Mina kronärtskockor vill inte växa... haft dem 2 veckor i uterummet, tomater o chili växer så det knakar men kronsärtskockorna tog jag in till växtlampan igen. Sjukt sega, någon mer som odlar såna?
Kronärtskockplantor som ser vissna ut under en växtlampa med andra växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karlia
Jag. Tycker dina ser pigga o fräscha ut:)

Jag har precis planterat ut mina, de har stått under fiberduk ett par veckor ute. Första gången med kronärtskockor för mig, sådde dem tidigt. Borde kanske ha planterat om.. Min förhoppning är att de ska växa som tistlar när väl värmen kommer..
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Och jo, tomater o chili knakar på. Fast de får sova inne än så länge.
 
Karlia Karlia skrev:
Jag. Tycker dina ser pigga o fräscha ut:)

Jag har precis planterat ut mina, de har stått under fiberduk ett par veckor ute. Första gången med kronärtskockor för mig, sådde dem tidigt. Borde kanske ha planterat om.. Min förhoppning är att de ska växa som tistlar när väl värmen kommer..
har provat i 3 år(ger inte upp) men haft för lerig jord. Detta år har jag grävt ut typ hälften av landet o blandat i med ny mullhaltih jord. Morsan får hur goda som helst men väldigt lätt jord hos henne. Kommer sent på säsongen
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Och jo, tomater o chili knakar på. Fast de får sova inne än så länge.
jag bor i sydvästra Skåne, blåsten kan ju var lite hård mot dom men i uterummet får jag inte glömma ställa upp dörrarna på morgonen för annars kokar de bort framåt lunch men med öppna dörrar verkar de trivas finemang så ska ställa ut dem i växthuset till helgen
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Första gången för mig, ser kronärtsskockorna som en erfarenhet, nästa år vet jag mer vad jag kan förvänta mig. Zon 2 här. Unga kronärtskockplantor och andra växter som odlas i en pallkrage bredvid ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Kul!

Jag ska bara sluta gräva ner vattnet så kan jag nog också visa upp kronärtskockorna :D

De är tydligen perenna, så jag funderar på att sätta dem på ett fast ställe.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S
Årets första! :heart:
Tre färska sparrisar på en sliten träyta, jordrester på stjälkarna, symboliserar årets första skörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
Kollade till min nya jordgubbslåda idag.. nu har den börjat sätta sprutt :)

Jordgubbsplantor som växer i en nybyggd låda täckt med skyddsnät i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första året med dem! (Planterade i höstas)
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Vår kronärtskocka har kommit långt! Men så tjuvstartade den förra året också. Under den milda vintern hade vi faktiskt silvergröna blad på den hela tiden (till och med citronverbenan övervintrade och har satt nya skott som man skymtar i framkant). Hoppas att år två ger kraftigare växt än förra året, då den kändes lite tanig. Det är ett himla fint blickfång i mitten på örtlandet!

Kronärtskocka med stora silvergröna blad i örtträdgård, omgivet av citronverbena och andra örter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Kan någon förklara denna hetsen med pallkragar som spridit sig som en löpeld i landet, snart värre än trycksjukan!

De är ju helt värdelösa om man vill att det ska hålla ett tag samt sjukt fula.

Varför inte bara skruva ihop lite grövre reglar till en snygg låda som håller. Tar ju bara nån enstaka timme.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Kan någon förklara denna hetsen med pallkragar som spridit sig som en löpeld i landet, snart värre än trycksjukan!

De är ju helt värdelösa om man vill att det ska hålla ett tag samt sjukt fula.

Varför inte bara skruva ihop lite grövre reglar till en snygg låda som håller. Tar ju bara nån enstaka timme.
...enkelheten skulle jag vilja säga. Oavsett vad man eg väljer för ”ram” så ska den vara färdig. Man åker och köper sina säckar och fyller den med jord.. och några fröer - sedan är man igång.

Några av de snyggaste trädgårdarna jag besökt har haft genomtänkta pallkrageodlingar (givetvis i samklang med en prunkande trädgård i övrigt). Men som du säger, de kan också vara egenbyggda varianter! (Men det anses ju inte som ”enkelt” / färdigt;

Men många läggerju ner tid på att pallkragarna ska se snygga ut.. (slipar målar oljar in osv) andra bryr sig bara om själva odlingen :)

Jaghar många köpta och de målade jag gröna, tyvärr fel sorts färg och de tappade den på nått år (iaf hälften av färgen). Så mina ser ännu anskrämligare ut haha (tanken var dock att det inte ska vara så ..)

Men vi bygger egna oxå.. men när vi ville komma igång snabbt.. ja då blev det 50 st pallkragar..
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
...enkelheten skulle jag vilja säga. Oavsett vad man eg väljer för ”ram” så ska den vara färdig. Man åker och köper sina säckar och fyller den med jord.. och några fröer - sedan är man igång.

Några av de snyggaste trädgårdarna jag besökt har haft genomtänkta pallkrageodlingar (givetvis i samklang med en prunkande trädgård i övrigt). Men som du säger, de kan också vara egenbyggda varianter! (Men det anses ju inte som ”enkelt” / färdigt;

Men många läggerju ner tid på att pallkragarna ska se snygga ut.. (slipar målar oljar in osv) andra bryr sig bara om själva odlingen :)

Jaghar många köpta och de målade jag gröna, tyvärr fel sorts färg och de tappade den på nått år (iaf hälften av färgen). Så mina ser ännu anskrämligare ut haha (tanken var dock att det inte ska vara så ..)

Men vi bygger egna oxå.. men när vi ville komma igång snabbt.. ja då blev det 50 st pallkragar..
Ja men det är som att folk inte fattar att man kan använda annat än pallkragar, det har blivit en masspsykos.
 
Karlia
Håller med om enkelheten. Där jag bodde förut snickrade jag ihop lådor eftersom jag ville ha i ett visst format. Roligare och snyggare ja. Men här har jag pallkragar, de är billiga, jag slipper att måla.
 
En positiv bieffekt av att det mer eller mindre blivit standard att odla i pallkragar är att det börjat släppas tillbehör som man vet passar smidigt. Snigelkanter, drivhus, nät med ställning och sånt. Det var en stark faktor till att vi valde att bygga några odlingslådor i den storleken.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.