4 398 läst · 41 svar
4k läst
41 svar
Nytt kök, tyck till!!
"Standardmått" på 50 cm mellan bänk och överskåp kom väl till som begrepp vid den tiden man kom på att rita kök, dvs på 1940-50talet. Det är definitivt inget standardmått längre. Känner ingen, absolut ingen, som har någorlunda nya (10-15år) kök som har så låga överskåp. Är faktiskt väldigt förvånas att en köksfirma ens ritar in det på en kökdritning idag.
Förstår att man är van vid det om man tidigare har haft det. Men efter ett byte till högre mellanrum har "alla" tyckt att det är så väldigt mycket bättre. Och man behöver verkligen inte vara lång för att uppskatta det jag är medellång, 165 cm.
Förstår att man är van vid det om man tidigare har haft det. Men efter ett byte till högre mellanrum har "alla" tyckt att det är så väldigt mycket bättre. Och man behöver verkligen inte vara lång för att uppskatta det jag är medellång, 165 cm.
Tack. Äntligen någon som ser framåt och ser de positiva sakerna.Hemmakatten skrev:"Standardmått" på 50 cm mellan bänk och överskåp kom väl till som begrepp vid den tiden man kom på att rita kök, dvs på 1940-50talet. Det är definitivt inget standardmått längre. Känner ingen, absolut ingen, som har någorlunda nya (10-15år) kök som har så låga överskåp. Är faktiskt väldigt förvånas att en köksfirma ens ritar in det på en kökdritning idag.
Nackdelen med överskåp är att det är svårt att lyfta upp tunga tallrikar. Sätter man dem i bänkskåpen kan barnen också hjälpa till att duka
Det ena behöver inte utesluta det andra. Vi har överskåp och tallrikarna i bänkskåpslåda.FreQa skrev:
Jag tycker det ser ut på ritningen som att vitrinskåpet är grundare än de andra, eller..?BirgitS skrev:
Hur ser planlösningen ut i övrigt runt köket, har du nån ritning över hela den våningen?
Tror det blir fint med vitrinskåp. Det jag funderar på är om man behöver skåpet bredvid (det kanske ska vara städskåp?), eller om man vill få det lite luftigare genom att bara ha 3 "skåp" på rad (kyl, frys och ett skåp, ev med vitrin).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 749 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 749 inlägg
För 12 år sen skrev Marlén så här: "Mellan diskbänk och överskåp bör det vara 50 cm."
https://www.byggahus.se/kok/ratt-avstand-i-koket
Marbodals norm för avståndet är 514 mm och då matchar överskåpets höjd med högskåpens höjd och då är överskåpens djup 33 cm inkl. dörr. Ju djupare överskåp ju högre upp måste de vara för att få samma siktlinje när man tittar mot bänkytan.
Många har små kök och kan inte vara utan de hyllor man förlorar genom att höja upp överskåpen.
Exempelkök från Ballingslöv:
https://www.ballingslov.se/kok/kokssortiment/koksluckor/city/city-vit-alu-list
https://www.byggahus.se/kok/ratt-avstand-i-koket
Marbodals norm för avståndet är 514 mm och då matchar överskåpets höjd med högskåpens höjd och då är överskåpens djup 33 cm inkl. dörr. Ju djupare överskåp ju högre upp måste de vara för att få samma siktlinje när man tittar mot bänkytan.
Många har små kök och kan inte vara utan de hyllor man förlorar genom att höja upp överskåpen.
Exempelkök från Ballingslöv:
https://www.ballingslov.se/kok/kokssortiment/koksluckor/city/city-vit-alu-list
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 749 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 749 inlägg
Instämmer till fullo i kören som säger öka avståndet om möjligt. Det blir otroligt mycket mer lättjobbat. 50 cm är trångt!
Bästa köket någonsin var sambons förra kök där överskåpen satt ända upp mot taket. Jag, 172 cm, nådde inte översta hyllan men kunde i gengäld gå under öppna luckor vilket är väldigt trevligt om man råkar vara två i köket då sambon kunde öppna ett skåp utan att bekymra sig för att råka slå till mig i huvudet.
Bästa köket någonsin var sambons förra kök där överskåpen satt ända upp mot taket. Jag, 172 cm, nådde inte översta hyllan men kunde i gengäld gå under öppna luckor vilket är väldigt trevligt om man råkar vara två i köket då sambon kunde öppna ett skåp utan att bekymra sig för att råka slå till mig i huvudet.
Förvaring har vi så det räcker och blir över så det ingen fara med vitrinskåpet. Det skulle inte bli bra tror jag att ta bort ett högskåp. Bifogar planlösningen.M MariaT75 skrev:Jag tycker det ser ut på ritningen som att vitrinskåpet är grundare än de andra, eller..?
Hur ser planlösningen ut i övrigt runt köket, har du nån ritning över hela den våningen?
Tror det blir fint med vitrinskåp. Det jag funderar på är om man behöver skåpet bredvid (det kanske ska vara städskåp?), eller om man vill få det lite luftigare genom att bara ha 3 "skåp" på rad (kyl, frys och ett skåp, ev med vitrin).
Åh vilken trevlig och praktisk planlösning! Gillar att det finns ett litet allrum mellan sovrummen.L Lovisa Widen skrev:
Näe, det går ju inte att ta bort ena högskåpet, ser jag. Det stör ju inte heller "flödet" i rummet att ha 4 hög"skåp" där.
Produkter som diskuteras i tråden