Ang kvalitén... Jag är köksmontör och monterar kök dagligen åt en av dom större hustillverkarna. Dom använder sig av vedum och jag (kanske avslöjar det mesta nu) är uppe i över 100+ kök vid det här laget. Helt ok kvalité.

Vi renoverade vårat kök i fjol och vi körde på Ikeas variant. Stabilt å bra. Bra finish på luckor och lådfrontar, vilket jag inte trodde med tanke på vedum. Motsatsen bevisad till det bättre faktiskt.

Det enda som är "omständigt" och tar tid med ikea, är monteringen av stommar/skåp. Planerar man montaget väl med 1 paket åt gången och efter 2-3 stommar och lite bira har man farten uppe!☺

Sen gjorde vi en lite mer "avancerad" variant med en hylla ovanför häll och fläkt monterat i ett hörn vilket också tog lite extra tid..men slutfinish väldigt nöjda! Ska kika efter några bilder imorgon! Man inspirerar alltid någon!☺

Låter bra. Vi ska sätta in Ikeakök :)

20160420_090118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uttalar mig igen när detta kök är uppe! :)

• Gilla
MatsNyman och 1 till
  • Laddar…
Har du fått ihop allt?

Jodå. Det blev en slags blandning.

Bänkskåpen och det som hör till (diskho, blandare, diskmaskin, spishäll, fläkt, kakel, bänkskiva) sätts av husleverantören. Det innebär att vi har ett någorlunda fungerande kök vid slutbesiktningen - vilket gör att vi får flytta in samma dag.

Sedan har vi kvar att sätta in överskåp samt en högskåpsdel med kyl/frys, ugn och micro själva.

• Gilla
MatsNyman
  • Laddar…
J joakdah skrev:
Vi har köpt ett hus ska byggas nyckelfärdigt och i det ingår ett Marbodalkök samt vitvararor från Siemens.

Vi har gjort en del ändringar i ritningen för huset och då fick vi in mer kök (fler skåp, lådor osv). Det tillsammans med andra tilläggskostnader för exempelvis uppgradering av vitvaror osv gör att totalsumman för köket som ingår blir ganska hög.

Vi har ritat upp ett kök med Ikeas ritverktyg och då har vi fått till ett kök som blir snyggare än det vi får från Marbodal, vitvaror med längre garanti, bänskiva i komposit - kort sagt allt det vi inte lagt till av kostandsskäl på marbodalköket.

Vi funderar alltså på att välja bort köket från huset och själva sätta in ett Ikeakök själva (eller epoq, Kvik, HTH GDS eller vad det nu blir i slutändan). Skillnaden i pris är ungefär 30000 + att vi tycker att vi får ett snyggare och bättre kök. Vi är normalhändiga så jag tror nog att vi ska få ihop det. Farsan har sagt att han kan hjälpa till också och han har satt in ett kök själv förut (även om det var 20 år sedan).

Hur lång tid tror ni att det tar att sätta in ett kök för ett par normalhändiga amatörer? Vatten/avlopp och kontakter för vitvarorna kommer ju vara rätt placerade när vi flyttar in och vi kommer ju inte behöva riva något gammalt eller renovera golv/tak/väggar. Totalt handlar det om sex bänkskåp i en vinkel varav en är för inbyggd diskmaskin, tre väggskåp, fyra högskåp varav två är för inbyggd kyl/frys och ett är för inbyggnad av ugn/mikro.

Tycker ni vi verkar helt tokiga som väljer bort ett färdigt och klart marbodalkök för att sätta in ett kök från ikea själva?
Hej.
Vet att detta är en gammal tråd.
Men vi är i precis samma sits.
Vi är funderar på välja bort kök och vitvaror. Och bygga eget kök, jag själv har byggt några kök genom åren. Så den biten är inga problem.
Frågan vad fick ni tillbaka från husleverantören? Vi ska bygga med LB hus.

Alltså hur mycket pengar fick ni i avgående?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.