11 841 läst · 29 svar
12k läst
29 svar
Nytt FTX + ny luft/vattenvärmepump = overkill?
Håller med där. Dock är det förvånande hur många av mina vänner med självdragshus inte ens vet vad ftx är. Borde inte god ventilation locka alla med källare? Luftbyte är väl bra mot fukt.Jonatan79 skrev:
Det var osedvanligt många våningar för att vara en villa :wow:eller har du köpt en hyresfastighet.Odjuret skrev:
Ni som har FTX:
1. Jag antar att ni inte behöver PAX-fläktar i badrum och tvättstuga? FTX:en fixar det?
2. Vad upplever ni som den största förbättringen i inomhusklimatet?
3. Känns huset "jämnvarmare"? Eftersom luften cirkulerar överallt kan jag tänka mig att det är så.
4. Nån har sagt att ett jämnvarmt hus upplevs som varmare och därmed kan temperaturen sänkas något. Nån som håller med?
1. Jag antar att ni inte behöver PAX-fläktar i badrum och tvättstuga? FTX:en fixar det?
2. Vad upplever ni som den största förbättringen i inomhusklimatet?
3. Känns huset "jämnvarmare"? Eftersom luften cirkulerar överallt kan jag tänka mig att det är så.
4. Nån har sagt att ett jämnvarmt hus upplevs som varmare och därmed kan temperaturen sänkas något. Nån som håller med?
Jag kan svara delvis då jag ännu bara har luftvärmepump.
1. Badrum/wc/tvättstuga får egna från-kanaler som kopplas in på systemet.
2. När vi vaknade på morgonen upplevde vi att det var slut på syre i sovrum, som bortblåst med FTX samt att hela huset doftar "fräschare/friskare". Största skillnaden är att matos försvinner mycket snabbare, tidigare kunde det stinka till dagen efter, nu tar det bara timmar.
3/4. Man sparar inte märkbart med energi på FTX men lite bättre värmespridning bör det bli.
1. Badrum/wc/tvättstuga får egna från-kanaler som kopplas in på systemet.
2. När vi vaknade på morgonen upplevde vi att det var slut på syre i sovrum, som bortblåst med FTX samt att hela huset doftar "fräschare/friskare". Största skillnaden är att matos försvinner mycket snabbare, tidigare kunde det stinka till dagen efter, nu tar det bara timmar.
3/4. Man sparar inte märkbart med energi på FTX men lite bättre värmespridning bör det bli.
Hur mycket energi man sparar med FTX beror väldigt mycket på hur mycket luft som faktiskt värmeväxlas. I den bästa av världar med ett väldigt lufttätt nytt hus sparar man mycket energi, men i ett äldre hus som är väldigt otätt sparar man inte alls lika mycket eftersom kall luft letar sig in på andra platser och aldrig värmeväxlas. Det kan vara en idé att täthetsprova sitt hus och fundera ifall man behöver göra några åtgärder för att täta huset innan FTX installeras.HenkeH2 skrev:
Mitt hus verkar ju tätt eftersom matos dröjer sig kvar och imma ibland bildas på fönstren. Men det hör jag ju nu att det inte är en särskilt vetenskaplig bedömning.:SHajjen skrev:Hur mycket energi man sparar med FTX beror väldigt mycket på hur mycket luft som faktiskt värmeväxlas. I den bästa av världar med ett väldigt lufttätt nytt hus sparar man mycket energi, men i ett äldre hus som är väldigt otätt sparar man inte alls lika mycket eftersom kall luft letar sig in på andra platser och aldrig värmeväxlas. Det kan vara en idé att täthetsprova sitt hus och fundera ifall man behöver göra några åtgärder för att täta huset innan FTX installeras.
Jag tyckte först att FTX "lät ju bra" med sin värmeväxling. Men det kanske är förhastat? Frågan är ju ifall det är värt kostnaden, eller ifall frånluftsfläkt "duger".
En stor anledning till att ventilationen ska uppdateras är också för att badrummen saknar vettiga utsugsfläktar.
Ditt problem med imma och matos beror väl egentligen på att du inte har någon ventilation . Självdragsventilationen fungerar av någon anledning inte tillfredställande längre och därför finns inte någon stor drivkraft för att få något luftläckage. Men om du installerar FTX så får du forcerad ventilation med ett kontrollerat undertryck i huset och om du då har ett otätt hus kommer det läcka in luft på "fel" ställen, men det kanske du inte märker i dagsläget. Det jag ville belysa var bara att det är viktigt att i alla fall ha i åtanke när man funderar på FTX, så att man inte har för höga förhoppningar om energibesparingen om man inte har rätt förutsättningar för det. För inneklimatet kan det nog definitivt vara en bra lösning.HenkeH2 skrev:Mitt hus verkar ju tätt eftersom matos dröjer sig kvar och imma ibland bildas på fönstren. Men det hör jag ju nu att det inte är en särskilt vetenskaplig bedömning.:S
Jag tyckte först att FTX "lät ju bra" med sin värmeväxling. Men det kanske är förhastat? Frågan är ju ifall det är värt kostnaden, eller ifall frånluftsfläkt "duger".
En stor anledning till att ventilationen ska uppdateras är också för att badrummen saknar vettiga utsugsfläktar.
Låter vettigt. Tack!Hajjen skrev:Ditt problem med imma och matos beror väl egentligen på att du inte har någon ventilation . Självdragsventilationen fungerar av någon anledning inte tillfredställande längre och därför finns inte någon stor drivkraft för att få något luftläckage. Men om du installerar FTX så får du forcerad ventilation med ett kontrollerat undertryck i huset och om du då har ett otätt hus kommer det läcka in luft på "fel" ställen, men det kanske du inte märker i dagsläget. Det jag ville belysa var bara att det är viktigt att i alla fall ha i åtanke när man funderar på FTX, så att man inte har för höga förhoppningar om energibesparingen om man inte har rätt förutsättningar för det. För inneklimatet kan det nog definitivt vara en bra lösning.
Oftast är det ju så att man har dålig ventilation och det är därför man installerar FTX. Det absolut billigaste är såklart att inte ha någon ventilation alls! Man kan ju säga så att med FTX så kan man öka sitt luftombyte så att man får ett bra inneklimat utan att bli ruinerad och skjuta ut varmluften till kråkorna.HenkeH2 skrev:
I mitt fall där jag gick från dålig mekanisk frånluftventilation till FTX i ett gammalt halvotätt parhus från -78 så har jag sänkt mina energikostnader med uppskattningsvis några tusen kWh/år. Det kommer att ta lång tid att "tjäna in" rent ekonomiskt, men inneklimatet har blivit otroligt mycket bättre! Synd att FTXkonverteringen gjordes tidigare bara, för kondensvatten på insidorna av fönstren i 30+ år har ätit upp fönstren som nu måste bytas. Numera är alla fönster snustorra även när temperaturen kryper ner mot -20. Hela familjen sover bättre på nätterna och man vaknar och det luktar fräscht i sovrummen, inte "gymmnastiksal" som det gjorde med den dåliga frånluftventilationen vi hade förut.
Det är många investeringar man gör som inte kan räkna hem. Man får lägga ut det på andra konton, FTX, är hälsa kontot.. Helt klart värt den investeringen. Jag ska installera FTX, men gör det inte för att kunna spara pengar... Men skulle jag kunna spara någon krona så tänker inte jag klaga