Patrik440
galento galento skrev:
Men tar
ofta av glasögonen om det är nåt att se på nära håll när man grejar.
Ja det är typ samma här.
Skall det pillras med något, svetsas eller sitta å kolla på mobilen brukar glasögonen åka upp i pannan.
Papillonhund står på en persons huvud framför akvarium med blå belysning och fönster med gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
Tycker det låter som om det är dags för ett par Jan Öjvin Svan glasögon. Täcker bra också när du jobbar (skyddsglasögon)
Äldre man med glasögon, skägg, skrattar framför bokhylla. Bär orange jacka och plastrandade glasögon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
trycklös och 3 till
  • Laddar…
engs
Kollega med progressiva fick sätta glasögonen upp-o-ner när han skulle spika kabel (eller kanske var gipsa eller så) i taket...

Ja det är ett jävla skit att åldras, har mina första progressiva, precis gränsfall att det behövs men har vant mig nu. Har ett par skyddsglasögon utan progressivitet och märker skillnad nu när man har de på och ska läsa liten text.

Hopplöst när man ska läsa en liten märkskylt i trångt utrymme så man inte kan få tillräckligt avstånd... Fota av är vägen.

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
galento
Har aldrig testat linser faktiskt , känner personer som opererat ögonen också som ångrat detta då det inte blivit bra.

Man får nog behålla glasögonen livet ut , har faktiskt kvar skyddsglasögonen från jobbet med sidoskydd.

Använder färgat visir på mc hjälmen så man kan ha de vanliga glasögonen under funkar ju ljusår bättre än att köra med öppen hjälm och solglasögon.

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
Många bra tankar, det tackar jag för.

Kände senast i går kväll i snickarboden hur korkat det kändes att skjuta upp glasögonen i pannan för att se att slipa :p

Att operera har jag övervägt, men jag är livrädd för att ha nån och peta i ögonen, usch.

Det blir nog att a ett nytt besök i den dyra butiken, de kanske till och med har ett par moderna Öjvin Svan glas :D

• Gilla
galento
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Det har lite långsamt uppkommit ett behov av ett nytt verktyg, eller ska jag var helt ärlig har nog behovet funnits ett tag, jag har bara varit långsam att erkänna det ;)

Nu är det så att jag är utrustad med ett elakt påfund som kallas progressiva glasögon, och de funkar så att de alltid ger dålig skärpa där man hade velat se som tydligast så man tvingas använda nacken för att vinkla om synfältet oftare än en sädesärla vickar på rumpan :) .

Det nedre synfältet är dessutom gjort för att fokusera på ungefär lagom för att ha tidningen liggande på det man har istället för midja och funkar dåligt inom det område som är aktuellt när man snickrar.

Så hur gör ni andra, växlar mellan flera olika glasögon för olika arbetsuppgifter eller hur sjutton ska man göra?

(mitt synfel är att jag ser ok på nära håll dvs jag läser hellre tidningen utan glasögon, men på avstånd ser jag så illa så jag kan inte ens läsa hastighetsmätaren i bilen utan glasögon).
Jag har progressiva glasögon (som korrigerar närsynthet på långt håll och ålderssynthet på läsavstånd). Men dessa funkar inte bra på arbetet framför bildskärmar så jag har terminalglasögon dessutom (som ligger på jobbet då de är optimerade på ca 80 cm håll eftersom arbetsgivaren betalade för dem).

Det är ett helvete (nåja, nästan) att ha olika glasögon. Och om jag vill se nåt på riktigt nära håll måste jag ta av mig glasögonen.

Så det är mycket av och på med brillorna och ”guppa” upp och ner med huvudet för att försöka få fokus genom de progressiva glasögonen.

Så för mig är det mycket höja/sänka huvudet med de progressiva glasögonen i hopp om att få fokus på nära håll. Funkar inte det tar jag av mig glasögonen.

Skitjobbigt ärligt talat. 🙂

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Drabbades av progressiva glasögon i somras. Dock väldigt milt så jag har inte så stora bekymmer med det, men förstår att a och o är att få till rätt nivå på brytningen mellan de två avstånden.

Drabbades av terminalglasögon i samma veva och tro det eller ej, men jäklar vad bra de är för arbete vid datorn. Det ångrar jag att jag inte hoppade på och tog tidigare. Enda nackdelen med dom är när jag glömmer att byta glasögon innan jag går ut. Brukar upptäcka först utanför dörren att allt är rejält suddigt som är mer än en meter bort.

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om vad du säger om terminalglasögon. De är överlägsna just vid bildskärmar (eller vad som helst som är ca 80 cm framför en).

Jag önskade att jag skaffat dem tidigare.

Det var en kollega som såg att jag satt med huvudet högt, dvs jag tittade genom den nedre regionen i glasögonen. Hon sade ”nu går du och skaffar terminalglasögon, så där kan du inte sitta”. Hon var på mig i ett halvår innan jag tog tag i det. Borde gjort det långt innan.

😊 Tack Sofie för att du tjatade på mig!

Angående glömma terminalglasögonen på så glömmer jag det ofta. Oftast när jag går på lunch.

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.