Det är helt fel att installera solceller i syfte att öka värdet på huset. Ska man bo kvar är det helt ointressant.

Vi har nytt hus och lägre förbrukning än snittet när kylan kommer. Däremot har vi 2000kWh/månad även på sommaren pga pooler och det var också därför vi installerade solcellerna. Detta året har vi sparat 15 000 kr och även fått ett visst överskott som vi kan använda i vinter men de jag pratat med som har pool och inte solceller har antingen betalat 5000 kr/månad eller stängt av värmen i SE4.

Solcellernas livslängd är begränsad. Nu när priserna är 30-40% högre på en installation än för ett halvår sen är det en stor risk att köpa på sig en för stor anläggning för att försöka tjäna pengar. Om priserna stabiliseras på en ok nivå (inte toknivåerna som nu) kommer inte återbetalningstiden bli den som är i offerten. Den kommer bli längre. Om det blir en vanlig sommar som inte kantas av krig och stiltje tillför inte solcellerna många kronor inför vintern. Som jag ser det kommer förr eller senare egenförbrukning vara det mest lönsamma. Bidrag och försäljning kommer att försämras efterhand.

Bättre att investera på börsen om man vill tjäna pengar...
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
J Johan Hallbeck skrev:
Humm. Har trådskaparen någon erfarenhet av solceller en mulen dag. Visst ger de mindre effekt men att säga att de inte ger något är väldigt magstarkt.
Ja du vet ju hur det är, och det stämmer helt rena lotto vinsten skulle köpt fler.
 
GlennB GlennB skrev:
Just exakt NU är det möjligen så med (vissa) bilar, men det är strängt taget det enda tillfället under min livstid (och längre än så) det varit så, det är lite svårt att ta en extrem situation och tro att det ska fortsätta vara så.

Samma sak med solcellerna, just exakt NU är det kanske lite kö på montage av solceller, men det var et inte då dessa diskussioner fördes, snarare tvärt om, månglarna letade verkligen kunder.
Och det finns säkerligen idioter som tycker det är bra att få begagnade utdaterade solceller istället för nya (om man nu vill ha solceller), samma sorts människor som bjuder mer för att det står en skål med apelsiner på köksbänken på visningen.

Men jag vill nog hävda att det är ett fåtal, de flesta gör nog en mer nykter bedömning på läget.


..Men du kanske är en av dom som tror att ditt hus dubblades i värde pga solcellerna för några 100k ? Tro det om det gör att du sover bättre.
Du överskattar allmänheten.
Rena fina, välstädade hus där ägarna lagt någon slant på nya tapeter tenderar att ge högre pris än nedlagd peng när de säljs kontra hus som är ostädade och slitna ytskikt.
Folk betalar för att få allt serverat.
Sedan finns det givetvis de som ser genom sådant och inser att de kan spara en slant genom att göra själva, men det är långt ifrån alla.
 
GlennB GlennB skrev:
Men du kanske är en av dom som tror att ditt hus dubblades i värde pga solcellerna för några 100k ?
Jag skulle kunna käbbla på om att jag inte tror att värdet dubblerades och fråga lika korkat om du tror att värdet halverades men jag ger ett kort svar, nej.
 
S Sir Duke skrev:
Det är lagkrav på separat brytare för solelsanläggningen. Så brandkåren kommer bryta strömmen.

Vad gäller access till vinden så är det sällsynt att täcka båda eller alla sidor med paneler.
Strömen bryts från solcellerna, inte i dom. Så solcellerna i sig är fortförande strömförande. Räddningstjänsten rör inte en solcellerna på taket. Brandmänens säkerhet går först, så kan inte arbetet utföras på ett säkert sätt måste man hitta ett annars sätt att släcka på.

Om bara ena sidan är täckt med solceller och den andra sidan är oåtkomlig med en hävare så kan släckningsarbetet ta längre tid.

Så tänk till när ni sättet upp solceller så en eventuell brand inte försvårar att släcka.
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
Eriksgatan
Man skaffar givetvis solceller och energilagring för att bli mer oberoende av fluktuationer och ökningar av elpriset, inte för att öka värdet på fastigheten. Tror det är få som gör den investeringen efter att de redan har bestämt sig för att sälja fastigheten. Men det är lite så den här diskussionen låter.
Med detta sagt, så brukar man ju resonera om hur många år det tar innan investeringen betalat sig genom att prognosticera elpriser och framtida solenergiproduktion. Då tar man vanligen inte in någon faktor om ifall solenergi ger en värdeökning på fastigheten.
Men det är enligt mig solklart att det ökar värdet någonting och det spelar stor roll för investeringsbeslutet.
Så säg att man har gjort en prognos på återbetalning av en 200 kkr anläggning på ca 8 år.
Anläggningen beräknas hålla i minst 30 år och med lite tur behöver man endast byta ut växelriktaren en gång under de 30 åren. Men så säljer man fastigheten efter 15 år. Om anläggningen vid försäljningstillfället åtminstone är värd 100 kkr så bör ju återbetalningstiden kunna halveras till ca 4 år. Sätt gärna in egna valfria siffror ni själva tror på, men blir det någon värdeökning så påverkar det kalkylen positivt.
Detta är kanske orimligt positivt och är grovt förenklat eftersom vi t.ex. har inflation. Men inflationen påverkar ju även elpriserna (samt även är en orsak till den). Och vem vet vilka elpriser och tekniker som finns tillgängliga om 15 år? Men på 15 års sikt är det dumt att tro att det kan bli förlust på att investera i att få ned sina inköp av energi och därmed bli mindre beroende av alla utländskägda företag som äger "vår" kärnkraft :crysmile: "vår" vattenkraft :crysmile:, "vår" kraftvärme :crysmile: och "våra" kablar :crysmile: till andra länder.
 
  • Gilla
dibb och 4 till
  • Laddar…
I
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det är helt fel att installera solceller i syfte att öka värdet på huset. Ska man bo kvar är det helt ointressant.

Vi har nytt hus och lägre förbrukning än snittet när kylan kommer. Däremot har vi 2000kWh/månad även på sommaren pga pooler och det var också därför vi installerade solcellerna. Detta året har vi sparat 15 000 kr och även fått ett visst överskott som vi kan använda i vinter men de jag pratat med som har pool och inte solceller har antingen betalat 5000 kr/månad eller stängt av värmen i SE4.

Solcellernas livslängd är begränsad. Nu när priserna är 30-40% högre på en installation än för ett halvår sen är det en stor risk att köpa på sig en för stor anläggning för att försöka tjäna pengar. Om priserna stabiliseras på en ok nivå (inte toknivåerna som nu) kommer inte återbetalningstiden bli den som är i offerten. Den kommer bli längre. Om det blir en vanlig sommar som inte kantas av krig och stiltje tillför inte solcellerna många kronor inför vintern. Som jag ser det kommer förr eller senare egenförbrukning vara det mest lönsamma. Bidrag och försäljning kommer att försämras efterhand.

Bättre att investera på börsen om man vill tjäna pengar...
Håller helt med, det är mani på solceller nu och det trotts att priset skjutet i höjd. Vi fick in offerter från 3 olika företag och priset låg på 175 000 - 200 000 kr, d.v.s. galet dyrt. Men kalkylen ser ju så bra ut? YES tittar man på dagens pris så absolut men tror man verkligen att Europa och framförallt Sverige inte kommer lyckas få grepp om energipriserna på 5-10 år? Om det blir så illa då har man troligen en rad större problem att oroa sig för, ex företag/jobb som försvinner och troligen också lägre värde i regionen.

Installerade man sina solceller för par år sen för runt 100 000 - 135 000 kr, då är det just nu bara en WIN, WIN situation. Men då ska man veta att de flesta hade ingen aning om vad som skulle komma, lite som när man köper aktier.

För övrigt har jag aldrig varit med om att en funktionell investering i ett hus återspeglas fullt ut i värdet på huset. Flyttar man ifrån huset innan investeringen betalat igen sig så är risken stor att man totalt går minus.

Jag är inte emot solceller, snarare tvärtom, men till rådande priser i rådande marknad blir det lätt glädjekalkyler.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Håller helt med, det är mani på solceller nu och det trotts att priset skjutet i höjd. Vi fick in offerter från 3 olika företag och priset låg på 175 000 - 200 000 kr, d.v.s. galet dyrt. Men kalkylen ser ju så bra ut? YES tittar man på dagens pris så absolut men tror man verkligen att Europa och framförallt Sverige inte kommer lyckas få grepp om energipriserna på 5-10 år? Om det blir så illa då har man troligen en rad större problem att oroa sig för, ex företag/jobb som försvinner och troligen också lägre värde i regionen.

Installerade man sina solceller för par år sen för runt 100 000 - 135 000 kr, då är det just nu bara en WIN, WIN situation. Men då ska man veta att de flesta hade ingen aning om vad som skulle komma, lite som när man köper aktier.

För övrigt har jag aldrig varit med om att en funktionell investering i ett hus återspeglas fullt ut i värdet på huset. Flyttar man ifrån huset innan investeringen betalat igen sig så är risken stor att man totalt går minus.

Jag är inte emot solceller, snarare tvärtom, men till rådande priser i rådande marknad blir det lätt glädjekalkyler.
Jag tycker man kan våga in fler faktorer än bara ekonomi och egennytta.

Typ att solenergin ändå finns där, den är ren, den är oändlig praktiskt talat, man bidrar till gemensam produktion, man konkurrerar inte med andra om uttag. Om jag har solceller så minskar grannens risk är få sin el avstängd.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
I
S Sir Duke skrev:
Jag tycker man kan våga in fler faktorer än bara ekonomi och egennytta.

Typ att solenergin ändå finns där, den är ren, den är oändlig praktiskt talat, man bidrar till gemensam produktion, man konkurrerar inte med andra om uttag. Om jag har solceller så minskar grannens risk är få sin el avstängd.
Absolut, som sagt, jag är för solceller men för min del är det inte rätt tillfälle att köpa just nu. Jag tror vi kan få leva med dessa elpriser något år och troligen kommer priserna på installation av solceller vara typ 30 000 kr dyrare nästa år.

Men för att jag ska gå in med 200 k vill jag ha lite mer positiva parametrar att leka med. Nu jobbar alla länder i Europa med att få kontroll på elen och därmed trycka ner värdet vilket i allra högsta grad påverkar värdet på en ev sollcells annläggning.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Säger du inte emot dig själv lite nu.?
Antingen har vi de nuvarande elpriserna i något år, eller så lyckas politikerna trycka ner priserna, det blir ju inte både och.
Och om priserna på el kommer ligga där de ligger ett tag, och priserna på solceller kommer gå upp är det väl precis rätt tid att installera solceller nu, om man kan få tag på prylar och installatörer förstås...
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Solceller ökar husets värde med i genomsnitt 135 000 kr vilket ungefär motsvarar investeringskostnaden enligt en färsk undersökning från Booli och SBAB. Undersökningen baserar sig på statistik från 348 hus med solceller som sålts i Sverige mellan 1/1 2018 och 8/4 2022.

Du kan läsa blogginlägget här: Ökar solceller husets värde? Troligtvis, men …
Jag har en anläggning på 18,2 kW +växelriktare på 17 kW). Den ger 15000 kWh)år.
I samband med att vi skulle hjälpa vår dotter med lån till en ny lägenhet var vi tvungna att hjälpa henne med lån då hon fick nej av banken (det fattades 12:--/mån i kalkylen) så ville banken värdera vårt hus och mäklaten som var här kikade upp på taket ich sa:
Du, det där du har på taket höjer nog värdet på huset ned 300- 350 tusen...och så mycket kostade ju inte anläggning, efter avdrag ca 200.000:-
Det här var 2018 och bu har anläggningen sedan 2017 dragit in 76000 kWh.
Den var inte fullbyggd ftån början utan byggdes ut i två omgångar, 2018 och 2019.
Sen ska man inte glömma att man får dra av kostnaden när man säljer huset.. .
Jag har inte ångrat mig en enda sekund att jag byggde (själv) och undrar varför folk fortfarande håller på och funderar om de ska göra det eller inte. Obegripligt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Litengubbe och 3 till
  • Laddar…
I
tveksamt tveksamt skrev:
Säger du inte emot dig själv lite nu.?
Antingen har vi de nuvarande elpriserna i något år, eller så lyckas politikerna trycka ner priserna, det blir ju inte både och.
Och om priserna på el kommer ligga där de ligger ett tag, och priserna på solceller kommer gå upp är det väl precis rätt tid att installera solceller nu, om man kan få tag på prylar och installatörer förstås...
Vad kan få elpriset att gå ned?

- Kriget tar slut, inte omöjligt att det sker nästa år.
- Man gör upp någon deal med Ryssland om kritiska råvaror på båda sidor, lite som ett gisslanutbyte även det är mycket osannolikt.
- Det finns flera kärnkraftverk som i Europa som går dåligt just nu och som man jobbar på att få igång fullt ut.
- Sverige lyckas få igenom en annan prismodell där vi i södra Sverige inte betalar för den ansträngningen som krävs för att uppnå våra exportkrav.
- Sverige kompenserar i rena pengar under de tuffa månaderna så att södra Sverige överlever.
- Sverige lämnar mer bidrar till hushåll som investerar i el besparing ex solceller.
- Andra för oss okända projekt som man jobbar på i Europa för att få kontroll på elen, ex gas från Norge.
- mer? nya regler runt försäljning av el från solceller?

Med det sagt så anser jag det troligt att få ha höga elpriser i säkert 1 år eller 2 till. Det krävs dock mer än något år för att gå plus på en solcellsanläggning för 200 k även med nuvarande priser. När man börjar få kontroll på elen inom säg 5 år så är det inte omöjligt att återbetalningstiden plötsligt blir 15-20 år eller mer. Det är dessutom inga aktier man köper som enkelt kan säljas av, köper man solceller så kommer det troligen få ligga minst livslängden ut(ca 25 år).

Jag tvivlar inte på att andra ser mer positivt på kalkylen men för min del är det på tok för många lösa parametrar som kan jobba emot.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S
S Sir Duke skrev:
Hälsade på en kompis i somras och han sålde el för 300 kronor OM DAGEN ut på nätet. Självklart bara på sommaren och de galna elpriserna är ju förklaringen. Men det talar för solceller. Finns ingen anledning att tro att vi kommer få tillbaka de gamla elpriserna på 40 öre.
Har också liknande erfarenhet av vänner som gör bra med pengar på det. Men det har ju egentligen inget med solcellerna att göra, utan batterier som laddas från nätet billiga timmar och töms dyra timmar. Hur som helst fascinerande!
 
S SonnyListon skrev:
Har också liknande erfarenhet av vänner som gör bra med pengar på det. Men det har ju egentligen inget med solcellerna att göra, utan batterier som laddas från nätet billiga timmar och töms dyra timmar. Hur som helst fascinerande!
Ja, för tillfället är det fantastiskt lönsamt. Vi får se hur länge det funkar. Nätbolagen börjar införa effekttariffer för att "tvinga" användningen jämnt över dygnet. Som jag ser det kommer det medföra att priset blir jämnare över dygnet.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, för tillfället är det fantastiskt lönsamt. Vi får se hur länge det funkar. Nätbolagen börjar införa effekttariffer för att "tvinga" användningen jämnt över dygnet. Som jag ser det kommer det medföra att priset blir jämnare över dygnet.
Men jag antar att detta just bidrar till att fördela mer jämnt över dygnet? Om batterier inte laddar under natten, så får det väl motsatt effekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.