Tänkte att våra frösådder och småodlingar kunde få en egen liten tråd - i väntan på att de vuxit till sig och passar antingen i 'växthustrådarna' eller 'trädgårdstrådarma' :cool:

.. jag själv förodlar en hel del inne ..

Här hemma har chiliodlingarna börjat växa till sig - och tomaterna börjar komma igång.

Vad odlar ni? :)

Köpte lite nya chilifröer på rea - inför nästa odlingssäsong!

Men det kliar i fingrarna..

Flera påsar chilifröer av olika sorter upplagda på ett bord, redo för nästa odlingssäsong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock har vi redan 50+ chilis planterade... :rolleyes:

• Gilla
  • Haha
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Här har vi en av årets 'chilbebisar'.. en 'Shishito' vars frö lades i blöt kring den 5 jan.. sattes i jord ett par-tre dagar senare (y)

Ung Shishito-chilipepparplanta i kruka, cirka 5 veckor gammal, med ljusgröna blad.
Skapa konto

Bilden tagen 18 januari tror jag :) borde vara runt 5 v (plus nån dag) gammal!

• Gilla
  • Wow
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Förra helgen skruvade vi ihop lite mer belysning till våra 'små vänner'.. (snart dags att omplantera lite tomater)..

Köpte två lysrörsarmaturer på 'Jem & Fix' för några veckor sedan, var på kampanj - 2x36w (dvs vår 'lampa' är 4x36w) för 169 kr/st (inkl lysrör!) :)

Lysrörsarmaturer monterade på träbitar för odling, placerade på en soffa, redo för tomatomplantering.
Skapa konto

Man tager vad man haver i övrigt!

Nu är vi fit for fight för nästa omplantering!

• Gilla
Ms Mei och 2 till
  • Laddar…
Här är en kvist (skott) från förra årets chiliodling.. en 'Peruvian purple' som övervintrat i vårt köksfönster och som jag snaggat/format lite..

Kvist av 'Peruvian purple' chili i vattenglas på köksfönsterbräda med dekorativa plattor.
Skapa konto

Blev en fin kvist över vid friseringen och tänkte att jag måste ju prova och se om jag kan få igång även den :)

• Gilla
Ms Mei
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Man tager vad man haver i övrigt!
Nu är vi fit for fight för nästa omplantering!
Oj vad avancerat med lampor och grejer!
Har köpt två påsar tomat-fröer på Plantagen idag, en Red Cherry och en Moneymaker.
Försås i morgon och ställs i vardagsrumsfönstret. Hann inte med det idag, för vi passade på att köpa en bil också :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj vad avancerat med lampor och grejer!
Har köpt två påsar tomat-fröer på Plantagen idag, en Red Cherry och en Moneymaker.
Försås i morgon och ställs i vardagsrumsfönstret. Hann inte med det idag, för vi passade på att köpa en bil också :)
Red cherry låter bekant, en liten "körsbärstomat" ? Moneymaker har jag inte sett nån som heter än, men det låter som en bra tomat.. om den tjänar in lite pengar åt er.. (vilket den gör om den producerar lite goda tomater ju!) :)

Kul och plantera lite ju.. hur många brukar ni sätta av varje?

Även om den här har passerat "odlingsstadiet", så måste jag visa att den satt blomknoppar (finns fler "små klasar")

Inomhusvuxen växt med blomknoppsklasar vid ett fönster.
Skapa konto

Förra årets odling.. som övervintrat i matsalsfönstret/dörren!
Fick aldrig komma ut förra året heller, men det verkar inte störa den nämnvärt :cool:

Idag passade jag på att plantera om några av småttingtomaterna (dvs busk och ampel) jag sått!

De planterades den 8 februari 2018 i rootmastern.

Unga tomatplantor i rootmaster med färgglada markörer, nyomplanterade efter 3 veckor.
Skapa konto

Alla tog sig inte (vet inte om det är bra eller dåligt men ena sorten kom det bara upp en av, så jag funderar på att skicka med nått extra frö av den när jag planterar de stora tomaterna)

Omplanterade småttingtomatplantor i krukor märkta med etiketter i en bärbricka.
Skapa konto

Några av dem omplanterade och klara..

:) 3 v och 1 dag :)

Snigla Snigla skrev:
De planterades den 8 februari 2018 i rootmastern.
Fy då, du har tjuvstartat!
På mina fröpåsar står det försådd mars - april.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fy då, du har tjuvstartat!
På mina fröpåsar står det försådd mars - april.
Beror ju på var man bor och vad man har för möjligheter att 'ställa' ut växterna sen.

Tror man brukar säga att man ska plantera en 8 v innan man kan ställa ut dem :)

Förra året satte jag alla i början på feb.. kunde knappt få ut dem sen - var 2,4 m höga och stod inne! Inte lätt att bära ut kan jag tala om..

Därför jag inte sått de 'stora' än :) men tanken är att jag ska göra det nu i helgen (y)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tror man brukar säga att man ska plantera en 8 v innan man kan ställa ut dem :)
120 dagar från sådd till frukt står det på mina tomatfröpåsar.

Hos Plantagen hade de också en massa sättpotatis, bland annat Amandine. Mycket frestande, mums :love:

Snigla - om du vill ha flera plantor av samma sort behöver du inte så massa frön. Halshugg plantorna istället. Detsamma gäller om de springer iväg på höjden.
Lyckas inte länka in inlägget direkt av nån anledning men gå in på Farbror Gröns hemsida och sök på "halshugga tomater", inlägget jag tänker på är skrivet 270517 och heter just Halshugga tomat - så här går det till.
Har gjort detta själv i flera år = inga fler gängliga plantor som bara välter och inte lika många småsådder med samma sorts tomat att fixa plats för = (y)

• Gilla
tinatorn23 och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Snigla - om du vill ha flera plantor av samma sort behöver du inte så massa frön. Halshugg plantorna istället. Detsamma gäller om de springer iväg på höjden.
Lyckas inte länka in inlägget direkt av nån anledning men gå in på Farbror Gröns hemsida och sök på "halshugga tomater", inlägget jag tänker på är skrivet 270517 och heter just Halshugga tomat - så här går det till.
Har gjort detta själv i flera år = inga fler gängliga plantor som bara välter och inte lika många småsådder med samma sorts tomat att fixa plats för = (y)
Därför jag inte sår några gardners delight i år (tänker ta 'skott' av den från förra året .. :) ) de andra sorterna jag sår i år är alla nya - gick lite för all in - tror jag har 25-30 olika sorters frön.. :rolleyes::oops:

Han (farbror grön) har många bra tips allmänt :)

Tack för tips! (y)

Här vill jag också vara med!

Har nyss planterat om mina paprika och chiliplantor, verkar blivit lite sent då de börjat gulna av vad jag förmodar är näringsbrist.

Var tvungen att tina plantjorden först :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.