Lite uppdatering!

Nu är nästan alla väggar färdig gipsade!
Har varit ute idag (fast det var -10) och satt en del.
Det går dock inte vidare fort i den kylan.
Nu är det bara mellan portarna och hörnet ut mot vägen kvar.

Har mailat lite med elektrikern och det verkar som om han ska kunna ta sig hit innan jul!
Vore så gott att kunna få lite lyse och så där ute nu.

// magnus
 
  • DSCF5256.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF5257.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF5259.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF5290.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut de där! förstår bara inte varför man ska ha infällda uttag i ett garage, jag hade från början inte tänkt ha det i friggeboden heller, det var min elektriker som tyckte "det såg snyggare ut", men man kan ju få det ganska diskret med vit kabel på vit vägg också, jag kommer iaf inte orka sätta infällda i garaget :)
Jobbade ute idag jag också, på kvällen stog det -17 grader på termometern här, det gick rätt bra att jobba ändå faktiskt, men man fryser ju ibland, är bra att man kan gå in i friggan o värma sig numera!

Hoppas bara att elektrikern har tid för dig, dom brukar lova lite mycket ibland..
 
magnusrx7 skrev:
Lite uppdatering!

Nu är nästan alla väggar färdig gipsade!
Har varit ute idag (fast det var -10) och satt en del.
Det går dock inte vidare fort i den kylan.
Nu är det bara mellan portarna och hörnet ut mot vägen kvar.

Har mailat lite med elektrikern och det verkar som om han ska kunna ta sig hit innan jul!
Vore så gott att kunna få lite lyse och så där ute nu.

// magnus
Kan du inte ha någon tillfällig värme källa i garaget?
För övrigt ser det bra ut:)

//Robban
 
patriklarsson skrev:
Ser bra ut de där! förstår bara inte varför man ska ha infällda uttag i ett garage, jag hade från början inte tänkt ha det i friggeboden heller, det var min elektriker som tyckte "det såg snyggare ut", men man kan ju få det ganska diskret med vit kabel på vit vägg också, jag kommer iaf inte orka sätta infällda i garaget :)
Jobbade ute idag jag också, på kvällen stog det -17 grader på termometern här, det gick rätt bra att jobba ändå faktiskt, men man fryser ju ibland, är bra att man kan gå in i friggan o värma sig numera!

Hoppas bara att elektrikern har tid för dig, dom brukar lova lite mycket ibland..
Jag funderade en del på detta med.
Hade hit tre elektriker och dom sa alla att det var vansinnigt att inte bygga in det.
Så det fick bli så.
Kan hända att det bli utvändigt uppe. Det får vi se.
Har försökt att tänka igenom var jag behöver uttag så jag hoppas jag har så det räcker.

Den här elektrikern har skött sig bra ! (säger väl inte väl vem det är innan jobbet är klart :))

Enk Projektet >> Jo, har funderat lite på det. Går ju att hyra en diesel värmare men jag jobbar ju så oregelbundet att det skulle vara besvärligt.
Har en tre fas fläkt men då saknas ca 75m kabel...
Hoppas jag kan få in ett 3fas uttag snart, då kan jag värma lite i alla fall innan jag får upp värmepumpen.

//Magnus
 
Det verkar inte skilja nå speciellt i pris på EKLK kabel jämfört med flexrör med FK, och själv så tycker jag att man behöver väldigt lite uttag i ett garage, jag har inte haft så många uttag tidigare så det är väll en vanesak kanske, att man får dra ut skarvsladdar på golvet osv.
Visst behöver man några 3-fas uttag men jag kommer ha mina maskiner ganska nära elcentralen så det blir inga långa sträckor, och sen är det eg. bara belysningen i taket som kommer bli ganska mycket kabel till.

Känns som nog jobb bara att få upp allt gips som är att sätta.. lär dröja innan jag är i läget med att dra el, bara konstatera att du inte har mycket kvar nu! d^_^b
 
Pratade med elektrikern i går.
På onsdag nästa vecka kommer han.
Han tyckte vi borde hinna med allt på en dag så det låter ju bra.
Hinner jag göra lite annat småfix innan han kommer, kanske till och med städa lite!

Tycker inte det var så farligt att göra alla doshål. Visst är det lite jobb men förhoppningsvis ser det bra ut när det är färdigt!

// Magnus
 
Jag valde infällt i hela garaget. Jag körde 4x1-fas samt 1x3-fas var 4e meter runt hela garaget och sedan lite extra uttag på platser som jag visste skulle ha en mening.

Totalkostnaden blev typ 7k i material och så kostade väll elektrikern omkring 15 timmar vad han nu skall ha för det.

Jag valde infällt för jag hade möjlighet och sedan för att slippa damm på kablar. Visst det är ett garage men det kan väll se bra ut för det.
 
Körde också på infällt, såg ingen anledning/fördel med att klamra EKLK längs väggarna. :)
 
Skönt, då är det inte bara jag som inte vill ha kablar på väggen!
Får se vad mitt kostar, det blir 10st 1fas uttag inne och 2st 1 fas ut plus 1st 3fas inne och 1st ute.
Sen är det lite belysning ute med.
Hoppas verkligen kunna visa er lite bilder på lyse på i slutet på nästa vecka!:)

//magnus
 
Att förutse precis var man vill ha alla uttag i en verkstad är ganska omöjligt om man ska ha den i 30 år?
Jag säger inte att det är något fel med infällda uttag, och det är inget att disskutera egentligen, men själv tar jag hellre lite damm på kablarna och att man får något gjort med sina bilar istället än att står o bögputsar upp garaget varje dag :) Självklart vill man hålla det hyffsat rent men på en rimlig nivå, klart det tar emot när man får repor i golvlacken oxå eller svetsloppor bränner märken, men det får man ta helt enkelt, det är en verkstad inget vardagsrum.
Själv så har jag planer på att sätta upp självupprullande vindor för kabel, tryckluft och ev. även vatten (det finns billiga sådana numera på Jula m.m.).
Jag tycker det är ganska smidigt att ha en kabel på golvet så man kommer åt med maskiner under bilar m.m. precis där man vill och sedan rullar man bara upp den på väggen genom ett ryck, likadant med tryckluftmaskiner, har man en rulle på var långsida och en billyft i mitten så räcker det nog fint.
Vanliga vägguttag kommer jag bara sätta till utsugsfläkt, luftvärmepump, varmvattenberedare och dyligt och så kanske något extra i hörn och vid arbetsbänk.
Sedan tillkommer ju all kabeldragning i taket för lyset, så det lär väll bli en ganska dyr historia hur eller hur... :(
Skriv gärna vad det kostar så vet man ungefär vad andra betalat! Blir nog bra hur man än gör men jag tror inte man kommer ifrån förlängningskabel även om man har tätt mellan uttagen, beror på hur stort garaget är :)
 
Jag har infällda uttag, både 3-fas och vanliga, ett 3-fas på mitten av varje vägg + ett vid dörren.
Har några till men dom är till billyft, kompressor och liknande.
Vanliga uttag har jag med ca 2m mellanrum runt om.
Alla uttag som inte är till något specifikt sitter på 1m.

Ska man använda utvändig installation så använd EKK istället för EKLK.
 
Jag är nog helt enkelt inte så bra på att fälla in eluttag då, visserligen sa min elektriker att jag hade gjort "ett proffsigt jobb" i friggan men det tar ju bra mycket mer tid för mig att få till det bra med infällda uttag än att smälla upp väggarna färdigt o sedan dra all el efteråt.
Jag har ju byggel så länge jag bygger oxå o till nästa vinter har jag iaf tänkt mig att ha 1/4 del av garaget färdigisolerat så man kan ha det uppvärmt och förvara saker i, hellst med luftvärmepump på plats då, det återstår att se vad man har tid o råd med 2011 :/
Varför ska man använda EKK istället för EKLK? För att EKK'n är något billigare?
Min elektriker har iaf sagt åt mig att använda EKLK då den har ett skyddande hölje runt om, även inomhus, det är väll för att kabeln ska tåla lite mer om den skulle utsättas för någon mekanisk nötning eller stöt/slag?
Jag tror EKLK kostar ca 300/25m på Biltema, det känns som ett överkomligt pris då man kanske gör av med ca 100 meter så blir de 1200 spänn... Dessutom har jag redan 35 meter som ligger
 
Lättare att få en fin installation med EKLK.

Fälla in uttag är en bit av kaka, spika dit dosan, dra slang, i med HoleInOne (eller annan dos-sökare) dit med skivan, på med sökaren över dosan, borra i centrumhålet och klart. :)
 
Sånna där finesser har man ju inte testat på, det fungerar säkert bra, men som sagt, jag tycker utvändiga kablar har en viss charm oxå, det är iaf inget jag stör mig på, o lättare att bara skarva sig in lite här o var senare när man får för sig att flytta om o trixa.
Nu ska jag inte sabba tråden mer om det, vi ser fram emot bilder på garaget med all el o belysning färdigt, sen äre ju bara börja skruva!
Själv har jag så mycke projekt jag vill bygga så borde förtidspensionera mig innan jag fyller 30..
 
Idag har det blivit några timmar i garaget till slut.
Har gipsat färdigt det som är nödvändigt till i morgon då elektrikern kommer.

Tanten är i stan en sväng, när hon kommer hem ska jag ut och städa lite så det inte är för mycket i vägen.

Har inte tagit några bilder idag men hoppas kunna komma med några upplysta i morgon!

//Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.