38 259 läst · 496 svar
38k läst
496 svar
Objudna katter - stängseltips
tycker du min kommentar om att grannens katt på din tomt inte är att betrakta som övergiven eller förvildad är felaktig?hsd skrev:
Lösspringande katter
Kattägare har skyldighet att se efter katten så att den inte orsakar skador eller olägenheter. Fastighetsägaren har rätt att fånga in en katt som uppenbart är övergiven eller förvildad. Efter tillstånd från polismyndigheten får katten avlivas av veterinär
Nu blir man stämplad som djurhatare 🙄.
Vi har haft problem med katter så jag förstår läget
Numera har vi en stor tomt som katter vistas på emellanåt men de har än så länge inte ställt till med problem så de får vara
Dock har det blivit mindre småfåglar, kan bero på att mössen tagit slut 😏
Jag känner en som bygger kattbalkonger (dvs nätar in balkonger, altaner, uteplatser m.m för att katter inte ska smita ut). Hans byggnadsverk ser ut att ha väldigt finmaskiga nät, storleksordningen kycklingnät, och på uteplatser sätter han även "tak" av nät. Katter är akrobater och saknar självbevarelsedrift, så jag skulle inte lita på enbart ett staket oavset höjd. Om inte annat klättrar de upp i något träd och hoppar över staketet därifrån, sen sitter de där i din trädgård och gnylar för att de inte kommer ut igen.M Miomin skrev:Höga staket ser inte nog inte alltför konstigt ut eftersom det är ganska tätt mellan husen 😊 och ska inte ha staket bortanför hus/uppfart och väg. Huset ligger på hörnet av tomt så drar stängsel
-från kortsidan till häck -sedan från altan till häck på kortsida. Häcken är tät och hög med grönt villa nät staket i nederkant. Tror inte de kommer in där. Speciellt inte om jag kombinerar det med trådens tips för avskräckande effekt.
Det kan vara bättre med lokala åtgärder på de ställen där du extra mycket inte vill ha katterna.
Till altandörren skulle du kunna kolla efter en "rullgardin" av myggnät som dras sidledes över dörröppningen. En kompis har en sådan och den är väldigt lätt att hantera. Håller både katter och mygg på rätt sida om dörren. Tyvärr vet jag inte var man kan få tag på en sådan, men det går nog att söka på nätet.
På uteplatsen önskar jag också någon lösning. Grannkatterna hårar och smutsar ner våra soffdynor. Nu under vintern har något kattskrälle bajsat på överdraget. Den blev kanske sur på att vi hade tagit in dynorna och satt överdrag över favoritsittplatsen.
Grönsakslanden burar vi in i låga burar av hönsnät pga rådjur och harar, så där slipper vi katter. Nu över vintern när burarna är undanplockade la jag hönsnät direkt på jorden på vitlökslandet för att katterna inte ska gräva där. Jag tror att nätet får bli kvar i sommar också eftersom bur inte behövs på just vitlök.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 548 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 548 inlägg
Så skrev jag inte, bara vad som gällerJ JohanLun skrev:
Om den är förvildad eller inte kan vara svårt att avgöra men får man problem med katten och vet att det är grannarnas så kan man upplysa grannar om vad som gäller
Ok, jag tolkade det som du tyckte det jag skrev inte stämde. Vi är överens, är det verkligen en förvildad tamkatt (eller en katt som kanske kommit bort) så är det bra att ta den till någon som läser chippet. Då kan den lämnas till sin rätta ägare. Men innan dess kan den inte antas vara förvildad.hsd skrev:
Jodå, det går utmärkt att ta av halsband och lämna den till en organisation för herrelösa djur. Man lär inte riskera något straff för det. Och kattägaren får lösa ut katten mot en avgift.J JohanLun skrev:
Känns som en väldigt bra lösning som inte drabbar någon annan än den som släppte ut katten. 😊
Egenmäktigt förfarande?Nissens skrev:
Men ja det finns många lagar det går utmärkt att bryta mot med minimal risk att åka fast.
Fint, återkoppla gärna hur det går för dig framöver.Nissens skrev:
Både med infångandet och inlämnandet. 😻😻
Altså, saknar du helt mentala spärrar?Nissens skrev:
Det går väl att sno grannens bil, stansa in nytt chassinummer och sätta på falska skyltar också men normala icke kriminella människor håller inte på så.
Risken att ta bort halsbandet är ju att katten inte kan identifieras och avlivas, det kanske du inte tänkte på… eller var det just det du tänkte?
Och detta att bete sig så mot sina grannar? Plockar du deras blombunkar och åker iväg med till nån skogsglänta om du inte gillar dem?
Fy, säger jag.
Inte orkat läsa hela tråden då vissa bråkar sönder den istället för att ge råd.
Sett uppfödare av katter har typ nån fängelse lösning för att katterna inte ska klättra ut. De har en lutning högst upp på stängslet så de kan klättra upp men inte över för lutningen är ivägen. Ungefär som snigelkanten till pallkragar.
gapa skrika stampa starta dammsugare och spruta vatten borde skrämma bort iaf nån av dom. Även läst bland omdömen att vissa sork och spindel skrämmare kan ha en ljudnivå som stör katter men längesedan så produkterna kanske har utvecklats
Sett uppfödare av katter har typ nån fängelse lösning för att katterna inte ska klättra ut. De har en lutning högst upp på stängslet så de kan klättra upp men inte över för lutningen är ivägen. Ungefär som snigelkanten till pallkragar.
gapa skrika stampa starta dammsugare och spruta vatten borde skrämma bort iaf nån av dom. Även läst bland omdömen att vissa sork och spindel skrämmare kan ha en ljudnivå som stör katter men längesedan så produkterna kanske har utvecklats
Det är väldigt sällan jag rakt ut förolämpar någon på detta forum. Kommer faktiskt inte på någon sådant tillfälle. Men ingen regel utan undantag. Så jag hoppas att såväl moderator samt medskribenter har överseende med detta unikum.Nissens skrev:
Nissens. Är du helt dum i huvudet?
"Du" stjäl någons djur, försvårar avsiktligt identifieringen, lämpar över bördan på ett djurhem som drivs av volentärer som redan är under stor press, arbetsmässigt och ekonomiskt. Sedan tvingar du familjen, som med stigande oro letar i grannskapet efter sin bortsprungna familjemedlem att knacka dörr. Samtidigt som du "sussar gott". Det är din idé av en bra lösning! ynkrygg!

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 548 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 548 inlägg
Ähum
Katter ska registreras
Din katt ska vara id-märkt och registrerad hos Jordbruksverket. Den ska märkas och registreras innan den är 4 månader. Om du köper eller tar över en katt som är över 3 månader ska du se till att den är eller blir id-märkt och du ska registrera dig som ägare inom 4 veckor. Det gäller såväl innekatter som utekatter. Kravet på registrering gäller även om din katt redan är registrerad i ett frivilligt register sedan tidigare.
Att katter är märkta och registrerade gör det enklare att återförena en bortsprungen katt med sin ägare. Då ser man också vilka katter som saknar ett hem så att de kan få hjälp till eventuell vård och att hitta ett hem. Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet och de kan besluta om åtgärder om en katt inte är märkt eller registrerad.
Katter ska registreras
Din katt ska vara id-märkt och registrerad hos Jordbruksverket. Den ska märkas och registreras innan den är 4 månader. Om du köper eller tar över en katt som är över 3 månader ska du se till att den är eller blir id-märkt och du ska registrera dig som ägare inom 4 veckor. Det gäller såväl innekatter som utekatter. Kravet på registrering gäller även om din katt redan är registrerad i ett frivilligt register sedan tidigare.
Att katter är märkta och registrerade gör det enklare att återförena en bortsprungen katt med sin ägare. Då ser man också vilka katter som saknar ett hem så att de kan få hjälp till eventuell vård och att hitta ett hem. Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet och de kan besluta om åtgärder om en katt inte är märkt eller registrerad.
Skulle förvåna mig.Intet skrev:
Första gången under alla år jag anmäler någon till moderatorn. Du går verkligen över gränsen.Intet skrev:
Försök sätta dig in i ts situation, jämfört med vad kattägarna utsätter ts för så är det du beskriver ingenting. Har du ingen empati alls?Intet skrev:
"Du" stjäl någons djur, försvårar avsiktligt identifieringen, lämpar över bördan på ett djurhem som drivs av volentärer som redan är under stor press, arbetsmässigt och ekonomiskt. Sedan tvingar du familjen, som med stigande oro letar i grannskapet efter sin bortsprungna familjemedlem att knacka dörr. Samtidigt som du "sussar gott". Det är din idé av en bra lösning! ynkrygg!
Det är i ts situation eller liknande situationer något sådant kan vara motiverat. Vissa kattägare (som ts grannar) verkar helt sakna förmåga att se vilket elände de ställer till med.
Varsågod att bli förvånad.Nissens skrev:
Varsågod. Men det var nödvändigt för att du skulle läsa noga och förhoppningsvis förstå vilken skada och lidande du kan orsaka med dina kriminella idéer. Skulle dessutom chipet eller tatueringen inte gå att läsa av kan dina råd orsaka stor sorg och förtvivlan för den som förlorat sin vän som "du" stulit. Därför är inlägget ett nödvärn för katter och dess hussar och mattar. Force majeure.Nissens skrev:
Hade du läst mina inlägg, skulle du sett att jag kommit med flera effektiva och billiga förslag till TS på hur man motar Olle i grind.Nissens skrev:
Empati, säger du! Att stjäla någons bästa vän och åsamka denna stor rädla. Att dessutom lämpa över ansvaret på tredje part som redan har fullt upp med att ta hand om djur som behöver hjälpa på riktigt. Det är empati, för dig?
Det är verkligen inte motiverat att utnyttja katthem för "din" lilla privata vendetta.Nissens skrev:
Jag har jobbat på ett katthem. Liktsom alla andra, var det helt utan ersättning. Fullt slit hela dagen med matlagning. Det var inte tal om att köpa färdig kattmat. Det var alldeles för dyrt. Rengöring samt allehanda reparationsarbeten. Då och då fick vi utplacerat ovanligt många katter så att vi kunde ta det lite lugnt. Det blev kortvarigt, för det dröjde inte länge förrän det var fullt igen. Ett ändlöst arbete med att ta hand om djur som folk ofta ledsnat på och kastat ut eller sprungit bort. När de kom till oss var de allt för ofta avmagrade och såriga, vilket krävde veterinärvård.
Så att på allt detta, dessutom bli pålurad en "hemlös" katt av "dig", har inget med empati att göra. Däremot med egoism.
Redigerat:
Du verkar som sagt inte förstå att det är kattägarna som behanddlar ts illa, samtidigt har du all världens empati för kattägare som får ta konsekvenser av sitt handlande. Minst sagt märkligt.Intet skrev:
Varsågod att bli förvånad.
Varsågod. Men det var nödvändigt för att du skulle läsa noga och förhoppningsvis förstå vilken skada och lidande du kan orsaka med dina kriminella idéer. Skulle dessutom chipet eller tatueringen inte gå att läsa av kan dina råd orsaka stor sorg och förtvivlan för den som förlorat sin vän som "du" stulit. Därför är inlägget ett nödvärn för katter och dess hussar och mattar. Force majeure.
Hade du läst mina inlägg, skulle du sett att jag kommit med flera effektiva och billiga förslag till TS på hur man motar Olle i grind.
Empati, säger du! Att stjäla någons bästa vän och åsamka denna stor rädla. Att dessutom lämpa över ansvaret på tredje part som redan har fullt upp med att ta hand om djur som behöver hjälpa på riktigt. Det är empati, för dig?
Det är verkligen inte motiverat att utnyttja katthem för "din" lilla privata vendetta.
Jag har jobbat på ett katthem. Liktsom alla andra, var det helt utan ersättning. Fullt slit hela dagen med matlagning. Det var inte tal om att köpa färdig kattmat. Det var alldeles för dyrt. Rengöring samt allehanda reparationsarbeten. Då och då fick vi utplacerat ovanligt många katter så att vi kunde ta det lite lugnt. Det blev kortvarigt, för det dröjde inte länge förrän det var fullt igen. Ett ändlöst arbete med att ta hand om djur som folk ofta ledsnat på och kastat ut eller sprungit bort. När de kom till oss var de allt för ofta avmagrade och såriga, vilket krävde veterinärvård.
Så att på allt detta, dessutom bli pålurad en "hemlös" katt av "dig", har inget med empati att göra. Däremot med egoism.
Det är knappast kriminellt att lämna in en katt till en organisation som tar hand om herrelösa djur, då är det som ts med familj utsätts för mycket värre.