Önskar du att det fanns ett underforum per märke robotgräsklippare?

  • Ja

    70 Röster 64,2%
  • Nej

    39 Röster 35,8%
  • Antal röster
    109
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tittade in i robotforumet och konstaterar följande:
  • Det läggs redan märkesspecifika trådar direkt på huvudforumet.
  • HQ/Gardena/McC-gemensamma frågor (tänker på guidekablar) får kanske en onödigt begränsad läsekrets när de läggs i märkesforum, men är samtidigt inte generella frågor egentligen.
Att folk har svårt att förstå forumhierarki har alltid varit, och kommer nog alltid vara, ett problem. Gå in på valfritt forum och leta upp någon kategori som är långt ifrån forumets huvudämne, typ "Om webbplatsen" eller "Off topic" så kommer du hitta trådar som verkligen skulle ha startats i en specifik underkategori. Forumadmin som är pedantiska har alltid att göra med att flytta trådar "rätt". Det kan ju även ligga protest bakom...det finns ju de som verkligen avskyr uppdelade forum och visar det genom att starta trådar på "fel" ställe.

Jag ser dock inte att så många nya märkesspecifika trådar startats i huvudforumet om robotgräsklippare. Däremot har flera startats i underkategorierna.

Gällande HQ/Gardena/McCulloch-gemensamma frågor så har du en poäng. Är man dock medveten om att dessa märken är nära syskon så är det ju inte så ansträngande att söka i de tre olika kategorierna om man vill hitta specifik information, som t ex guidekablar, som spänner över de tre märkena. Jag skulle säga att det är mindre jobbigt än att söka i ett evigt flöde med alla gräsklipparmärken.
 
Jag tänker inte så mycket på dem som söker trådar med info som på dem av oss som tycker och ger råd. Jag tittar in i robotforumet ibland, men skulle nog inte titta på tre ställen till. På samma vis som jag kan titta in i juridikforumet men inte söker mig till Bygglov.

Men ärligt talat tycker jag att BH har så många delar att jag oftast bara scrollar igenom senaste för att se om det är något som lockar. Där uppskattar jag förvisso att man kan se vilket ämne något har, det ger ofta bra tilläggsinformation till en halvdan ämnesrubrik, men rent generellt tror jag sajten har för många delforum.
 
Jag tycker fortfarande att det är kass med underforum då man måste in på flera ställen för att få överblick över nya inlägg.

Men det hade ju gått att få bägge lägren nöjda genom att få senaste-knappen att bara gälla det huvudforum man är i.

Så om jag är i Robotklippare och trycker på senaste får jag alla nya inlägg även från underforumen.
Bra va? Gör det nu;)
 
Nu har vi ju kört detta ett tag, och min personliga uppfattning är att det fungerar väldigt bra. Jag har bevakning på McCulloch-kategorin (eftersom det är en sådan jag har själv) och får därför mail när någon postar i den kategorin. Detta har gjort att jag kunnat svara på några frågor och därigenom hjälpt några användare.

Samtidigt scrollar jag snabbt igenom listan av okategoriserade trådar för att se om där finns något intressant.

Hoppas att BH behåller denna ordning! (y)
 
Jag å min sida tycker att det blivit sämre. Tittar mer sällan i på den här delen då jag tycker den blivit sönderhackad.

Å andra sidan letade jag efter den här tråden under Information och feedback först, så att ha en struktur som passar alla är nog hopplöst. Om inte @Per Eskilsson får igenom sin vilja att bygga någon form av facettbaserad struktur vill säga... :geek:
 
  • Gilla
legion och 1 till
  • Laddar…
Marlen och jag har pratat om att försöka utvärdera men vi har inte hunnit med.
 
Ja, vi ska mäta aktiviteten i robotgräsklipparforumet före och efter förändringen tänkte jag.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Då har vi analyserat aktiviteten i delforum Robotgräsklippare inkl underforumen före och efter ändringen. Robotgräsklippare är lite speciellt eftersom de har en tydlig säsong, men vi jämförde med 2019 och med aktiviteten i forumet totalt. Aktiviteten definierar vi som antalet sidvisningar.

Aktiviteten i delforum Robotgräsklippare (inklusive de nya underforumen) har gått ner med 20% sedan vi införde underforumen. (5 juni - 18 augusti).

Samma period 2019 ökade aktiviteten i delforum Robotgräsklippare med 8% under samma period.

Trenden under året för hela Byggahus.se är att antalet besökare har ökat med 30%.

Jag tycker att det var intressant att testa och bra att få svart på vitt hur underforum fungerar. Nu har vi bestämt att vi avvecklar underforumen och provar Pers förslag om att utveckla ett filter för att visa upp populära taggar istället.
 
  • Gilla
legion och 1 till
  • Laddar…
Bra! Underforum är jag lika sugen på som att få syfilis...
 
Trist...då kommer min aktivitet minska radikalt på forumet gällande robotgräsklippare. Det blir troligen enbart när jag har egna frågor, då jag inte är intresserad av att scrolla igenom en massa trådar rörande märken som jag inte har någon kunskap om alls. Några filter kommer jag inte lägga in som bevakning, då jag är övertygad om att jag kommer få en massa mail med trådförslag som inte rör mig överhuvudtaget.

Med det sagt, statistik är statistik och visar den att underforum generellt minskar aktiviteten så gör den ju det.

Tack för mig och tack för försöket.
 
P Paxman skrev:
Trist...då kommer min aktivitet minska radikalt på forumet gällande robotgräsklippare. Det blir troligen enbart när jag har egna frågor, då jag inte är intresserad av att scrolla igenom en massa trådar rörande märken som jag inte har någon kunskap om alls. Några filter kommer jag inte lägga in som bevakning, då jag är övertygad om att jag kommer få en massa mail med trådförslag som inte rör mig överhuvudtaget.

Med det sagt, statistik är statistik och visar den att underforum generellt minskar aktiviteten så gör den ju det.

Tack för mig och tack för försöket.
Jag förstår att du är besviken, men hoppas ju att filtren kommer att fungera för dig. Du kan ju välja att inte bevaka och få mail?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag förstår att du är besviken, men hoppas ju att filtren kommer att fungera för dig. Du kan ju välja att inte bevaka och få mail?
Det är just bevakningen av en specificerad kategori som som går förlorad här, och som jag föredrar. Under det här testet har jag fått mail flera gånger om nya trådar i McCulloch-kategorin, där jag kunnat bidra med min kunskap och erfarenhet av just detta märke. Nu försvinner den möjligheten och därigenom kommer mina bidrag minska. Jag bevakar endast trådar som jag själv startat eller själv skrivit i. Det här året fick jag dock ett specialintresse i just McCullochs robotar och valde bevakning på den underkategorin, vilket fungerade utmärkt.

Stänger jag av bevakningar helt så kommer jag knappast vara aktiv alls på BH. Jag har ett liv utanför Byggahus, och anser mig inte ha tid att logga in regelbundet för att se ifall det möjligen kommit in någon fråga om McChulloch-robotar. Jag har heller inte tid, eller kanske framförallt ork, att scrolla igenom en ändlös lista trådar med taskigt skrivna rubriker och hela världens olika märken på robotar.

Ni tror stenhårt på filter och algoritmer...det gör inte jag. Mina erfarenheter från andra ställen där detta används är att det blir så störande att få träffar som är helt irrelevanta att jag helt enkelt ledsnar totalt. Att förlita sig på den tekniken gällande bevakningsmail skulle jag aldrig göra. Det är bara att gå till vilken gigant inom webförsäljning som helst och se vad som föreslås i deras mailutskick:

"Du köpte nyss en burk honung av oss...då kanske du är intresserad av en uppblåsbar Nalle Puh-badleksak!" :crysmile:
 
Nu har jag iofs stort förtroende för ert frontend-arbete, men kommer ändå med förslaget att märke skulle kunna vara ett metadata som visas ut på robotsidan på samma vis som delforum visas ut på huvudsidorna.

Alltså så att Grund & mark, Övrigt OT, Works respektive Tak & vind nedan motsvaras av HQ, Gardena, McC och vad det nu finns. Då borde även den märkesfokuserade snabbt se vilka trådar som är av intresse.
Skärmbild av ett diskussionsforum med öppna trådar om byggprojekt och renoveringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: fel bild.
 
  • Skärmdump av ett diskussionsforum med trådar om robotgräsklippare och användarkommentarer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.