13 307 läst · 143 svar
13k läst
143 svar
Nytt elstöd till hushåll i hela Sverige
Editing..
Om vi jämför samma siffror (spotpriser):
SE1 November 2021 - 43,89 öre/Kwh
SE4 November 2021 - 112,56 öre/Kwh
256% högre i SE4
SE1 December 2021 - 66,69 öre/Kwh
SE4 December 2021 - 187,39 öre/Kwh
281% högre i SE4
Ett (extrem)exempel: Augusti 2022. Spotpris SE1 18,28 öre, SE4 304,99 öre. 1668% skillnad!
ps://www.elbruk.se/elpris-historik-2022
Du har fått smaka på en mild smekning under några månader jämfört med priserna i söder under mer än ett års tid, och du tycker det är snedvridet till norrlands nackdel?Cheesen skrev:I november betalade jag 133,66 öre/Kwh område 1 utan stöd... Jämför med november 2021 då jag betalade 54,01 öre... Det är 247% ökning i pris.
December21 - 71,25 öre/Kwh december22 - 208,33 öre 292% ökning....
tala om snedvridet att södra sverige får stöd men inte norra, nu får vi se vad som händer med regeringens förslag.. men jag tror det när jag ser det.
Om vi jämför samma siffror (spotpriser):
SE1 November 2021 - 43,89 öre/Kwh
SE4 November 2021 - 112,56 öre/Kwh
256% högre i SE4
SE1 December 2021 - 66,69 öre/Kwh
SE4 December 2021 - 187,39 öre/Kwh
281% högre i SE4
Ett (extrem)exempel: Augusti 2022. Spotpris SE1 18,28 öre, SE4 304,99 öre. 1668% skillnad!
ps://www.elbruk.se/elpris-historik-2022
Redigerat:
Får jag fråga vart du läst detta, jag har nämligen inte hittat relevant information.harry73 skrev:
När jag pratar med Eon (som är min nätägare) så säger dom att de rapporterar in förbrukning kopplat till perssonnummer som står på elavtalet den 17/11/2022.
Detta innebär att de inte kommer rapportera in förbrukning för den tid jag inte stått som ägare på anläggningen.
För att jag ska kunna ta del av hela stödet så skulle min nätägare behöva rapportera in förbrukningen kopplad till anläggningsID OCH personnummer som stod på den 17/11/2022.
Dom vill inte säga så mycket mer, för det inte är dom som är utbetalande part och därför inte vill riskera att ge fel information.
När jag ringer FK som är utbetalande part så får man inte prata med någon person utan de hänvisar bara till sin hemsida.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 232 inlägg
Försäkringskassan skriver till exempel så här:X xLnT skrev:Får jag fråga vart du läst detta, jag har nämligen inte hittat relevant information.
När jag pratar med Eon (som är min nätägare) så säger dom att de rapporterar in förbrukning kopplat till perssonnummer som står på elavtalet den 17/11/2022.
Detta innebär att de inte kommer rapportera in förbrukning för den tid jag inte stått som ägare på anläggningen.
För att jag ska kunna ta del av hela stödet så skulle min nätägare behöva rapportera in förbrukningen kopplad till anläggningsID OCH personnummer som stod på den 17/11/2022.
Dom vill inte säga så mycket mer, för det inte är dom som är utbetalande part och därför inte vill riskera att ge fel information.
När jag ringer FK som är utbetalande part så får man inte prata med någon person utan de hänvisar bara till sin hemsida.
Utbetalning av elstöd
Nu är det snart dags för utbetalning av elstöd till privatpersoner i elområde 3 och 4
Du får elstöd om ditt namn stod på elnätsavtalet den 17 november 2022. Hur mycket du får beror på elförbrukningen under perioden 1 oktober 2021–30 september 2022
Dvs, den som står för elnätsavtalet 17 november 2022 får betalt för hela perioden 1 oktober 2021-30 september 2022.
Informationen finns lite här och var. Antingen har du talat med någon på Eon som inte visste, eller med någon som uttrycker sig oklart eller också kommer Eon göra fel vilket lär uppmärksammas.
På Eons egen hemsida skriver man:
Vår kundservice kan inte svara på frågor kring utbetalningen eller när företagen kan få ta del av stödet.
Läs mer hos Svenska kraftnät och på regeringens hemsida.
Ja det kommer ju ge sig, men jag hittar ingen information som så tydlig som jag önskar.Fairlane skrev:Försäkringskassan skriver till exempel så här:
Utbetalning av elstöd
Nu är det snart dags för utbetalning av elstöd till privatpersoner i elområde 3 och 4
Du får elstöd om ditt namn stod på elnätsavtalet den 17 november 2022. Hur mycket du får beror på elförbrukningen under perioden 1 oktober 2021–30 september 2022
Dvs, den som står för elnätsavtalet 17 november 2022 får betalt för hela perioden 1 oktober 2021-30 september 2022.
Informationen finns lite här och var. Antingen har du talat med någon på Eon som inte visste, eller med någon som uttrycker sig oklart eller också kommer Eon göra fel vilket lär uppmärksammas.
På Eons egen hemsida skriver man:
Vår kundservice kan inte svara på frågor kring utbetalningen eller när företagen kan få ta del av stödet.
Läs mer hos Svenska kraftnät och på regeringens hemsida.
Hade man skrivit att man får hela perioden utbetald oavsett så länge man stod på avtalet den 17/11/2022 så hade det inte funnits några tvivel.
Men det står inte så.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 232 inlägg
Jag tycker inte det är självklart i texten.A AndersS skrev:
En som köper sitt första hus och tar över elnätsanslutningen där den 17/11/2022 får därmed ett utbetalt elstöd för perioden 1/10/2021-30/9/2022?
Det låter inte rimligt, men jag hoppas att det är så.
Precis, ”Alla konsumenter som använt el under perioden” det har jag ju gjort eftersom jag stått på avtalet sen i Augusti.Fairlane skrev:
Så det skulle lika gärna kunnat vara så att den förbrukning konsumenten haft under sin avtalstid får ersättning för den och inte hela.
varför skriver man inte bara att den inköpta el som funnits för anläggningen under perioden betalas det ut stöd för till den ägaren som stått på avtalet den 17/11/2022.
Är ju snabbt framtaget att endast användas en gång och att merparten av de som får det också ägt bostaden både under mätperiod och sedan 17 november.Fairlane skrev:
Jag klippte ut Regeringskansliets text, man får kolla på Svenska kraftnät också.
Men vi har ju nu några gånger förklarat hur det ska tolkas. Är man fortfarande osäker ger forumet inget mera, utan man får kontakta t.ex. Svenska kraftnät.
Men nu är det ju inte formulerat så, men ändrar inget i sakfråganX xLnT skrev:Precis, ”Alla konsumenter som använt el under perioden” det har jag ju gjort eftersom jag stått på avtalet sen i Augusti.
Så det skulle lika gärna kunnat vara så att den förbrukning konsumenten haft under sin avtalstid får ersättning för den och inte hela.
varför skriver man inte bara att den inköpta el som funnits för anläggningen under perioden betalas det ut stöd för till den ägaren som stått på avtalet den 17/11/2022.
Det låter inte rimligt eftersom att du har missförstått vilket period det är stöd för. Det är stöd för vintern 22-23, inte 21-22.X xLnT skrev: