:thinking::cry:
 
Fadai
Jag börjar redan snegla mot ängen bakom oss. Vill ha höns, men vill helst inte offra plats i trädgården. Kanske kan arrendera en bit där för det är så himla gott med riktiga ägg.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Ja, höns vill vi också ha!
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fick ”höns” i födelsedagspresent, tack o lov fick jag dem inte lev i korg! Vi har pratat om höns tidigare, men just nu känns de inte som vi är redo (presenten var bramahöns.. de är ju fasiken större än hunden hehe.. jag har kikat in mig på dunbollar à la silkes..)

Nöjer mig just nu med fasanparet som bor här dock.. :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Karlia
En dag ska jag ha höns, det har jag vetat sedan jag som liten "hjälpte" mormor att mata hennes. Just nu i liten radhusträdgård fungerar det inte.
 
Karlia Karlia skrev:
En dag ska jag ha höns, det har jag vetat sedan jag som liten "hjälpte" mormor att mata hennes. Just nu i liten radhusträdgård fungerar det inte.
Jag är uppvuxen gömmandes mig i bilen hos morfar o mormor... tuppen jagade mig och vissa höns med. Alla var inte elaka, men tillräckligt för att ge mig hönsskräck..

kalkonerna gillade jag aldrig, men de var snälla mot mig så vitt jag minns (men då var jag julrean rädd för fåglar..)

sedan skaffade de gäss.. då vägrade jag nästan hälsa på! Men ja.. då var jag så pass gammal att de ville att jag skulle vara gåsvakt när de reste bort :oops:

hund o gåsvakt.. ja jo det var en intressant idé .. jag kunde givetvis inte säga nej. Trots att jag visste att de inte släppte in grannen på gården när han var gåsvakt..(han fick haha både skyffel o kratta med sig varje gång).

Fördelen för mig, var att jag sov ju på gården också.. så jag ”kom inte in på gården” när de vaktade.. jag var där hela tiden.. och jag mutade dem med hårt bröd ett par gånger innan det var dags..

Det var läskigt :geek: men det gick jättebra..

.. har aldrig känt mig så säker.. när jag la mig på gräsmattan och skulle läsa en tidning.. så la sig 10 gäss runt mig och hunden i en cirkel.. det var ingen som kom igenom där inte.. när jag reste på mig, ställde de upp sig på led bakom mig och där gick vi omkring på gården.. jag först.. hundens springandes lite kors o tvärs.. och 10 gäss gick efter mig och höll koll.

Alla som kom o hälsade på skrattade åt oss :cool:

Så, gäss gillar jag.. ;)
 
  • Älska
  • Haha
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Vaktgäss:love: Nu fick jag lära mig något nytt!
 
Staffans2000
En katt undersöker en trädgårdsodling med diverse krukväxter och frön på en träveranda, omgärdad av gröna bladväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilmekanikern är även trädgårdsmästare. Här på väg ut efter inspiration av agriakulturen.
Pallkragarna är fyllda. För några veckor sedan förkultiverade vi frön från diverse gamla påsar. Endast CastellFrancosalladsfröna verkar ha grott.
Så. Det vore bra med tips på något roligt att odla, som dessutom blir åtminstone inte alltför olönsamt, jämfört med att köpa likadana i affären.

Staffan
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Fadai
Purjolök. Löjligt dyrt i affär, kan stå ute lääänge.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Karlia
Kan konstatera att chili lönar sig definitivt inte ekonomiskt. Men vackra är de! Chiliväxt med lila stjälkar och ljusrosa blommor i en kruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Innan maj är slut kommer det att vara mycket fullt på det här bordet.
Växande småplantor på ett bord under växtlampa, med Ica Basic blompinnar och trädgårdsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är något ganska unikt. En produkt av god kvalitet med varumärket Ica Basic. Utmärkta blompinnar för små plantor.
Unga plantor i krukor med Ica Basic grillspett använda som blompinnar på ett bord med trädgårdsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
S
Fadai Fadai skrev:
Purjolök. Löjligt dyrt i affär, kan stå ute lääänge.
Jag har fortfarande kvar typ 8 purjolökar i landet. :D
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
S
Idag satte jag ut 4 kg potatis i jorden som jag grävt ut inför växthusbygget. Cirka 4 kubik jord...

Förgrönade potatisknölar redo för plantering, lagda i en kartong med jord och en skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd jord för växthusbygge med potatisplanteringar och vattenspridare i funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Kan konstatera att chili lönar sig definitivt inte ekonomiskt. Men vackra är de! [bild]
.. varför säger du så? :oops:
 
  • Haha
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Årets första CHILISKÖRD (2020).. 4 padrones kunde vi skörda idag till middagen - från en av mina snaggade plantor från förra säsongen!

Fyra gröna padrónpeppar i handen, ett par på vit yta, ostfyllda grillede peppar och en växande planta med texten "PADRONES" och datum "25/4 2020".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..lite ostfyllning o grillade så blev det (y):love:
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.