Nja, kostnaden för den som kommer senare blir betydligt högre än för dom som var med från början, det är många initiala kostnader som är ungefär det samma oavsett om det är en eller tusen som ska anslutas.
Ska jag åka hem till en kund och byta ett uttag tar det 1 till 2 timmar totalt, ska jag hos samma kund byta tusen uttag tar det kanske 5 minuter per uttag
 
mycke_nu skrev:
Det finns helt klart livslängd både på fiber och kanalisation.

Vissa typer av fiberkablar blir spröda i höljet och kan skadas om man meckar med dem. I exemplet med fiberbrunnen ovan är det inte alls säkert att nätägaren vill bryta upp en gammal fiberkabel för att komma åt en eventuellt ledig fiber. I värsta fall kan det sluta med att kabeln får dras om.

...

Svenska Stadsnätsföreningen rekommenderar avskrivningstider på 30-40 år på fiber och kanalisation, vilket jag måste säga är tämligen generöst.
OK, det var spännande siffror. Och mycket mer pessimistiska än de jag hörde när jag jobbade inom området (men högst perifert vad gällde fiber till slutkund).

Vet du något mer om detta? Baseras de på verkliga siffror/erfarenheter?
 
Jag är lite förvånad själv, men borde kanske inte vara det. Kanalisationen som vi byggde här i socknen för fem år sedan är faktiskt lite tilltufsad på en del ställen där vi grävt upp. I övrigt är det baserat på uppgifter från Skanova och deras entreprenörer, dom är helt klart skeptiska till att riva i gammal kanalisation och äldre fiberkablar.

Det antagligen ett realistiskt antagande att det efter 30 år är billigare att överge kanalisationen och plöja ner ny. Skadad kanalisation kan även leda skador på fiberkablarna genom tryck och sönderfrysning.

Sedan händer det ju även en hel del när det gäller hur nät byggs och vilka krav som ställs på materielen. Skanovas senaste specifikationer kom ut så sent som den 15 december och nu ställs det såvitt jag förstår helt andra krav på nätbyggnaden än det gjorde tidigare. Som ofta när man börja riva i gamla saker som byggdes för 30-40 år sedan blir det nog så att man väljer att riva ut och göra om.

YMMV, givetvis.
 
....men man får ju inte glömma att kanalisationen inte är utdömd bara för att det kan bli strul när man gör arbete på det. Servicearbetet blir lite dyrare men 95% av kanalisationen fortsätter ändå att fungera klanderfritt. Kanalisationsbyte var 40 år verkar därför inte rimligt, däremot borde reparationsfonden dubblas efter 20 år eller så....

Dessutom kan man gissa att det sker lite produkutveckling med tiden, det vi gräver ner nu har bättre förutsättningar att hålla än det som kom i marken för 20 år sedan.


Ser jag till det man hängt i stolparna här ute gissar jag att det håller avsevärt längre än 40 år.
 
Tycker det är en hel del intressant information och synpunkter som kommer fram här!

Vi kommer nog att avstå, utifrån våra egna förutsättningar. Vi kommer att övergå till TV i marknätet, finns inget intresse längre. Därigenom kommer vi inte att få den ev besparing man skulle kunnat göra med fiber.
Filmer o musik laddade jag ner allt jag var intresserad av för flera år sedan. Kanske laddar ner nån film i månaden, eller streamar.
Minstingen spelar på PS3 samtidigt som han skypar kompisarna och kollar på youtube på plattan. Det är bara han som har egentligt behov av bredband. Och han är utflugen om 5-6 år.
Sen har vi 4G som flyter riktigt bra. 4G och TV i marknätet. Om 5-10 år kanske 5G? Teknikutveckling är svår att förutse.
Önskar att Telia hade nån bättre 'perk' som fick en att vilja ansluta sig. Eller kanske om det var ett sånt där byprojekt.
 
Fortfarande datamängd som är problem med 4g och inte hastigheten (om man nu inte spelar online och vill ha bra ping), sen minskar hastigheten desto fler användare som kör via mobilen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Precis. På ett annat forum var det nån som förde liknande resonemang (tänkte säga upp sin strulande ADSL för att köra 4G). Men nån tipsade om hur han kunde kolla i sin router hur mycket trafik han gjorde av med. 120 GB i månaden.

Det tycker jag att alla som funderar på att överge fast bredband för 4G ska göra, i stort sett alla routrar har nån form av trafikmätare så man kan se hur mycket man gör av med på en månad.

Nåt som är väldigt viktigt att tänka på också är att datatrafiken när det är begränsat räknas per 30-dagarsperiod, inte "per månad". Det betyder att man behöver betala för 12,2 perioder per år och inte bara 12. Det är lite samma lurendrejeri som när de började sälja julmusten i 1,4-liters PET istället för 1,5.
 
Nerre skrev:
. Det är lite samma lurendrejeri som när de började sälja julmusten i 1,4-liters PET istället för 1,5.
För att inte tala om Twix/Raider som plötsligt blivit två centimeter kortare. Fy bubblan.
 
Det finns små fiberföreningar som lyckas pressa ner priset enormt, här är en bit ur en tidningsartikel, Barometern 20 dec, handlar om det lilla samhället Kolboda, någon mil söder om Kalmar (jämnhöjd med Mörbylånga på Öland).
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen asfalt/oljegrus på vägarna, flera hundra timmar frivilligt arbete, nära 100% uppslutning, IT-tekniker som drivande person. Detta är dom stora anledningarna till det billiga priset.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Datahinkarna kommer ändra form även på denna marknad tror jag....

T-mobile är först ut med hink utan hål i botten...

[länk]
Det där handlar väl bara om att man behåller potten av data? D.v.s. det man inte använt den här månaden följer med till nästa. Hittar ingen dataplan utan tak på deras sida? 11 GB i månaden verkar deras största paket vara, det har man ingen glädje av om man bränner 120 GB i månaden.
 
Nerre skrev:
Det där handlar väl bara om att man behåller potten av data? D.v.s. det man inte använt den här månaden följer med till nästa. Hittar ingen dataplan utan tak på deras sida? 11 GB i månaden verkar deras största paket vara, det har man ingen glädje av om man bränner 120 GB i månaden.

Ja det handlar "bara" om att man behåller potten. En rätt stor förändring tycker jag.
 
Demmpa skrev:
Det finns små fiberföreningar som lyckas pressa ner priset enormt, här är en bit ur en tidningsartikel, Barometern 20 dec, handlar om det lilla samhället Kolboda, någon mil söder om Kalmar (jämnhöjd med Mörbylånga på Öland).

Ingen asfalt/oljegrus på vägarna, flera hundra timmar frivilligt arbete, nära 100% uppslutning, IT-tekniker som drivande person. Detta är dom stora anledningarna till det billiga priset.
Den största anledningen är att man sålt nätet till Skanova. Har man sedan kort och okomplicerad schakt så blir det riktigt billigt. Vi kör samma modell mitt inne bland hus och asfalt och hamnar lite högre, men inte så mycket.
 
Demmpa skrev:
Nja Nerre. Om man går in på länken "New customer? Shop Plans >" så kommer man till följande sida [länk] där framgår att det finns ett abonnemang som är "UNLIMITED".
Jag kan hålla med om att det är inget som syns på förstasidan.
Ja, där fanns det, men det var lite otydligt, de pratar om "lines"? Vad är en "line"? Det var ju priser för individ, inte företag eller familj.... Vem betalar 70 dollar för 5GB när man kan få obegränsat för 80 dollar? Det måste vara nåt mer som skiljer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.