367 907 läst · 5 270 svar
368k läst
5,3k svar
Odlingshörnan..
I början av maj var det minusgrader ett par nätter. Sedan såg hinkpotatisen i växthuset ut så här.
Men den har hämtat sig och har nu fått flytta ut ur växthuset.
Så här ser det ut på friland. Jag hade bara en liten bit fiberduk som räckte till att täcka raden närmast kameran. Den är högre än övriga så det hjälper tydligen.
I växthuset är det lite trångt just nu.
![En uttorkad växt i en vit kruka med fuktig jord och små gröna skott.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/684/684847-aa499e29d658e3156ad3b8d5b4e5e85c.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
![Växthus, olika hinkar, krukor, potatisplantor, gräs, utomhus, odlar, grönsaksodling, dagsljus.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/684/684849-49b5d3849101a3a232b745514835606d.jpg)
Så här ser det ut på friland. Jag hade bara en liten bit fiberduk som räckte till att täcka raden närmast kameran. Den är högre än övriga så det hjälper tydligen.
![Ett nyanlagt grönsaksland med unga växter, omgivet av gräs och träd, med hink och kratta.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/684/684848-90c7633f82d606cf1d256d9dd8bec083.jpg)
![Ett växthus med flera tomatplantor i krukor, stöttade av bambupinnar, mot tygklädd bakgrund.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/684/684850-f15401b5b448cf39363c87fdb429da5d.jpg)
Jo potatisen (även tomater i många fall...) kan vara tappra med de där sabla minusgraderna!A Avemo skrev:I början av maj var det minusgrader ett par nätter. Sedan såg hinkpotatisen i växthuset ut så här.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
För ett par år sedan hade jag förädlat potatis så pass inne (inte medvetet.. vädret ute styrde lite) att blasten var 20-25 cm hög och de gillade INTE att komma ut när det var "kallt".. poof.. så trodde jag att hela landet dött (all potatis).. men äh kunde ju inte gräva upp dem! Det var bara för dem att starta om liksom..
-- och de gjorde de!
Tack och lov.
Skönt att dina också återuppstått
Klipper motvilligt nacken av dem, vill att det ska gå så snabbt och smärtfritt som möjligt. Gillar det inte, även om det är sniglar..
Dock mördar.. jag bara mördarsniglar!
Alla andra sniglar och snäckor får bo kvar.
Dock mördar.. jag bara mördarsniglar!
Alla andra sniglar och snäckor får bo kvar.
Har knappt hunnit med trädgård eller odlingar i år. Potatisen sattes för en vecka sedan, tomatplantorna har precis börjat titta upp och pelargonerna är utställda för någon vecka sedan. Dom kommer inte bli omplanterade i år, får använda lite guldvatten så blir det nog bra!
![Två krukor med övervuxna, spretiga växter vid ett staket, i solljus.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/684/684975-3c96515d90c1d2e99aac4e0a7fc1ab02.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vet att det inte går att skilja spansk skogssnigeln från tex vår inhemska bruna skogssnigel utan examination av de inre organen, så förmodligen är det inte bara spansk skogssnigel du klipper huvudet av.Snigla skrev:
Själv knipsar jag alla sniglar jag ser. De glufsar i sig lika friskt av sallat oavsett sort tycker jag.
Det blir ju en massa sniglar kvar så risken att jag ska utrota dem helt ser jag som obefintlig. Om vi har en balans, sniglarna och jag är det helt ok, lite får de äta men inte alltihop.
De är lite luriga och skilja åt, men vi har iaf ingen skog på några km runt oss.. så jag hoppas felmarginalen inte är så stor! Den andra får gärna leva hehe.Jiji skrev:
Du vet att det inte går att skilja spansk skogssnigeln från tex vår inhemska bruna skogssnigel utan examination av de inre organen, så förmodligen är det inte bara spansk skogssnigel du klipper huvudet av.
Själv knipsar jag alla sniglar jag ser. De glufsar i sig lika friskt av sallat oavsett sort tycker jag.
Det blir ju en massa sniglar kvar så risken att jag ska utrota dem helt ser jag som obefintlig. Om vi har en balans, sniglarna och jag är det helt ok, lite får de äta men inte alltihop.![]()
Men kollar man andningshålens position ger det ofta en ok indikation, samma storleken (mördarsnigeln är ju generellt större, är den mer än 7 cm lång.. utdragen är det med stor sannolikhet en mördarsnigel .. tror det var ungefär 7 cm iaf)..
Sen är ju färgen lite olika... ibland (men där kan man gå bet lite oftare, för skogssnigelns färg är lite opålitlig).
Men ett säkert tecken är om man hittar ett ställe där flera håller till o käkar upp odlingen.. har man en, har man fler oftast "just där".
Tack och lov har våra odlingar varit ganska förskonade sedan vi flyttade hit.. (de har nog inte hittat dem än). Vi har mördarsniglar, men på gruset.. dvs inte i närheten av odlingar..
När vi bodde i höor kunde man klippa ett par hundra per kväll om man ville (och grannen ett par hundra han med)
(Vi har väldigt mycket snäckor och fler leopard/pantersniglar än jag är van vid här dock)
![Fairlane](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
· Stockholms Län
· 13 607 inlägg
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
- Stockholms Län
- 13 607 inlägg
Pantersniglar och leopardsniglar låter jag vara, "mördarsniglarna" klipper jag.
Har vid några tillfällen sett pantersnigel på samma plats som mördarsnigel och pantersnigeln var rätt aggressiv mot den andra och "jagade" bort den.
I övrigt har jag hunnit kupa potatisen en gång iallafall (eller jag lägger bara på mer jord i hinken/pallkragen, det går det med.
Har vid några tillfällen sett pantersnigel på samma plats som mördarsnigel och pantersnigeln var rätt aggressiv mot den andra och "jagade" bort den.
I övrigt har jag hunnit kupa potatisen en gång iallafall (eller jag lägger bara på mer jord i hinken/pallkragen, det går det med.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 851 inlägg
Satte ut en Poblano I växthuset idag (bland annat).. och det kommer 3 till imorgon (måste köpa jord.. ) hoppas jag.. trodde jag bara hade två.. men det dök upp två till i mitten på bordet (där alla chili stått i klunga) hehe.13th Marine skrev:
Så nöjd och glad.. hoppas de tar sig allihopa bara.. för jag vill fylla o grilla.. massor
Blev det någon annan chili i år också?
Min paprika dog.. och gurkan (den kom aldrig ens upp).. heller inte auberginen
Men tomater fick jag..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 851 inlägg
Blev bara poblano, tänker att den kan jag ha i maten för familjen. Tack frötomten!Snigla skrev:
Satte ut en Poblano I växthuset idag (bland annat).. och det kommer 3 till imorgon (måste köpa jord.. ) hoppas jag.. trodde jag bara hade två.. men det dök upp två till i mitten på bordet (där alla chili stått i klunga) hehe.
Så nöjd och glad.. hoppas de tar sig allihopa bara.. för jag vill fylla o grilla.. massor
Blev det någon annan chili i år också?
Min paprika dog.. och gurkan (den kom aldrig ens upp).. heller inte auberginen
Men tomater fick jag..