Jag bor i ett kedjehusområde. Vi har precis fått igång varan fiber. Ursprungserbjudandet låg på 15900kr vid utnyttjande av Rotavdrag. Dett erbjudande gick ut till samtliga fastigheter i hela samhället. Vi i kedjehusområdet fick ner priset till 10520kr. Vi fick till en rabattstege som ökade vid ökad anslutningsgrad. I slutändan anslöt sig 159 av 161 fastigheter och rabattstegen maxade ut!

Det är Ip-onlys nät (Härryda stadsnät). Får 100/100mbit för 239 kr / månad. Har 7 ISP:er som erbjuder internetaccess i nätet! Dealen innefattar också gratis 100/100 i 6 månader!

Är bara nöjd hittills! Enda negativa är att tidsplanen inte riktigt höll, detta berodde dock på strul med bygglov för kopplingsbod.
 
Det är ju grävförhållandena som styr priset väldigt mycket. Svensk Infrastruktur som drog hos oss föredrar ju att gräva i mjukmark, så de krånglar sig hellre in med minigrävare på en allmänning på baksidan av husen än gräver upp asfalten på framsidan. (Dessutom handgräver de på tomten)

Är det kedjehus finns det ju stora möjligheter att göra den mest grävningen på tomterna, vilket antagligen pressar ner priset rejält. Och ju fler anslutna desto fler som delar på kostnaden för de stora gemensamma dikena.
 
Vet bara att Dellcron och Husqvarna hamnade i patenttvist om tekniken under 2013 och att utveckling/användande stoppades.
 
Nerre skrev:
Det är ju grävförhållandena som styr priset väldigt mycket. Svensk Infrastruktur som drog hos oss föredrar ju att gräva i mjukmark, så de krånglar sig hellre in med minigrävare på en allmänning på baksidan av husen än gräver upp asfalten på framsidan. (Dessutom handgräver de på tomten)

Är det kedjehus finns det ju stora möjligheter att göra den mest grävningen på tomterna, vilket antagligen pressar ner priset rejält. Och ju fler anslutna desto fler som delar på kostnaden för de stora gemensamma dikena.
Den mesta grävningen skedde i asfalt. Fanns inte några direkta alternativ i vårat område.
 
Jehu skrev:
Trodde microtrenching var billigare (under halva kostnaden)?
[länk]
Telia (Skanova) provade microtrenching 2011 använder de det sen?
[länk]
Det beror på hur mycket man kör, korta sträckor blir riktigt dyra, långa repor i gator kan nog hamna på 500 plus moms.

Kommunerna är ganska tveksamma än så länge, ingen vet riktigt hur gatorna kommer att hålla efter Micro Trenching. Trafikverket tillåter såvitt jag vet det inte alls.
 
ursprungligen har ju tekniken används i gator där beläggningen är så tjock att man inte sågar igenom den när man lägger ner kanalisation. Nu försöker man ju använda sågen överallt och det som bekymrar är väl just hur man stabiliserar på sidorna under asfalten. Lustigt att ni nämner Dellcron, har faktiskt haft möte tillsammans med dom och och Trafikkontoret i stockholm.
 
Så här skrev en annan det var väl ungefär så jag tänkt mig det hela :)
"Grävde in fiber i huset för 9 år sedan.
Hyrde en gammal kedjegrävare för 300kr och grävde en lördag till fiberbrunnen, ca 70m.
Ner till kommunen och hämtade en rulle slang och nät och rullade i slangen och återfyllde.
Fiberleverantören kom och blåste i fiber och anslöt och simsalabim var det klart.
Kostnad 3900:- (+300 för grävaren)
Kör TV (baspaket), internet (100/100)och fast telefon, allt för 399/mån.
Konstigt att det kan skilja så mycket på vart man bor...."
 
De 14 000 pixen är vad det kostar för varje hushåll att få fiberbrunnen på plats.

Visst, kan man få grannarna att stå för detta så går det givetvis att få fiber för 3900+300 kr.

I min verklighet får vi alla hjälpas åt att betala..
 
Jehu skrev:
Så här skrev en annan det var väl ungefär så jag tänkt mig det hela :)
Det där kan ju bara ha varit grävning på egen mark, fram till en fiberbrunn som redan fanns där. Annars kostar som sagt var grävtillstånd och såna grejer. Och i det där som räknades upp fanns inte arbetskostnaden med, om det är nån som ska ha lön för jobbet tillkommer ju de pengarna. Långtifrån alla klarar av att gräva själva eller tycker att det är "gratis" att jobba.

Och var hittar du en kedjegrävare för 300 spänn? Jag försökte googla lite och det verkar kosta 1500-2000 spänn första dygnet.
 
Jamen det är klart man blir sur om man tror man betalar 19000 för att få fiber dragen från telefonstolpen till huset, 10m......
 
Det var alltså vad någon skrev i ett annat forum.
Funkade tydligen i hans kommun.
Jag kan låna grävare gratis men det är kanske inte alla som kan. :)
Antag nu att det finns en brunn nära till hands. Den har stått där ett antal år, med avskrivningar därefter.
Finns det en livslängd på fiber? Är den 'forever'?
 
Det finns helt klart livslängd både på fiber och kanalisation.

Vissa typer av fiberkablar blir spröda i höljet och kan skadas om man meckar med dem. I exemplet med fiberbrunnen ovan är det inte alls säkert att nätägaren vill bryta upp en gammal fiberkabel för att komma åt en eventuellt ledig fiber. I värsta fall kan det sluta med att kabeln får dras om.

Om detta ens är möjligt - vilket leder till nästa delfråga, nämligen livslängden på kanalisationen.

PEM-slang och liknande har visserligen närmast oändlig livslängd, men det betyder tyvärr inte att den går att använda efter 20 år. Avgrävningar, sättningar i marken, inträngande grus och lera i otäta skarvar etc gör snabbt kanalisation mer eller mindre oanvändbar.

I projektet jag jobbar med just nu finns det gott om existerande grov (50-110 mm) kanalisation, åtskilliga km, som vi vill använda. Jag måste säga att vår entreprenör, som är en av de stora i Sverige och Europa, hyser ganska stora tvivel beträffande möjligheterna att komma igenom med en rimlig ansträngning. Då handlar det om kanalisationer som är mellan 5 och 10 år gamla och professionellt förlagda.

Svenska Stadsnätsföreningen rekommenderar avskrivningstider på 30-40 år på fiber och kanalisation, vilket jag måste säga är tämligen generöst. Fiberföreningar bör nog vara beredda på att det kan bli ganska stora ersättnings- och underhållkostnader mot slutet av avskrivningstiden. Sätt av rejält med medel för detta, är mitt råd.
 
Jehu skrev:
Det var alltså vad någon skrev i ett annat forum.
Funkade tydligen i hans kommun.
Jag kan låna grävare gratis men det är kanske inte alla som kan. :)
Antag nu att det finns en brunn nära till hands. Den har stått där ett antal år, med avskrivningar därefter.
Finns det en livslängd på fiber? Är den 'forever'?

...men allvaligt talat, visst inser du skillnaden mellan att gräva några meter med en kedjegrävare till en befintlig anslutningspunkt (vilket vid rätt förutsättningar kan göras för " några tusen") och att bygga både fastighetsanslutning och fibernät till 1000 hus? Det är det senare du betalar 19-25kkr för...
 
Jehu skrev:
Antag nu att det finns en brunn nära till hands. Den har stått där ett antal år, med avskrivningar därefter.
Finns det en livslängd på fiber? Är den 'forever'?
Det är nån som äger den där brunnen. Tror du att den som äger brunnen låter dig ansluta dig gratis bara för att den råkar vara avskriven? Om alla som ansluter sig sent skulle få rabatt på det viset så skulle det inte gå att bygga fibernät eftersom alla skulle vänta på att det blir "gratis".

Du får snarare se det som att du köper en andel i den där brunnen. Om det var 1000 personer som anslöt sig från början så blir du nummer 1001, du borde alltså betala ungefär en 1001-del av totalkostnaden (när andra betalat en 1000-del).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.