TRJBerg
elpaco elpaco skrev:
Men nu pratar vi väl om inbrott i allmänhet? Det bästa brottet är ju det där de drabbade inte inser det. Att blippa sig in utan spår borde vara enkelt smidigt och minska risken för att någon upptäcker dig.
Ja, fast i regel har inbrottstjuven kngen närmare kunskap om den boende. I regel konstaterar de bara att "ingen verkar vara hemma", bryter upp dörren/fönstret, tar vad de hittar och ger sig av. Inte undersöker de n antal bostäder om någon boende har chip, bevakar de den boende för lämpligt tillfälle att scanna etc.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Varför inte börja i andra änden? Blir det en trend så skannar man folk man passerar och följer efter dem man får napp på. Eller så letar man upp den som pratar om det på nätet .. otrolig säkerhetsrisk. Undrar vad försäkringsbolaget säger ..

Snailman
F fixarpelle skrev:
En del chip kan kopieras med en mobiltelefon eller en liten enhet i fickan men så är det även för trådlösa bilnycklar eller ditt bankkort med blip.
Ja, därför jag har aktiverat pin to drive på bilen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Är det inte rätt enkelt för en förbipasserande att fiska upp identifieringsdata från personens rfid-tagg när man är i närheten av personen i en kö etc, sedan replikera detta med lämplig utrustning?
Nej, jag såg för ett tag sedan på nyheterna en polis som sa att RFID-skyddade plånböcker var onödigt.
Det fanns inga fall i Sverige. Det kanske har ändrats, säger bara vad han sa.

Helt onödiga är dom inte. De som säljer plånböckerna tjänar ju pengar...

• Gilla
bruka och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Helt onödiga är dom inte. De som säljer plånböckerna tjänar ju pengar...
Kanske inte onödiga för säljarna, men för köparna.

• Gilla
bruka
  • Laddar…
Snailman
En film från verkligheten:

• Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Det finns ju olika varianter på hur man implementerar ett RFIDbaserat system.
Att ha ett som bara går på taggens idnummer är inte speciellt säkert, inte heller att ha taggar du kan läsa ut allt från.

Vill minnas att LTHs tag-system när jag gick där för 15år sedan var mer komplext där taggen körde egen kod som ej kunde läsas ut. Således gick de inte att kopiera.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
En film från verkligheten:

[media]
så osäkert är det väl inte… du måste ju ändå ha en tag som du kopierar från då kommer du redan in… allt loggas på den lägenheten som taggen är kopierad ifrån…

elpaco elpaco skrev:
Varför inte börja i andra änden? Blir det en trend så skannar man folk man passerar och följer efter dem man får napp på. Eller så letar man upp den som pratar om det på nätet .. otrolig säkerhetsrisk. Undrar vad försäkringsbolaget säger ..
Är det mer osäkert än idag menar du?
Är de chip man kan sätta in i handen mer osäkra än de chip som man redan går och bär omkring på vad gäller passerkort, betalkort, bilnycklar osv.?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Är det mer osäkert än idag menar du?
Är de chip man kan sätta in i handen mer osäkra än de chip som man redan går och bär omkring på vad gäller passerkort, betalkort, bilnycklar osv.?
Det skiljer från hur det är implementerat i systemet du går mot, men nej, chipet i sig skiljer ju inte nämnvärt. Det finns lite olika varianter, har inte kollat på det nyligen så jag vet inte riktigt vad/om man standardiserat till, men det brukar ju gå mot det hållet när tekniken mognar.

Bortsett från sånt så är det enda som skiljer vart man placerat chipet. Rätt smidigt att ha det i handen, man kan ju inte direkt tappa bort det, sen får man ju implementera en bra lösning för hur man verifierar sig med chipet, men det måste man ju göra oavsett om det är en tagg på nyckelknippan eller ett chip i handen...

Om vi pratar om att gå runt och scanna folk så spelar det ju ingen som helst roll var det sitter, förutsett att scannern är kraftfull nog, men vill man skanna folk lär man ju inte gå och gnida sig mot deras plånbok eller nyckelknippa heller så...

TRJBerg
Om jag skaffar rfidchip är det för bekvämlighets skull, inte av säkerhetsskäl.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om jag skaffar rfidchip är det för bekvämlighets skull, inte av säkerhetsskäl.
True that.
Funderar på både NFC och RFID.
Sen kan man ju köpa pet chip implant på Amazon för under 100:-
Kanske skulle prova för skojs skull, man är ju inte så känslig.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
P pebe292 skrev:
True that.
Funderar på både NFC och RFID.
Sen kan man ju köpa pet chip implant på Amazon för under 100:-
Kanske skulle prova för skojs skull, man är ju inte så känslig.
Om jag skulle göra allvar av mina funderingar skulle jag se till att chipet fungerar i typ 30 år utan utbyte. Samt att det, trots allt, inte är av allra lägsta säkerhetsnivå. Men det senare är antagligen beroende av komplikationsnivån och kostnaden på avläsningsutrustningen.

Det finns absolut olika varianter på hur man implementerar, men människor är lata och väljer oftast den enklaste lösningen. Jag skulle säga att 99% av den typen av taggsystem som är installerade ute på marknaden idag är extremt enkla att kopiera. Det går att läsa taggarna på avstånd, läsarna går att göra extremt små så att montera dit en egen läsare precis i närheten av originalläsaren är inte speciellt svårt.

Det behövs alltså inte tillgång till taggen, eftersom det går att kopiera dem i samband med att de används.

Det blir säkrare när det kombineras med koder, men de flesta keypads kan man "läsa" koderna från genom att sätta upp en värmekamera.

Satt tidigare i ett större kontorskomplex, där gick taggen både till dörren och till larmet. Efter att jag påpekat att det väl inte var så smart, speciellt om någon tappar en tagg och det bara är att testa vilket kontor man kommer in på. Värden instämde och efter några veckor införde de kod på samtliga taggar - alla hade dock samma kod, eftersom det "var för svårt att införa personliga koder".

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.