Staffans2000
Nu är det total:thinking: självhushållning som gäller!

Trädgårdsland med upphöjda bäddar av trä fyllda med jord och några unga plantor, bredvid ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staffan
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ja men det är som att folk inte fattar att man kan använda annat än pallkragar, det har blivit en masspsykos.
Haha, nu överdriver du nog lite ;) men det har helt klart blivit på ”modet” senaste åren!

... likaså odlingslimpor (odling utan grävning) och ta tillvara på sina sopor (bös ifrån trädgården, gräsklipp, matrester/kompost, guldvatten..) :cool:
 
  • Wow
Darling McFluff
  • Laddar…
Fadai
Mogna röda tomater och omogna gröna på en planta, inomhus med utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag skördade jag de första tomaterna. Förhoppningsvis kommer det mycket mer.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Härligt! Jag har långt kvar till färdiga tomater. Kalla nätter den här veckan innebär att jag får börja bära in plantorna över natten igen:rolleyes:
 
Den där sparade jag (fotograferade från min tidning) för att jag tänkte prova med jordgubbar.. har inte blivit av än. Men ser fortfarande fräckt ut.. så det kommer nog :)

Tänkte bara dela med mig till er.. ifall ni också vill få lite knasiga ideer :)

Sidan ur en tidning med instruktioner för att bygga en hängande trädgård med blomlådor på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Jag har kärat ner mig i jordgubbstorn, men jordgubbsrännor kan också duga som substitut =)

Inatt hade vi frost, ser ut som att potatisen inte alls var nöjd med det tilltaget :cry:

(Har fullt upp med vattendragning så odlingarna har inte riktigt den fokus jag tänkt)
 
Fadai
Jag vaknade med snö utanför. Hade ändå täckt över några känsliga växter, men ändå. Har lite ångest hur det ska se ut när jag kommer från jobbet.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
-2 här i natt. Klättervinet som jag satte för några veckor sedan har bladen vissnat på. Jag hoppas de kommer igen. Potatis, brysselkål och kronärtskocka har jag inte vågat titta på än.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kul!

Jag ska bara sluta gräva ner vattnet så kan jag nog också visa upp kronärtskockorna :D

De är tydligen perenna, så jag funderar på att sätta dem på ett fast ställe.
Kk är perenna men om man inte täcker dem så är risken stor att de inte klarar vintern
 
A Alexn72 skrev:
Kk är perenna men om man inte täcker dem så är risken stor att de inte klarar vintern
Beror väl också lite var i landet man bor =)
Bor längs sydkusten och har väldigt milda vintrar, det är inte mycket snö vi får varje säsong, och sällan den ligger kvar över dagen.
 
Jordgubbsplanta i kruka med en omogen jordgubbe, intill ett fönster med daggdroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har kärat ner mig i jordgubbstorn, men jordgubbsrännor kan också duga som substitut =)

Inatt hade vi frost, ser ut som att potatisen inte alls var nöjd med det tilltaget :cry:

(Har fullt upp med vattendragning så odlingarna har inte riktigt den fokus jag tänkt)
Skälet till att det inte blev just hängrännorna var ju att jag såg det coolaste jordgubbstornet.. och vi håller på och "filar" på hur vi ska bygga vårt nu..

Minns inte om jag visade upp det här för inspiration eller inte (ej min bild, credits till upphovsrättsägaren vem det nu må vara)

Trädgårdspyramid för jordgubbar gjord av trä med flera nivåer fyllda med jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där har du lite inspiration, du behöver mycket jordgubbar på liten yta.. precis som jag hehe :)
 
  • Gilla
  • Wow
GladanS och 2 till
  • Laddar…
Min bättre hälft kommer komma hem någon dag och undra varför det ser ut som Giza här hemma.

Jordgubbspyramider, det är verkligen bättre än jordgubbsberg ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Fatta va många plantor det får plats i ett sådant där torn.. :love: (går åt lite jord också, men vi håller på och fundera på om vi verkligen ska låta det vara jord på hela hyllplanet, på de stora..)

Men jordgubbsberg (eller jag har ju smultron hehe) är estetiska på annat vis...
Sådana där torn, får mycket odling på liten yta ist.. så det jämnar ut utrymmet ;)
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Haha, ja jag visste att de dragit iväg lite i väntan på omplantering.. men den här va tapper.. (fortsätter 40 cm ur bild också).. med tanke på den lilla krukan den står i!

Lång, slingrande chiliplanta i liten kruka hålls av en person framför trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Chili, som numer fått en större kruka!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
sinuslinus och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.