Jag tror de skall vara där de är av hållfasthesskäl.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tror de skall vara där de är av hållfasthesskäl.
Ja möjligen. Men kommer nog byta ut dem åtminstone, och några centimeter kan jag höja dem utan att det skulle försämra deras funktion. Det är ju mest dragkraften i dem, för att förhindra att taket/takstolarna fläker ut sig.

S
Känns helt onödigt att isolera kattvindarna med 30 cm isolering i ett tidvis kallställt hus. Du kommer ju inte åt att isolera mellan väggen och yttertaket.

Håller på med en liknande renovering sakta men säkert k ett gammalt hus.

• Mörk vindsrenovering, byggmaterial och verktyg utspridda, träbjälkar, stege, fönster med dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Terje Sohlberg
  • Laddar…

• Gilla
Terje Sohlberg
  • Laddar…
macgunde macgunde skrev:
[video]
Snyggt! Och intressant! Följer det gärna, om du har nån tråd? Har du byggt upp isoleringen på nåt liknande vis?

Terje Sohlberg Terje Sohlberg skrev:
Snyggt! Och intressant! Följer det gärna, om du har nån tråd? Har du byggt upp isoleringen på nåt liknande vis?
Ingen tråd, men stenull som är tillskuren. Ska nog köra en ångspärr/kondensväv tror jag. Tar tid när man är mest själv med tunga reglar å skit. Men nu är tyngsta gjort, men inget sug för tillfället 😅.

Ska belysa takstolarna från balkarna upp med ledstrip tror jag. Har en spot bakom en fåtölj i ett hörn på golvet osv.

S sinuslinus skrev:
Känns helt onödigt att isolera kattvindarna med 30 cm isolering i ett tidvis kallställt hus. Du kommer ju inte åt att isolera mellan väggen och yttertaket.
Var menar du? Här? Teknisk ritning av väggsektion, inkluderar isolering och byggmaterial, med markerat område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
macgunde macgunde skrev:
Ingen tråd, men stenull som är tillskuren. Ska nog köra en ångspärr/kondensväv tror jag. Tar tid när man är mest själv med tunga reglar å skit. Men nu är tyngsta gjort, men inget sug för tillfället 😅.

Ska belysa takstolarna från balkarna upp med ledstrip tror jag. Har en spot bakom en fåtölj i ett hörn på golvet osv.
Vi har också tänkt att lösa belysningen med ledstrips på ovansidan av balkarna!

Terje Sohlberg Terje Sohlberg skrev:
Vi har också tänkt att lösa belysningen med ledstrips på ovansidan av balkarna!
Kan bli riktigt snyggt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.