Högbostigen 9 skrev:
Hej !
Mycket fokus på priset i denna diskussion. Jag anlitade Telia öppen fiber och de är en katastrof !! De grävde upp min trädgård i September och skulle återkomma veckan efter för att slutföra installation. Nästan två månader senare har ingenting hänt, och jag har en uppgrävd trädgård. När jag kontaktar Telia för information om när de har för avsikt att slutföra arbetet så kan de inte ange datum men hänvisar till avtalet där de har 11 månader på sig att slutföra arbetet. Slarvigt av mig att inte ha koll på detta. Alla ni som skall göra avtal med Telia, när de pratar om hur smidigt det går och att de kommer veckan efter och installerar. Låt er inte luras !! I avtalet anges en datum, Leverans kommer att ske senast. Fråga Telia varför den datumen ligger nästan ett år framåt när de skall avsluta installationen veckan efter de börjat gräva. Lycka till med er fiberinstallation.
Här är PEAB företaget som sköter projektet i princip allt praktiskt med underleverantörer åt Telia, är det verkligen Telia som är smidigast för dig att kontakta?

Allt har gått smidigt hos mig, än åtminstone. Gräsmattan grävdes upp, de la ner en fiberdukt och jag fick gräsmattan hyffsat återställd tog ca 20min totalt i somras. Senare gjorde de gatan. Nu på fredag ska jag få inteno-switchen installerad.
 
Redigerat:
OXYD
När jag kontaktade telia gällande frågor om min kommande fiber. Så fick jag ett direkt nummer till ansvarig på Peab. Konkreta och bra svår direkt. Peab kom även ut och kollade. Mycket profsigt. Tyvärr är det en väg-förening som ställt sig på tvären här så allt blir fördröjt.
 
Har precis varit på en välbesökt informationsträff angående Telia öppen fiber.
Beslutsfattare från kommunen samt Telias försäljare fanns på plats.
Under mötet visades bl.a en film på det "framtida" smarta hemmet med allt uppkopplat (hur mycket bandbredd kräver det att tända/släcka lampor) och allt gick ut på att säja in fiber till samhällets förhållandevis gamla befolkning. Det hela avslutades med en frågestund.
Jag lyckades få fram en fråga angående nätavgifter och precis som i informationsbladen så sa han att det finns inte någon sådan. Jag undrade sedan hur de finansierade drift och underhåll på nätet och då sa han att det ingick i de 19900 som det kostade i installation (fri service 100år, hehe). När jag sedan påpekade att priset från tjänsteleverantörerna oftast (alltid) var högre mot öppen fiber än mot andra nät så var det något han inte kände till och hänvisade till Telias säljare för tjänster (som var den enda på plats) och Telia har givetvis inte högre pris på tjänster mot sitt egna nät (alltid höga). När jag sedan frågade om det fanns en avgift (läs nätavgift) som tjänsteleverantören fick betala fiberleverantören (öppen fiber) som sedan debiteras kunden så var han givetvis inte insatt i avtalen mellan dem.

Vet någon sanningen om det här?

(för övrigt så har jag väntat länge på fiber och är mest glad att de är på G)
 
Ja, tjänsteleverantörerna i öppna nät betalar några kronor till kommunikationsoperatören som driftar nätet och den som äger nätet får också några kronor. Slutkund betalar normalt bara till tjänsteleverantörerna. Exakt upplägg varierar mellan näten.
 
Chips70 skrev:
När jag sedan frågade om det fanns en avgift (läs nätavgift) som tjänsteleverantören fick betala fiberleverantören (öppen fiber) som sedan debiteras kunden så var han givetvis inte insatt i avtalen mellan dem.

Vet någon sanningen om det här?
Självklart får tjänsteleverantörerna betala för att få tillgång till nätet. Om du bara har internet och betalar 300-400 per månad så gissar jag att ca 100 kronor av dessa går till Telia Öppen Fiber. Alla som har något abonnemang är alltså med och betalar drift och underhåll varje månad.
 
MathiasS skrev:
Ja, tjänsteleverantörerna i öppna nät betalar några kronor till kommunikationsoperatören som driftar nätet och den som äger nätet får också några kronor. Slutkund betalar normalt bara till tjänsteleverantörerna. Exakt upplägg varierar mellan näten.
Men att det är sådan skillnad! Kollade i Vänersborg, öppen fiber vs Quadracom med Bahnhof. 100/100 öppen fiber 389kr och Quadracom 339kr, 1000/100 öppen fiber 879kr och quadracom 579kr. Det är samma tjänsteleverantör så man undrar vart pengarna går?

(Självklart förstår jag att nätunderhållet måste betalas)
 
Redigerat:
Storleken på anläggningen spelar också roll. Centralpunkten och överföring därifrån till det centrala nätet kostar varje månad (fiberhyra, lokaler osv). Telia verkar ta samma pris av tjänsteleverantören oavsett nät. I stora nät brukar kollektiva lösningar bli mycket billigare än öppen fiber, mindre skillnad i små nät. Telia har helt enkelt bättre marginal på stora anläggningar.
 
Jo även om jag har haft en hel del agg mot Telia historiskt så får dom väl få en eloge för att dom varit duktiga på icke folktäta områden. Även att jag nu kommer ansluta mig till öppen fiber, och är glad för att jag kan välja tjänsteleverantör, så känner jag lite olust till att jag är beroende av dom metrarna av nätet som Telia öppen fiber äger och som inte är konkurrensutsatta (dessutom äger dom väl Skanova?). Vi får väl hoppas att mobil eller annan teknik hänger med så det inte blir som med elen där nätet står för stora delar av kostnaden.
 
Telia (och andra öppna nät) är vad jag vet alltid dyrare än alternativen, kanske 20000 SEK över 10 år eller så. Men det är mycket enklare att sälja in öppna nät i ett område än en gemensam upphandling.
 
Ja jag tror att om man analyserar nätägarstrukturen och hur tjänsterna säljs (graden av inlåsning osv) så ser man snabbt ett mönster i prisbilden.
 
Chips70 skrev:
så känner jag lite olust till att jag är beroende av dom metrarna av nätet som Telia öppen fiber äger och som inte är konkurrensutsatta (dessutom äger dom väl Skanova?). Vi får väl hoppas att mobil eller annan teknik hänger med så det inte blir som med elen där nätet står för stora delar av kostnaden.
Men poängen är ju att du betalar bara för den fibern om du använder den. Om Telia i framtiden får för sig att höja priset för sina tjänsteleverantörer så det blir skitdyrt är det ju bara att strunta i att använda fibern och få bredbandet på nåt annat sätt. Problemet är ju att det inte direkt finns några jämförbara alternativ.

Du kommer ju i princip alltid att vara beroende av den som äger fibern, på samma sätt som du är beroende av de som äger gatorna och som du i alla år varit beroende av den som äger kopparkabeln till telefonen. Skanova har ju aldrig tagit hutlösa avgifter för kopparkabel om man har haft annan teleleverantör, det har ju gått utmärkt att vara helt utan telefon och använda kopparkabeln till enbart ADSL (från annan leverantör än Telia). Så varför skulle de börja bete sig annorlunda när det gäller fiber?
 
Fibern är dyrt att hyra av skanova. Dessutom är fibern låst till Telia öppen fiber en lång tid.

Billigast är att äga fiberanläggningen själv (gemensamt) och handla upp drift och underhåll 5-10 år i taget. Att slippa det besväret kostar i ett villaområde ca 1000-2000 SEK per hus och år. Men det är smidigt med Telia. Absolut!
 
Ja det är billigast att göra så. MEN, det kan vara (beroende på var man gör det) jäkligt besvärligt att etablera ett nät för +1000 fastigheter och finansiera dom som ska hoppa på tåget två år senare osv. Been there done that.....när Telia och skanova bestämde sig för att rulla ut i området för 16900 var det ett jäkligt enkelt val....:)
 
Nerre skrev:
Men poängen är ju att du betalar bara för den fibern om du använder den. Om Telia i framtiden får för sig att höja priset för sina tjänsteleverantörer så det blir skitdyrt är det ju bara att strunta i att använda fibern och få bredbandet på nåt annat sätt. Problemet är ju att det inte direkt finns några jämförbara alternativ.

Du kommer ju i princip alltid att vara beroende av den som äger fibern, på samma sätt som du är beroende av de som äger gatorna och som du i alla år varit beroende av den som äger kopparkabeln till telefonen. Skanova har ju aldrig tagit hutlösa avgifter för kopparkabel om man har haft annan teleleverantör, det har ju gått utmärkt att vara helt utan telefon och använda kopparkabeln till enbart ADSL (från annan leverantör än Telia). Så varför skulle de börja bete sig annorlunda när det gäller fiber?
Håller med om det där, och det är väl tur att gatan utanför huset inte ägs av ett girigt företag. Själv har jag inte använt kopparn i snart 2 år bl.a pga detta. Mobilt bredband har fungerat bra, och varit billigt, för mig men känner mig nu begränsad av det tak (100GB) som funnits när familjen växt.
Öppen fiber blir också billigare än den VDSL-uppkoppling jag hade tidigare.
 
Det finns de som får betala för gatan ändå...

I min hemkommun Upplands väsby har det i alla fall varit skriverier om att de som bor längs en väg ska stå för notan när den rustas upp. Upprustningen sker för att det ska byggas ett bostadsområde längre bort. Om jag inte minns fel så var det 20-30 tusen per fastighet, som de alltså ska betala för att det nya bostadsområdet ska få en bra infartsväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.