83 713 läst · 1 083 svar
84k läst
1,1k svar
Och där rök 60-öringen!
Sluta duma er nu. Att subventioner försvinner är logiskt. Att lägga skatt på värmepumpar finns det absolut ingen anledning till
Nej, jag skojar inte. Jag tycker att ni är rejält okunniga. Visst kommer säkerligen km skatter. Men att beskatta energieffektiviseringar är inget som kommer att införas.
Hej Daniel 109D Daniel 109 skrev:
Vi verkar ha lite olika stark tilltro hur säkert som man kan förutsäga kundbeteenden. Det får jag acceptera. Men det har blivit allt mer parameter att ta hänsyn till.
Jag tror till exempel att det tar olika lång tid innan de som redan skaffat solceller hittar hur de anpassar sig till timpriser, effekttariffer, styrning av batterier, ”20-öringen” med mera.
De som jag hjälpt när de köpt solceller och batterier för att även kunna använda anläggningen för reservkraft klagar att leveranserna inte är kompletta både när det gäller hårdvara och t.ex. styrningen av batteriets laddning och urladdning vid olika tidpunkter. Det går flera månader utan att supporten reagerar eller agerar.
Redigerat:
Tackar för infon sitter själv och funderar på skaffa om något år, 60+ öring gjorde att överkapaciteten "lönade sej" lite varför så många gjort så, vilket krävde uppgraderingar ibland pga belastningen. (kan ha missförstått förstås.mnils skrev:
Då kan jag bara sikta på eliminera, ej vintermånaders storlek istället för årsförbruknings siffror kapacitet.
Måste tänka på miljön liksom och bara ta det som behövs & gör nytta.
11kw blir 5-8kw istället.
Fast gissar på hela husets behov så tar dom bort energiskatten motsvarande egen förbrukningen men ren gissning. just skatteavdrag &skatter är svårt att förutspå
Medlem
· Sverige
· 5 370 inlägg
En sak jag märkt i kalkylerna är att egenförbrukningen tenderar att vara överdriven. Vi kommer inte upp i mer än ca 25%, har iofs ingen elbil (ännu) som potentiellt kan väga upp den delen, heller ingen pool etc (kommer inte att skaffa).
Sedan kommer man inte ifrån - som jag tjatat om i andra trådar - detta med att man slipper en del av effektavgifter som tillförts nyligen och får ökad frihet genom att en solcellsinstallation gör att man kan köra effektkrävande prylar mera fritt över dygnet, där tjänar man en hel del. Visst, under de mörkaste månaderna har man inte den effekten men resten av året är den inte att förakta.
Sedan kommer man inte ifrån - som jag tjatat om i andra trådar - detta med att man slipper en del av effektavgifter som tillförts nyligen och får ökad frihet genom att en solcellsinstallation gör att man kan köra effektkrävande prylar mera fritt över dygnet, där tjänar man en hel del. Visst, under de mörkaste månaderna har man inte den effekten men resten av året är den inte att förakta.
Riksdagen, regionerna ("landstingen"), kommunerna har så många onödiga och ineffektiva verksamheter att de måste få in degen. Och de är helt skamlösa med att dra in den så ta inget för givet. Men det de inte vet om kan svårligen också beskattas, tänk på det.
Det får man inte, den enda vinningen är att man får mer batterikapacitet i elsystemet än utan bidraget. Det hade ju varit lägligt att ta bort bidraget samtidigt som 60-öringen.B BSOD skrev:
Men jag tror helt enkelt att det är så få som nyttjar det så den totala kostnaden för staten är marginell. Men som jag fattat så är bidragsnivån 50% bara man också inkluderar batteri till solcellerna. Så billiga batterilösningar kommer nog vara eftertraktat bara för att ner kostnaden på installationen. Men det är nog bara i SE4 som det går att få ekonomi på det hela.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 285 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 285 inlägg
Det är politik vi talar om. Det är ingen rationell process utan utfallet är vektorsumman av parti- och byråkratiskt maktspel på många nivåer inklusive den enigmatiska EU-nivån. Det finns inga garantier för att beskattningen i framtiden blir rationell utifrån varje parameter.D Daniel 109 skrev:
Just energieffektivisteringar har redan beskattats via fastighetsskatten sedan längre.
Där beskattas värdet. Inte energibesparingen. Det är skillnad.Claes Sörmland skrev:Det är politik vi talar om. Det är ingen rationell process utan utfallet är vektorsumman av parti- och byråkratiskt maktspel på många nivåer inklusive den enigmatiska EU-nivån. Det finns inga garantier för att beskattningen i framtiden blir rationell utifrån varje parameter.
Just energieffektivisteringar har redan beskattats via fastighetsskatten sedan längre.