Om du nästan längst upp på den sidan klickar på "family" så kan man välja hur många simkort/linjer man vill ha, går att välja "unlimited" på en/flera och begränsade på resten. Det blir olika pris beroende på konfiguration.
 
Ja men den där sidan gällde ju Individual, inte Family?
 
Nerre, du vill tydligen ha allt serverat på silverfat!

Den där sidan består av tre huvudskript, "Family", "Individual" och "Mobile Internet", sidan ändrar utseende beroende på vilka val du gör.

Provade du att klicka på "family" nästan längst upp på sidan, precis bedvid där det stod "individual"?

Du ska få två bilder som "hjälp"
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja jag provade att klicka på Family. Provade du att klicka på Individual? För även om man klickar på Individual så pratar de om "lines", det var det jag hade lite svårt att greppa.
 
Jehu skrev:
Där har du kanske kommit i närheten av den verkliga kostnaden.
Förstår mig inte på de jyckar som skriver i ett forum att 'faktisk kostnad' skulle kunna uppgå till 15-20000 per fastighet. I ett villaområde?? Rena fantasier, vilka intressen företräder dom??? Visa upp den kalkylen eller tig.
Fiberbranschen är väl ett typexempel på en oreglerad marknad där monopol och karteller blir oundvikliga.
Har också nyss fått kommunalt öppet fibernät indraget i huset. Villaområde (men låg utbyggnadsgrad i tätorten totalt sett), 52% anslutningsgrad på fastigheterna, 14 900:- i kostnad. Man får själv gräva från tomtgräns. Efteranslutning kostar 18 500:-.
 
mycke_nu skrev:
Här är lite ungefärliga kostnader utan moms:

Kabelplöjning i åkermark 25-30 kr/m
Kabelplöjning i samhällen 50-70 kr/m
Kanalisation 3-4 kr/m
Fiberkabel, installerad, 5-20 kr/m beroende på antal fibrer
Sökband 2-3 kr/m
Svetsning 300 kr/st, räkna med 4 st per fastighet i snitt

Lite förenklat kan vi nu lägga ihop schakt, kanalisation och fiber till 100 kr/m. Om det är i snitt är 100 m till varje fastighet så blir det 10 000 kr.

Lägg på svetsningen och moms så landar vi på 14 000 kr.


Sedan tillkommer
Skåp
Stationsutrustning (Switchar, batteribackup, ev även en byggnad)
Hemmaburkar
Projektering
Dokumentation
Borrning under vägar 15 000 - 200 000 kr/st. Nej, jag skrev inte fel..
Återställning av asfalt (1000-2500 kr/m)
Arkeologiska utgrävningar
Tillstånd innefattande, men inte begränsade till:
+ Markavtal privat mark
+ Markavtal kommunal mark
+ VA-tillstånd
+ Gatutillstånd
+ Tillstånd att gräva i kommunal mark
+ Miljö- och kulturtillstånd från Länsstyrelsen
+ Ledningstillstånd Trafikverket
+ TA-Plan Trafikverket

Fiber för 4000 kr? Jodå det går, men då flyter det in externa medel.
Telia har redan grävt i området(1,5 år sen). Ett par villor anslöt sig men merparten gjorde inte det när det kostade ~16000kr. Hur tänker de nu när de "erbjuder" samma anslutning för 19900kr? De tar ut avgifter på alla abonnemang, det borde vara i deras intresse för att få fler villor anslutna.
 
peternicklas
mycke_nu skrev:
Här är lite ungefärliga kostnader utan moms:

Kabelplöjning i åkermark 25-30 kr/m
Kabelplöjning i samhällen 50-70 kr/m
Kanalisation 3-4 kr/m
Fiberkabel, installerad, 5-20 kr/m beroende på antal fibrer
Sökband 2-3 kr/m
Svetsning 300 kr/st, räkna med 4 st per fastighet i snitt

Lite förenklat kan vi nu lägga ihop schakt, kanalisation och fiber till 100 kr/m. Om det är i snitt är 100 m till varje fastighet så blir det 10 000 kr.

Lägg på svetsningen och moms så landar vi på 14 000 kr.


Sedan tillkommer
Skåp
Stationsutrustning (Switchar, batteribackup, ev även en byggnad)
Hemmaburkar
Projektering
Dokumentation
Borrning under vägar 15 000 - 200 000 kr/st. Nej, jag skrev inte fel..
Återställning av asfalt (1000-2500 kr/m)
Arkeologiska utgrävningar
Tillstånd innefattande, men inte begränsade till:
+ Markavtal privat mark
+ Markavtal kommunal mark
+ VA-tillstånd
+ Gatutillstånd
+ Tillstånd att gräva i kommunal mark
+ Miljö- och kulturtillstånd från Länsstyrelsen
+ Ledningstillstånd Trafikverket
+ TA-Plan Trafikverket

Fiber för 4000 kr? Jodå det går, men då flyter det in externa medel.
Den prisbilden stämmer inte riktigt.
1. Sällan att de gräver mer än 35 m./fastighet.
2. Varje dike som grävs innehåller mer än 1 anslutning. Skulle tippa att snittet ligger nog närmare 15 - 20.
3. Grävning i asfalterad yta 650:-/m inkl. full återställning.
4. Grävning i grus 240:-/m.
 
Det finns hur mycket variationer som helst på detta. Jag har drivit ett projekt där vi grävde närmare 50 km för 150 fastigheter (>300 m/fast) och driver nu ett annat där det är 9 km för nästan lika många.
 
peternicklas skrev:
Den prisbilden stämmer inte riktigt.
1. Sällan att de gräver mer än 35 m./fastighet.
2. Varje dike som grävs innehåller mer än 1 anslutning. Skulle tippa att snittet ligger nog närmare 15 - 20.
3. Grävning i asfalterad yta 650:-/m inkl. full återställning.
4. Grävning i grus 240:-/m.
Angående 3: Detta är en väldigt generell uppgift som kommer variera flera hundra procent beroende på i vilken gata man gräver.
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Angående 3: Detta är en väldigt generell uppgift som kommer variera flera hundra procent beroende på i vilken gata man gräver.
Och var man är i landet.
 
peternicklas skrev:
Och var man är i landet.
Ja. Är det lite trångt i gatan kan man lätt hamna på 2-3' per meter vilket inte är kul alls. Då pratar vi handgrävning och försiktig sådan
 
Hej !
Mycket fokus på priset i denna diskussion. Jag anlitade Telia öppen fiber och de är en katastrof !! De grävde upp min trädgård i September och skulle återkomma veckan efter för att slutföra installation. Nästan två månader senare har ingenting hänt, och jag har en uppgrävd trädgård. När jag kontaktar Telia för information om när de har för avsikt att slutföra arbetet så kan de inte ange datum men hänvisar till avtalet där de har 11 månader på sig att slutföra arbetet. Slarvigt av mig att inte ha koll på detta. Alla ni som skall göra avtal med Telia, när de pratar om hur smidigt det går och att de kommer veckan efter och installerar. Låt er inte luras !! I avtalet anges en datum, Leverans kommer att ske senast. Fråga Telia varför den datumen ligger nästan ett år framåt när de skall avsluta installationen veckan efter de börjat gräva. Lycka till med er fiberinstallation.
 
Intressant. Jag minns den klausulen också men tolkade den som slutdatum för leverans, inte att man ger sig själv en möjlighet att gräva upp din uppfart dag 1 och slutföra det arbetet 11 månader senare. Så funkar ju inte heller dessa entreprenader normalt. I mitt fall spelade det heller ingen roll eftersom installationen på min fastighet tog mindre en timme från start till mål.

Den situation du har hamnat i verkar orimlig, jag skulle fortsätta att pusha.
 
Det låter ju som om nån underentreprenör har råkat gräva upp för tidigt och de som lägger kanalisationen ligger efter planen...

Svensk Infrastruktur har ju gubbar som handgräver och de gräver upp och lägger igen samma dag vad jag sett, men har man en olika underentreprenörer för grävning och kanalisation så kan det ju bli luckor.
 
Här i området fick de en anslutning över 60% av hushållen, vilket de nog var mycket nöjda med.
Priset 19900 kronor.
Grävning och annat har fungerat problemfritt.
En sorts moderna rallare de som jobbar med detta.
Som leverantör har vi valt Universal, Bahnhof var också intressanta.
Ingen bindningstid, känns bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.