Karlia
Det finns ju andra värden än de strikt ekonomiska.. Grillade padrones går inte att sätta ett pris på!
 
Ja, om man odlar själv för att det är billigare lurar man nog sig själv tyvärr.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
S
Att odla chili tycker jag handlar mer om att få tag i en del sorter som inte annars går att köpa frukter från :)

Men kostnadsmässigt är det väl inte så dyrt med chili..?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Odla chili Kan vara en materialsport. Du kan odla vid fönstret i mjölkkartonger, du kan köpa dyra speciallampor och specialkärl. Jag inbillar mig att jag ligger i mitten. (skulle all tid som läggs ner på att gulla med och oroa sig för plantorna räknas.. Oj!)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Fadai
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, om man odlar själv för att det är billigare lurar man nog sig själv tyvärr.
Fast tar man frö från sina odlingar blir i a f den kostnaden lägre för varje år.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Staffans2000
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, om man odlar själv för att det är billigare lurar man nog sig själv tyvärr.
Så är det.
Men när jag ändå måste köpa nya frön/plantor, kan jag passa på att göra odlandet något mindre olönsamt.
 
Hade vi haft ett godkänt kök så vi hade fått sälja våra såser/marmelad osv, hade vi iaf inte gått minus under året.. nu gör vi ju det!

Vi har ju lite överskott av chili ;)

Men som andra sagt, odlar inte för att bli ”miljonär”.. odlar för det är kul!

...så även om jag ger 2-400 kr till fröinköp om året.. så är det väl ett relativt billigt intresse ändå, som ger mig något tillbaka iaf! (Terapi, mat och nöje..)
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
S
Vilken hobby går med vinst? :thinking:
 
Fadai
Här säljer folk i Reko-Ring, allt möjligt ätbart. Ingen som frågar efter livsmedelsgodkända kök.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Här säljer folk i Reko-Ring, allt möjligt ätbart. Ingen som frågar efter livsmedelsgodkända kök.
Reko funkar (y)
Det är lite eget ansvar. Vi får sälja frukterna som vi vill, vi får bara inte tillaga dem på nått vis.. och sälja :thinking: ska ju kontrolleras, registreras osv för att de ska kunna spåra köket om det dyker upp nån bakterier i burkarna (plus att man säkert ska bet byråkratin en slant..)

nåja, det kommer ordna sig (y):cool:
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
D09
Blev rastlös och planterade ut potatis

ca 15-20 cm mellan varje sättpotatis. Luckrade upp jorden kanske 20-30cm ner och satte potatisen på 10 cm djup.

Första gången jag testar på detta så det kan sluta hursomhelst ;)

kanske ”rännan” är för smal :/

Rännan är längre nu och uppmärkt jämf med bilden
 
  • Nygrävd ränna för sättning av potatis i trädgården med en spade och cykel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Undrar om jag kan börja ta ut hyra.. den där lilla hm busktomaten.. skulle jag nog googlat bättre på - men det var ju en sån där superpoppis sort förra året som jag fick fröer av (året innan, men inga tog sig förra säsongen.. i år tog säge fröerna jag satte ..de sitter ihop)

Busktomatplanta i kruka i inomhusmiljö med omgivande växter och köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


100 & 1000 .. inte så liten som man kan tro!
 
Rocoto Turbo Pube har levererat sin första frukt!

En orange Rocoto Turbo Pube-chili i en hand, redo att hackas ner och läggas i slowcooker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den (bland annat) ligger numer nerhackad i en ”Chili”..i slowcookern (6 timmar typ).. det blir kvällens middag

Chili tillagad i slowcooker med tärnad Rocoto Turbo Pube, kött och grönsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Tomatfrön som har grott inuti en uppdelad tomat ligger på ett träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen hittat tomater som odlar sig själva! Hade aldrig sett det förut, tomatfrön som grott i frukten. Trodde först det var larver.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Äntligen hittat tomater som odlar sig själva! Hade aldrig sett det förut, tomatfrön som grott i frukten. Trodde först det var larver.
Har också fått sådana i matbutiken. Ser skumt ut när man skall äta dem.
Men jag har ännu inte fått någon att börja växa i jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.