Hej!
Har tyvärr inte fått svar om stadsnätet.

Tänkte också höra efter om någon har tips på hur jag "säkrar" leverans till 2017-03-30, priset kommer inte i första hand.
 
rydboholm skrev:
Min fråga är:
Kan man förvänta sig att hitta en leverantör som kan garantera oss en fungerande fiberanslutning till 2017-03-30?
Det beror antagligen på hur mycket ni är beredda att betala. Kan ni slanta upp 150-200 tusen på ett bräde för att få fiber så går det nog att få nån leverantör att dra igång ett projekt enbart för att ansluta er, men vill ni har ett mer rimligt pris så är ni så illa tvungna att vänta tills nån anser det ekonomiskt försvarbart att dra igång ett större projekt.

Det är mycket jobb med att fixa tillstånd och grejer och i en del kommuner är man restriktiva med att gräva upp gator och sånt (särskilt nu på vintern vill man nog inte ha onödigt grävande, eftersom det sätter käppar i hjulet för snöröjningen). Det kostar att hyra in maskiner och transportera maskiner, det blir billigare per kund om man är fler som kan dela på dessa "etableringskostnader". Självkostnadspris för en enstaka fiberanslutning tenderar alltså att bli hög.

Ni ska nog istället vara glada över att det i alla fall projekteras för fiber i området. Det finns folk som har väntat fem år och ännu inte ens fått besked om det öht kommer att bli ett fiberprojekt.
 
Med tanke på hur marknaden; efterfrågan och leverantörernas möjlighet/vilja att hinna med att bygga ut i den efterfrågade takten samt allt som kan sätta stopp från kommun, markägare m.m.. så finns det inga garantier eller något att göra. Förmodligen inte det svaret du vill höra.

Väldigt övertygad om att du inte kan få någon som garanterar dig fiber till 2017-03-31 såvida ingen påbörjat något ännu i området med grävning m.m..

Fiber blir inte billigare och billigare, snarare tvärtom.

Vad som gått att läsa här på forumet så lägger oftast (troligen aldrig) två leverantörer ner fiber i samma område.

Så mitt råd är att hoppa på Telias och acceptera att kanske behöva köra någon annan Internetlösning delar av året. Det du kan använda det eventuella tidsglappet till är ju att dra LAN i huset till viss del, gäller bara att säkra upp vart inkommande fiber kommer att bli på tomten.
 
Äntligen så har jag fått tag i en vettigare person hos Telia.
Det visade sig att det fanns fiber framdraget i kvarteret. Så det var bara att beställa till ordinarie (lägre) pris än vad kampanjen erbjöd.
Leveranstid 3-4 mån enligt leveransbekräftelsen. :)
 
Steinlager Steinlager skrev:
Hej kollade på forumet ang pris på öppen fiber.
Jag har blivit erbjuden öppen fiber i villan av Telia för 19900.
Vi bor i ett villaområde i Göteborg med relativt tät bebyggelse.
En kollega på jobbet har erbjudits samma sak av annan operatör för 16500
dock på landsbygden.
Jag har också sett att det har kostat 15000 för andra.

Frågan är väl nu om man skippa anslutning idag och hoppa på senare?
Ni som har anslutit er: har det varit flera nätbyggare på gång samtidigt?

Köpte det av bredbandsbolaget numera Telenor.
16000kr.
Telia ville ha 22.
Bindningstid 12 månader men riktigt bra nykundserbjudanden på bredband och tv så det blev mycket billigare via telenor.

Samma företag som gräver/installerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.