber EXAKT min frågeställning! Jag har fått alla mina svar, utan att ställa några frågor, tack så mycket!
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Måla hellre balken direkt än gå omvägen över gips. Spikplåtar skall aldrig vara synliga! I synliga lägen använder man grövre smide. Se vidstående bild.
Svartmålad balk i fokus med en synlig spikplåt under takförlängning, utsikt mot hus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om man tar en längre limträbalk och ansluter den vidare in i fasaden blir väl nedböjningen mindre än om man tar kortast möjliga limträbalk?
Nej, vid samma last per meter och samma limträtvärsnitt ökar nedböjningen med spännvidden.

Hur man än organiserar skjutdörrsväggar finns det alltid punkter där pelare inte är i vägen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nej, vid samma last per meter och samma limträtvärsnitt ökar nedböjningen med spännvidden.

Hur man än organiserar skjutdörrsväggar finns det alltid punkter där pelare inte är i vägen.
Jag ska förklara mig bättre:
Om man med en 6 meters öppning tar en balk som är 7.20 eller 8.40 och förbinder den med reglarna i väggen bredvid blir det andra värden.
Bättre eller sämre beror förstås på infästningen.
Men jag tror du förstår bättre vad jag menar nu.
 
J justusandersson skrev:
Hur man än organiserar skjutdörrsväggar finns det alltid punkter där pelare inte är i vägen.
Ja och nej, om det är fyra dörrar och fyra spår så alla dörrar går att skjuta till höger respektive vänster blir en pelare i vägen någonstans.
Även med 2 spår kommer fyra dörrar ha en eller två pelare i vägen.
Givet att man har 2 spår och två pelare och man alltid öppnar på mitten har du alldeles rätt, vilket man ju ofta gör :)
 
D
Alltså pelarna behöver ju inte ”förstöra” spåren. Jag tänker lägga min pelare och balk 1-2 cm innåt i rummet. Skjutpartiet går sas utanför den bärande balken.
 
D
Justus, säger inget gips.....

Jag kommer säkert ändra mig om några dagar men än så länge vidhåller jag att synligt limträ inte passar ett 60-tals hus!!

MEN som sagt Justus brukar både ha och få rätt till slut :)
 
Jag förstår vad @Workingclasshero menar. Vad händer om balken görs så lång att den kan betraktas som fast inspänd? Jo, då minskar nedböjningen till en femtedel om alla andra variabler är oförändrade. Men priset är ett ganska stort materialslöseri. Det i särklass bästa sättet att spara material är att sätta en pelare på mitten. Nedböjningen ökar med en faktor 16 vid dubblad spännvidd. Om balken dessutom ligger hel på hela sträckan (= kontinuerlig balk) över stolpen uppstår också andra krafter som motverkar nedböjning.
 
J justusandersson skrev:
Jag förstår vad @Workingclasshero menar. Vad händer om balken görs så lång att den kan betraktas som fast inspänd? Jo, då minskar nedböjningen till en femtedel om alla andra variabler är oförändrade. Men priset är ett ganska stort materialslöseri. Det i särklass bästa sättet att spara material är att sätta en pelare på mitten. Nedböjningen ökar med en faktor 16 vid dubblad spännvidd. Om balken dessutom ligger hel på hela sträckan (= kontinuerlig balk) över stolpen uppstår också andra krafter som motverkar nedböjning.
Kan det fortfarande vara billigare att göra så, än att lägga dit en stålbalk?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kan det fortfarande vara billigare att göra så, än att lägga dit en stålbalk?
Ja. Med dessa exempel som @Workingclasshero har lämnat blir stålet säkert dubbelt så dyrt, lite beroende på vilka mått man väljer på limträet. En så smal och hög limträbalk som möjligt blir alltid kostnadseffektivast. Kostnaden för limträ är som regel proportionell mot dess volym. Priset på stål går efter vikten.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Min fråga om det på limträbalken (90mm) går/kan lägga en board på 4,8 mm för att komma upp i standardregelns mått på 95mm?

Hur gör man annars om man ska fortsätta väggen i längsledde efter limträt. Limträet har ju inte samma mått som en standardregel.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.