Fairlane Fairlane skrev:
Pengarna hade kommit 2027 och blivit rätt låga då utredningskostnader och byggandet av ett nytt system hade ätit upp 2/3 av potten.
Och resten hade inflationen ätit upp :cry:
 
Editing..

Cheesen Cheesen skrev:
I november betalade jag 133,66 öre/Kwh område 1 utan stöd... Jämför med november 2021 då jag betalade 54,01 öre... Det är 247% ökning i pris.
December21 - 71,25 öre/Kwh december22 - 208,33 öre 292% ökning....

tala om snedvridet att södra sverige får stöd men inte norra, nu får vi se vad som händer med regeringens förslag.. men jag tror det när jag ser det.
Du har fått smaka på en mild smekning under några månader jämfört med priserna i söder under mer än ett års tid, och du tycker det är snedvridet till norrlands nackdel?

Om vi jämför samma siffror (spotpriser):
SE1 November 2021 - 43,89 öre/Kwh
SE4 November 2021 - 112,56 öre/Kwh
256% högre i SE4

SE1 December 2021 - 66,69 öre/Kwh
SE4 December 2021 - 187,39 öre/Kwh
281% högre i SE4

Ett (extrem)exempel: Augusti 2022. Spotpris SE1 18,28 öre, SE4 304,99 öre. 1668% skillnad!

ps://www.elbruk.se/elpris-historik-2022
 
Redigerat:
  • Gilla
Zlatje och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
D Dilato skrev:
Editing..
Jag har bara skrivit priset på min elräkning. Och det är då ett annat än det du uppger... Har rörligt pris i fritidshuset.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har bara skrivit priset på min elräkning. Och det är då ett annat än det du uppger... Har rörligt pris i fritidshuset.
Om man använder spotpriset kan man göra direkta jämförelser utan att elsäljarens påslag och marginaler påverkar jämförelsen.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Svaret är ja!
Får jag fråga vart du läst detta, jag har nämligen inte hittat relevant information.
När jag pratar med Eon (som är min nätägare) så säger dom att de rapporterar in förbrukning kopplat till perssonnummer som står på elavtalet den 17/11/2022.
Detta innebär att de inte kommer rapportera in förbrukning för den tid jag inte stått som ägare på anläggningen.
För att jag ska kunna ta del av hela stödet så skulle min nätägare behöva rapportera in förbrukningen kopplad till anläggningsID OCH personnummer som stod på den 17/11/2022.
Dom vill inte säga så mycket mer, för det inte är dom som är utbetalande part och därför inte vill riskera att ge fel information.
När jag ringer FK som är utbetalande part så får man inte prata med någon person utan de hänvisar bara till sin hemsida.
 
Fairlane
X xLnT skrev:
Får jag fråga vart du läst detta, jag har nämligen inte hittat relevant information.
När jag pratar med Eon (som är min nätägare) så säger dom att de rapporterar in förbrukning kopplat till perssonnummer som står på elavtalet den 17/11/2022.
Detta innebär att de inte kommer rapportera in förbrukning för den tid jag inte stått som ägare på anläggningen.
För att jag ska kunna ta del av hela stödet så skulle min nätägare behöva rapportera in förbrukningen kopplad till anläggningsID OCH personnummer som stod på den 17/11/2022.
Dom vill inte säga så mycket mer, för det inte är dom som är utbetalande part och därför inte vill riskera att ge fel information.
När jag ringer FK som är utbetalande part så får man inte prata med någon person utan de hänvisar bara till sin hemsida.
Försäkringskassan skriver till exempel så här:
Utbetalning av elstöd
Nu är det snart dags för utbetalning av elstöd till privatpersoner i elområde 3 och 4

Du får elstöd om ditt namn stod på elnätsavtalet den 17 november 2022. Hur mycket du får beror på elförbrukningen under perioden 1 oktober 2021–30 september 2022


Dvs, den som står för elnätsavtalet 17 november 2022 får betalt för hela perioden 1 oktober 2021-30 september 2022.

Informationen finns lite här och var. Antingen har du talat med någon på Eon som inte visste, eller med någon som uttrycker sig oklart eller också kommer Eon göra fel vilket lär uppmärksammas.


På Eons egen hemsida skriver man:
Vår kundservice kan inte svara på frågor kring utbetalningen eller när företagen kan få ta del av stödet.

Läs mer hos Svenska kraftnät och på regeringens hemsida.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Försäkringskassan skriver till exempel så här:
Utbetalning av elstöd
Nu är det snart dags för utbetalning av elstöd till privatpersoner i elområde 3 och 4

Du får elstöd om ditt namn stod på elnätsavtalet den 17 november 2022. Hur mycket du får beror på elförbrukningen under perioden 1 oktober 2021–30 september 2022


Dvs, den som står för elnätsavtalet 17 november 2022 får betalt för hela perioden 1 oktober 2021-30 september 2022.

Informationen finns lite här och var. Antingen har du talat med någon på Eon som inte visste, eller med någon som uttrycker sig oklart eller också kommer Eon göra fel vilket lär uppmärksammas.


På Eons egen hemsida skriver man:
Vår kundservice kan inte svara på frågor kring utbetalningen eller när företagen kan få ta del av stödet.

Läs mer hos Svenska kraftnät och på regeringens hemsida.
Ja det kommer ju ge sig, men jag hittar ingen information som så tydlig som jag önskar.
Hade man skrivit att man får hela perioden utbetald oavsett så länge man stod på avtalet den 17/11/2022 så hade det inte funnits några tvivel.
Men det står inte så.
 
Allt står här
Svensk text diskuterar elområdenas ersättning och beräkning av elstöd i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text om elstöd till hushåll i Sverige för specifika elområden och perioder. Ersättning för elanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För mig är det entydigt, vilken period mäter man förbrukning och vem får den.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
A AndersS skrev:
För mig är det entydigt, vilken period mäter man förbrukning och vem får den.
Jag håller med även om jag personligen tycker formuleringen "Alla konsumenter som använder el ... " är lite olycklig.
 
A AndersS skrev:
För mig är det entydigt, vilken period mäter man förbrukning och vem får den.
Jag tycker inte det är självklart i texten.
En som köper sitt första hus och tar över elnätsanslutningen där den 17/11/2022 får därmed ett utbetalt elstöd för perioden 1/10/2021-30/9/2022?
Det låter inte rimligt, men jag hoppas att det är så.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med även om jag personligen tycker formuleringen "Alla konsumenter som använder el ... " är lite olycklig.
Precis, ”Alla konsumenter som använt el under perioden” det har jag ju gjort eftersom jag stått på avtalet sen i Augusti.
Så det skulle lika gärna kunnat vara så att den förbrukning konsumenten haft under sin avtalstid får ersättning för den och inte hela.

varför skriver man inte bara att den inköpta el som funnits för anläggningen under perioden betalas det ut stöd för till den ägaren som stått på avtalet den 17/11/2022.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med även om jag personligen tycker formuleringen "Alla konsumenter som använder el ... " är lite olycklig.
Är ju snabbt framtaget att endast användas en gång och att merparten av de som får det också ägt bostaden både under mätperiod och sedan 17 november.
Jag klippte ut Regeringskansliets text, man får kolla på Svenska kraftnät också.
Men vi har ju nu några gånger förklarat hur det ska tolkas. Är man fortfarande osäker ger forumet inget mera, utan man får kontakta t.ex. Svenska kraftnät.
 
X xLnT skrev:
Precis, ”Alla konsumenter som använt el under perioden” det har jag ju gjort eftersom jag stått på avtalet sen i Augusti.
Så det skulle lika gärna kunnat vara så att den förbrukning konsumenten haft under sin avtalstid får ersättning för den och inte hela.

varför skriver man inte bara att den inköpta el som funnits för anläggningen under perioden betalas det ut stöd för till den ägaren som stått på avtalet den 17/11/2022.
Men nu är det ju inte formulerat så, men ändrar inget i sakfrågan;)
 
X xLnT skrev:
Jag tycker inte det är självklart i texten.
En som köper sitt första hus och tar över elnätsanslutningen där den 17/11/2022 får därmed ett utbetalt elstöd för perioden 1/10/2021-30/9/2022?
Det låter inte rimligt, men jag hoppas att det är så.
Det låter inte rimligt eftersom att du har missförstått vilket period det är stöd för. Det är stöd för vintern 22-23, inte 21-22.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.